תאונה בקרונות עומדים? מערכות התרעה לרכבת
ימים ספורים לאחר פרסום מסקנות ועדת חקירת תאונת הברום ליד דימונה, מדווחת חברת רייל ויז'ן כי סיפקה לרכבת מערכות התרעה מפני התנגשות המסוגלת לפעול בכל תנאי מזג אוויר. צפו בסרטון ההדגמה
האם מערכת ישראלית תמנע תאונת רכבת דומה לזו שאירעה בדימונה לפני מספר חודשים? חברת רייל ויז'ן הישראלית הודיעה היום (א'), כי רכבת ישראל משתפת עמה פעולה בניסוי למניעת תאונות כתוצאה ממכשולים על-גבי מסילת הרכבת. המערכות של חברת הטכנולוגיה (Rail vision) יתריעו לנהג הקטר מפני מכשולים על המסילה בכל תנאי תאורה ומזג אוויר, באמצעות מצלמות המסוגלות לזהות עצמים ממרחק של למעלה מ-1,500 מטרים, כך דיווחה החברה בהודעה לתקשורת.
צפו במערכת ההתרעה החדשה. תמנע תאונות כמו בדימונה?
מערכת שכזו עשויה הייתה למנוע את התאונה הלילית שאירעה ליד דימונה לפני כחמישה חודשים (14.3), בה התנגשה רכבת שהובילה חומרים מסוכנים בקרונות שעמדו על המסילה. בעקבות התאונה דלפו כמויות עצומות של ברום והמשטרה הורתה על סגר כללי באזור במהלך כל הלילה.
"ועדת חקירת תאונת הרכבת? כסת"ח במיטבו"
תאונת רכבת הברום, כך קבעה ועדת חקירה פנימית ברכבת, אירעה לאחר שפקד מתלמד במרכז השליטה והבקרה של הרכבת, לא זיהה כי כ-15 קרונות ניתקו מרכבת משא מספר קילומטרים לפני הכניסה לעיר דימונה, לא דיווח לנהג הקטר המתקרב כי המסילה חסומה ובכך הפך "הגורם הישיר לאירוע ההתנגשות". אלא שגורמים ברכבת טענו בשיחה עם ynet כי חלק מהאשמה מוטלת על כתפי ההנהלה, אשר רכשה ואישרה שימוש בקטרים מיושנים ולא בטיחותיים, כך הגורמים, אשר אינם בולמים באופן מיידי במקרה בו נוצר נתק בין קרונות. כך במקרה של הקטר אשר המשיך בנסיעה למרות שנותקו ממנו 15 קרונות, מבלי שנהג הקטר יהיה מודע לכך.
"זה כסת"ח במיטבו (על תוצאות ועדת החקירה הפנימית, ה.פ), הפלת כל האשמה על הש"ג שלא זיהה את האירוע במשואה", אמר עובד ל-ynet. "אנשים בכל מרכז שליטה משתמשים בטלפונים, מביטים בטלויזיה, פותרים תשבצים או מדברים אחד עם השני. זה לא חדש, זה תמיד קורה וזה יקרה. אבל יש מערכות שנועדו למנוע אסונות שעלולים להיווצר בגלל טעויות אנוש. מערכות מכאניות פשוטות שמשמשות בכל הקטרים בעולם, למעט הקטר המסוכן שבו לא היה זיהוי של הקרונות שהתנתקו, ואנשי מקצוע בכירים התריעו שאסור להשתמש בו".
לדברי חברת רייל ויז'ן, המערכת המותקנת על קטרי רכבת ישראל היא "היחידה בעולם היודעת לזהות מכשולים ממרחק שכזה. כידוע, מרחק עצירה של רכבת במהירות גבוהה יכול להגיע עד 800 מטר בממוצע ועל כן נדרשת ראיית מכשולים למרחק רב. ההסכם בין רכבת ישראל ל-Rail vision הינו הסכם שיתוף פעולה הכולל בתוכו פעולות מחקר, פיתוח, שיווק ומכירה של המערכת הייחודית, כאשר בשלב הראשון תפעל המערכת ברכבות של רכבת ישראל כפיילוט".
ברכבת ישראל אומרים היום כי "המערכת פועלת על בסיס חיישן תרמי בעל יכולות להתמודדות עם תנאי הסביבה הקשים הנדרשים ממערכת כגון זאת. החיישן מקבל את המידע מהמסילה ומנתח אותו בזמן אמת על מנת להפיק התרעה המדליקה מסך כבוי שנמצא בתא הנהג. בשבוע שעבר נחתם הסכם שיתוף הפעולה המלא בין החברות, לאחר שני ניסויים מוצלחים שביצעה חברת Rail Vision בסיוע רכבת ישראל".