שתף קטע נבחר
 

השר הבטיח מערכות בטיחות בחינם - הוועדה תקעה

שמונה חודשים לאחר הכרזתו הדרמטית של שר התחבורה, לפיה המדינה תסבסד באופן מלא התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב משנת 2000 ואילך, ושום דבר לא זז. גם ועדת הכלכלה רק הזכירה את הנושא

ועדת הכלכלה פרסמה דו"ח מסכם לשימוע הציבורי שערכה בנושא תאונות הדרכים, אך אחד מסעיפי הדו"ח - "מערכות מתקדמות למניעת תאנות דרכים" - מעלה תהיות. לפי הוועדה, "משרד התחבורה מעודד התקנת מערכות בטיחות בכלל ומערכת סטייה מנתיב ושמירת מרחק, בפרט בכלי רכב פרטיים על-ידי הפחתה מס הקנייה. בנוגע לכלי רכב פרטיים משנת 2000 ואילך שכבר נמצאים על הכביש, משרד התחבורה מקיים כיום דין ודברים עם משרד האוצר למתן תמריץ מלא או חלקי להתקנת המערכות (ההדגשה לא במקור)".

 

החלטה דרמטית: מימון מערכות בטיחות לרכב משומש

מערכות בטיחות חינם בכל רכב? השר ממתין להמלצות

 

מערכות בטיחות מתקדמות - עשויות לחסוך חיים ()
מערכות בטיחות מתקדמות - עשויות לחסוך חיים

 

דברים אלה מתייחסים לתכנית שר התחבורה, ישראל כץ, לפיה מערכות בטיחות מתקדמות יותקנו בכל כלי הרכב החל משנת 2000, ללא תשלום של בעל הרכב. הממשלה אישרה את התכנית לפני שמונה חודשים, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט להקים צוות משותף למשרדי התחבורה והאוצר, כדי לבחון מיידית דרכים למימון התקנת המערכות על-ידי המדינה.

 

אלא שהפתרון, כך מסתבר, אינו מיידי כמובטח. התקציב למימון התקנת המערכות במכוניות משומשות הנאמד בכ-2‬ מיליארד שקלים, טרם נמצא על-ידי הוועדה המשותפת. מסקנות השימוע הציבורי לתאונות דרכים שקיימה ועדת הכלכלה אכן מביעות תמיכה בהתקנת המערכות, אך הוועדה נמנעה מלחייב את משרדי האוצר והתחבורה לפתור את בעיית המימון להתקנה.

 

במסקנות הוועדה מודגש היתרון של תמריצים כלכליים. "על-פי רשות המסים, לתמרוץ כלכלי של התקנת מערכות בטיחות באמצעות הקלות במסי הקנייה על רכישת כלי רכב חדשים, יש השפעה מובהקת על הרוכשים, וצעד זה תורם לשימוש בכלי רכב בטיחותיים יותר; לאחר יישום ההקלות במסי הקנייה, לא רק רוכשים פרטיים התקינו אביזרי בטיחות אלא גם חברות ליסינג וחברות המפעילות ציי רכב. נראה כי למשתנה 'בטיחות כלי הרכב' השפעה ניכרת על היקף התאונות ומספר ההרוגים בהן‭."‬

 

עם זאת, בשורה התחתונה מפרסמת הוועדה המלצה כללית מדי. "הוועדה דורשת כי משרד התחבורה ומשרד האוצר יפעלו להפחתת המיסוי ולהורדת עלויות הרכישה וההתקנה של מערכות בטיחות". דרישה כללית, ללא קביעת תאריך יעד, או היקפי מימון.

 

בהקשר זה כדאי להזכיר כי יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני‭(‬ הבטיח בעבר בראיון לערוץ ‭:2‬ "חלק מהמסקנות שלנו יהיה לתת משקל כבד לכל העניין שנקרא מיגון טכנולוגי, בראש ובראשונה ברכבים ציבוריים ובמשאיות, אבל גם ברכבים, כמובן הפרטיים החדשים. ואנחנו נעשה כל מאמץ גם שמשרד האוצר ייתן סיוע והנחה למי שירכוש כלים טכנולוגיים מפחיתי תאונות גם ברכבים ישנים‭."

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונת דרכים קטלנית - מערכות עשויות לסייע במניעה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים