הצצה תת-קרקעית: הכנות אחרונות לחפירת מנהרות הרכבת הקלה בתל אביב
בעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע, לא הרחק מהבורסה ליהלומים ברמת גן, הוצגו היום הפירים למכונות ה-TBM הענקיות שיחפרו את תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. החדשות לתושבי גוש דן: העבודות על הקו הירוק והקו הסגול ייצאו לדרך בעוד שנתיים
מקדמים את הרכבת הקלה: העבודות לבניית הקו האדום שיחבר את תל אביב, בת ים, בני ברק, פתח תקווה ורמת גן מתקדמות והבוקר (יום ג') הציגה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) את פירי השילוח של מכונות ה-TBM שיכרו את מנהרות הרכבת בעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע. במקביל, הוצג תאריך היעד להתחלת הקמת הקו הירוק (מהרצליה עד ראשון לציון) והקו הסגול (מתל אביב עד יישובי בקעת אונו) - 2018.
במסיבת עיתונאים שהתקיימה באתר "גלי גיל" הסמוך לבורסה ליהלומים ברמת גן לציון שנה לתחילת העבודות לסלילת התוואי האדום אמר שר התחבורה ישראל כץ כי "למרות תחזיות שחורות, שיהיו פקקים מנתניה עד גדרה וכל העיר תהיה מלאה בחולדות, התגברנו על הכול".
עשרות פועלים סינים עובדים בשנה האחרונה באתר הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - משם יחלו מכונות הכרייה את עבודות החפירה להסעת המונים בגוש דן. לפי התוכניות, כבר במהלך השנה הבאה יוצבו באתר ארבע מכונות כריית מנהרות (TBM) שיחפרו במקביל את תוואי הקו האדום: שתי מכונות יחפרו את הדרך לכיוון תל אביב ושתי מכונות יחפרו את הדרך לכיוון רמת גן.
התשתית שעליה יוצבו המכונות, בעומק של 30 מטרים מתחת לפני האדמה, כבר נמצאת בשלבי הקמה מתקדמים ופסי המסילה מכוונים למקומות שבהם הן יחפרו. עיגולים משורטטים בלב האדמה מסמנים לפועלים את פתחי הכניסה העתידיים שאליהם ייכנסו מכונות הכרייה (TBM) ובהמשך קרונות הרכבת הקלה.
"אני מברך את החברות הישראליות שפועלות כאן ואת אחינו הסינים", אמר השר כץ שביקר במקום. "הפרויקט מגלם את העוצמה והנחישות של מיזמי התשתיות. זה שילוב של צורך בהקמת רכבת קלה באזור תל אביב וצורך במיטב כוחות שיעבדו כשברקע ישנה תחרות חופשית ופתוחה".
השר ציין כי למרות החששות של חברות ישראליות שלפיהם חברות זרות ישאירו אותן ללא עבודה, העבודה על התוואי מספקת עבודה לכולם. "היו חששות של חברות ישראליות, אבל אנחנו רואים שיש כאן שיתוף פעולה עם חברות ישראליות. הפרויקט מעסיק אלפי אנשים. בסוף תהליך ההקמה ייסעו ברכבת הקלה כ-70 אלף בני אדם וזה יעזור להוריד אנשים מכלי רכב פרטיים שיעברו לנסוע בתחבורה ציבורית כמו שמקובל במקומות רבים בעולם".
השר ציין כי בזמן העבודות הוחלט למנוע ככל הניתן פגיעה בתושבי גוש דן, והוסיף כי כחלק מהניסיון להקל את העומסים בכבישים הוחלט לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובתוך כך גם לאפשר למועצות מקומיות להטיל עונשים על הנוהגים בנתיבי תחבורה ציבורית בניגוד לחוק.
מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, אמר כי עבודות הכרייה יתחילו במחצית שנת 2017 וכי אחת המכונות כבר נמצאת בהרכבה בארץ. "המכונה השנייה בדרכה לכאן ואנחנו מנסים להקדים את עבודות הכרייה ככל הניתן. בהמשך יגיעו עוד שש מכונות מסין ומכונות מגרמניה".
שר התחבורה אמר בהלצה כי עלתה האפשרות לקרוא למכונות הכרייה "חולדאית"- ברמזו על ראש העיר תל אביב רון חולדאי. מנכ"ל נת"ע הסביר כי "המיתולוגיה אומרת שאת השם של המכונה בוחרים לפי שם של נשים משמעותיות בהיסטוריה. יכול להיות שאפשר לקרוא למכונה על שם 'חולדה הנביאה' - וזאת בהחלט תהיה אחת האופציות".
היכונו לעבודה על הקו הירוק והקו הסגול
בר-און הודיע לשר כץ כי תחילת העבודות על הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה יחלו ב-2018 ויימשכו כשש שנים: "בשנה הבאה לאחר אישור התקציב נמשיך בתכנון, נוציא את המכרזים, כך שבסוף 2018 כבר נהיה עם עבודות בשטח - ואולי אף נקדים".
תוואי הקו הירוק, השני בתוכנית הרכבת הקלה, יימתח לאורך כולל של 42 ק"מ, יתחיל בהרצליה בצפון ויגיע עד לחולון וראשון לציון בדרום. בדרך הקו צפוי לעבור - בין היתר - בתחנת לוינסקי ברחוב הר ציון בתל אביב, ומשם ימשיך דרומה לחולון. ברחוב סוקולוב שבחולון מתוכנן הקו להתפצל לשני קווים שונים: האחד ינוע מערבה לחולון, השני דרומה דרך חולון ועד לשדרות משה דיין בראשון לציון.
הקו הסגול צפוי לכלול 44 תחנות לאורך 18 קילומטרים. העבודות על קו זה יימשכו כשש שנים ויסתיימו ב-2021. הקו יתחיל סמוך לתחנת סבידור בתל אביב, ימשיך משם לדרום תל אביב, ומזרחה לגבעתיים ולרמת גן, דרך בית החולים שיבא בתל השומר ואוניברסיטת בר אילן. בהמשך הוא יגיע לקריית אונו, יהוד ואור יהודה.
שר התחבורה התייחס גם לתכנית הנת"צים שבכוונתו לקדם בגוש דן: "ראש עיר שיסרב - אנחנו נוקיע אותו ציבורית, ואנחנו ניאבק בו עד שהוא יחתום. אני לא אאפשר לאף ראש עיר למנוע מהתושבים שלו ומי שמגיע לעיר ולכל האזור הצפוף הזה אפשרות לנוע בתחבורה ציבורית שצריכה להיות מועדפת בשעות העמוסות. ראשי הערים חייבים לגלות מנהיגות ולקבל החלטות, לא יכולים ללכת באמצע".