שתף קטע נבחר

 

חדש: גן ילדים בגישה אחרת

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, הוקם גן חדש בתל אביב עם מודל חינוכי שונה מהסטנדרט שהורגלנו אליו. הרעיון הגיע בעקבות שהות ארוכה בחו"ל של אחד ממקימי הגן שנחשף למוסדות חינוך. "המטרה היא להשריש משהו חדש בעולם החינוך לגיל הרך בישראל", הוא אומר

הורים רבים שולחים את ילדיהם לגן הקרוב לבית, אבל היו שמחים אם הייתה להם אפשרות לבחור בגן שהוא מעבר לסטנדרט שכולם מכירים. במקרים רבים לא מדובר בשיקול כלכלי או חברתי, אלא שפשוט אין מבחר גדול. בחודש הבא, בתחילת שנת הלימודים, יפתח את שעריו "גן שורשים", גן חדש בתל אביב עם מודל חינוכי שונה וייחודי.

 

כמו בקיבוץ

הגן, שהוקם על ידי אביעד פנטי, מושתת על רוח הגישה הקיבוצית של שיתוף וחיבור לסביבה הטבעית, ומנסה להשריש משהו חדש בעולם החינוך לגיל הרך. את ההשראה לפתיחת הגן קיבל פנטי לאחר שהות ארוכה בחו"ל, שם נחשף למוסדות חינוך בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הן מבחינת מבנה הגן והן מבחינת הערכים אותו הוא מייצג.

 

במסעו פגש לראשונה את הפרקטיקה החינוכית לפיה הילד הוא בעל פוטנציאל, שותף פעיל ושווה זכויות וחובות בקהילה בה הוא גדל. לאחר שחקר ולמד את המצב בארץ, פנטי הבין כי ישנו פער גדול בין המודלים אליהם נחשף לבין אלו הקיימים כאן.

 

כשחזר ארצה חבר לשותפים נוספים וגייס צוות יועצים, על מנת להבטיח הקמת גן חדש המבוסס על המודלים מהם קיבל השראה. "אנחנו באים למקום הזה מתוך הבנה והרגשה שאנו מביאים סוג של בשורה", אומר פנטי. "השלב ההתפתחותי של גילאי 0-3 הוא קריטי, ויש הבנה בכל העולם שהוא שלב מעצב שצריך לשים עליו את כל הדגש".

 

לדבריו, המיזם של הגן מגיע מתוך הצורך לחולל שינוי. "הבנו שכדי לעשות גן נכון, ערכי וחינוכי אנחנו צריכים להבין עם איזה ערכים אנחנו באים, ועל בסיסם לבנות את המקום. חשבנו מה הערכים שחשובים שלנו, אם זה מהקיבוץ בו אני גדלתי, המושתת על ערכים חברתיים של השותפות, ההדדיות והקהילה, ואם זו תפיסת 'רג'יו אמיליה', המתייחסת לילד כיכול, וצרכיו ההתפתחותיים מוצבים במקום הראשון".

 

אל תפספסו:

- 22 משפטים מעצבנים שהורים נאלצים לשמוע באוגוסט

- לא כמו כולן - בת מצווה בתוך קרקס

- החופש הגדול בלונדון: הייאוש יותר נוח

 

לחקור וללמוד

הסביבה החינוכית-חברתית של הגן מתבססת על אלמנט מוביל של יצירת סביבה מזמינה ועשירה בכל מרחבי הגן, ממרחבי הכיתה הפרטית ועד למרחבים הציבוריים. הגן נבנה בצורה כזו שתאפשר לילדים ליצור שותפות, השתתפות והזמנה לחקירה ולמידה, מתוך חוויה ועשייה. בבסיס החקירה והלמידה עומדת חשיבה תכנונית והבנה כי ההזמנה הראשונית המוגשת לילדים, לאחר חשיבה ותכנון בהתאמה להתפתחות, הולכת לגדול ולהשתנות בהתאם ליחסים שיפתחו הילדים, בליווי המבוגרים.

 

גם סביבת הגן עצמו מעוצבת ומותאמת לכל קבוצות הגילאים הנמצאות בגן. את הגן עיצב מעצב הפנים מיכאל אזולאי, שבחר להשתמש בחומרים טבעיים המסייעים להתפתחות הילד והתמזגותו עם הסביבה. הכיתות מבוססות על מוטיבים שבטיים מהטבע: אוויר, מים ואדמה. באזורים הציבוריים, כדוגמת חדר האוכל, העיצוב מותאם למידות הילדים. הכיורים נמוכים במטרה לעודד את הילדים לפעילות של עזרה וחברות.

 

"הערכים של הגן באים לידי ביטוי כבר בשלב התכנון והבנייה של הגן", מסביר פנטי. "אנו חושבים על כל פריט שנכנס לגן ואיך הוא יסייע לילד. לדוגמה, מראה, מה היא הולכת לפתח או מה הצעצוע הזה יעשה לילד? החצר של הגן פתוחה וירוקה, אך יש בה גם חול, מכשירים עם תנועה ועם מחשבה סביב כל אלמנט שיפתח צורך או חלק בתהליך של התפתחות הילדים".

 

כיתות מרווחות

"הדגם שאנחנו בונים והייחודיות של הגן באים לידי ביטוי גם במרחבים העצומים שהגן מקנה לילדים", מסבירה יעל זאגא קופפר, מנהלת הגן, בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני. "אנחנו רוצים להביא משהו אחר מבחינת המרחב והמבנה. כל כיתה היא מרווחת ונותנת אפשרות להתנסות במרחב. לכל כיתה יש חצר נפרדת ופינת החתלה נפרדת. יש מטבח גדול, מרחב ציבורי ופינות תנועה. זה משהו שלא קיים בגנים היום, וזה חשוב לילדים וגם להורים שצריכים מרחב בגן".

 

אלמנט מוביל נוסף הוא היחסים בין אנשי הצוות. הצוות כולל את מנהלת הגן, היועצת הפדגוגית יעל מימון, אנשי התשתיות (תחזוקה ומטבח), אנשי השפות (שפת המוזיקה, שפת התנועה ושפת החומרים) ואנשי הצוות החינוכי. הצוות המקצועי והחינוכי ילווה את ההורים מקרוב בכל שנת הלימודים, ומדי שבוע אף יתקיימו פורומים מערכתיים, כיתתיים, ופרטניים.

 

זאגא, המתעסקת מעל עשור בניהול משאבי אנוש בתחום החינוך, אומררת, כי "הצוות הוא הדבר הכי חשוב כי הוא בונה את הגן ובקשר עם הילדים על בסיס יומיומי. אנחנו בוחרים את אנשי הצוות בפינצטה ומקפידים שהם יגיעו לאחר שנים של ניסיון והם אף מקבלים הכשרות פורמליות לקבוצות הגיל שלהם".

 

שיעורי מוזיקה

צוות הגן שם דגש גם על ההיבט התזונתי, היבט שזכה בשנים האחרונות למודעות הולכת וגוברת בארץ ובעולם. את הצוות מלווה עדי אפרתי רסולי, תזונאית לגיל הרך, אשר מסייעת לבנות תפריטים המותאמים לכל גיל וליווי המבשלת בשטח. היא גם תלווה את ההורים בכל שאלה וייעוץ במהלך השנה ותעניק כלים וטיפים להתמודדויות שונות של ההורים מול הילדים.

 

היבטים נוספים המודגשים בגן הוא ההיבט המוזיקלי והתנועתי. צוות הגן כולל מחנכת מוזיקלית שתעביר מדי שבוע שיעור מוזיקלי לילדים, ויועץ תנועה התפתחותית לגיל הרך, ומי שבנה את החצר המוטורית של הגן, אריאל שיבולת. "החצר מיועדת להתנסויות חווייתיות ומוטוריות לכל הגילאים. הוא מייעץ ומוביל ואף יעביר חוגי תנועה לכל הילדים, כמו גם סדנאות השערה לצוות עצמו", מוסיפה זאגא.

 

לכל שלוש קבוצות הגילאים (תינוקייה, צעירים ובוגרים) ישנה גננת הראשית, הנקראת מובילת קבוצה, ושתי נשות צוות תומכות. לדברי מנהלי המיזם, בתינוקייה ישנם 12 תינוקות, ביחס מבוגר:ילד של 1:4. בקבוצת הצעירים ישנם 18 ילדים ביחס של 1:6, ובקבוצת הבוגרים ישנם 26 ילדים ביחס של 1:7. הגן הראשון ייפתח בשכונת הדר יוסף בתל אביב והוא יפעל עד 16:45.

 

 

 

 

.

 






 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים