שתף קטע נבחר

 

כניסה לכיתה א' מהצד של המורה

"היום הראשון בכיתה א' הוא יום מרגש לכולם, כולל למחנכת. גם אצלי עולים חששות בדיוק כמו לכם". ליאת שמרלינג-מאיר, מורה בבית ספר יסודי, נותנת 5 עצות להורים שיורידו לכולם את מפלס הלחץ

בעוד פחות מחודש נחזור לספסל הלימודים. רבים מהילדים יעלו לכיתה א' וזה יהיה המפגש הראשון עם בית הספר. כל שנתיים אני פוגשת אותם, את הילדים הקטנטנים, המתוקים, התמימים והטהורים שהרגע סיימו גן חובה. הם מגיעים לבית הספר, נרגשים, מתוחים, שמחים, מבולבלים ולעיתים חוששים, אבל מי שמגיע פעמים רבות מתוח ולחוץ הרבה יותר אלה הם בכלל ההורים.

 

"מה אם הוא לא ימצא ליד מי לשבת?","מה אם הוא לא יספיק לאכול את ארוחת העשר?","מה אם המורה לא תאהב אותו?","מה אם הוא יהיה לבד בהפסקות?","מה אם הוא יתגעגע הביתה?","מה אם כל הילדים כבר יודעים לקרוא והוא לא?","מה הוא יעשה בשיעור אם הוא כבר יודע לקרוא?" כל אלה ועוד שאלות רבות מעסיקות את ההורים, ובצדק.

 

 ( ) ( )

המעבר מגן הילדים לכיתה א' הוא מעבר משמעותי בחיי הילדים. הוא מעבר מחממה של גן הילדים אל המרחב של בית הספר, שלעיתים מעורר תחושה של חוסר ודאות, חשש ואי נוחות. אני מעדיפה להסתכל עליו כאל מעבר טבעי, חלק מתהליך התבגרות, מעבר למרחב עצמאי, מאפשר, אוהב ומזמין את הילד לצמוח, לפרוח, להתפתח ולגדול.

 

הנה 5 עצות שאני מקווה שיקלו עליכם (ההורים) וגם על הילדים במעבר:

 

1. תהיו חיוביים

המורה תאהב את הילד שלכם. היא תראה את כל החוזקות והדברים הנפלאים שבו ותדע לזהות במה הוא צריך עזרה, תמיכה וליווי. הוא יפגוש הרבה ילדים חדשים ויצור חברויות חדשות. בהפסקה הוא יהיה בחצר עם ילדים בני גילו, ואם יזדקק לעזרה תמיד יש מורה תורנית בחצר או שהוא יוכל לגשת לחדר מורים ולמצוא את המחנכת שלו. יש לו מספיק זמן לאכול את ארוחת העשר, ואם הוא לא יסיים, הוא יאכל מאוחר יותר. המורה תעזור לו, אולי הוא יצטרך ללמוד לחכות בתור, לדעת להיעזר בחבר, אבל הוא יסתדר. הוא ילמד לקרוא, כמו כולם, ילדים הם סתגלנים מטבעם. בקיצור, תחשבו חיובי ואת החשיבה החיוביתת שדרו לילדים שלכם. ברגע שאתם תהיו רגועים, גם ילדיכם יהיו כאלה. זכרו, מחשבה יוצרת מציאות.

 

 ( ) ( )

2. תאמינו במערכת אליה את שולחים את ילדיכם

שתפו פעולה עם המורה. היא תמיד תרצה בטובת הילד שלכם (גם אם זה לא תמיד נראה לכם בהתחלה). תסמכו עליה, היא רואה את הילד שלכם ואת טובת הכיתה כולה.

 

3. תנו לילד להיות עצמאי כבר מההתחלה

למדו אותו לסדר את הילקוט ואת הקלמר. הכינו איתו "טבלת כריכים שבועית" ובחרו יחד מה יאכל בהפסקת עשר. תנו לו לסדר ילקוט לבד ולהכניס את הכריך בעצמו לילקוט. סמכו עליו. אם משהו מטריד אותו, שוחחו איתו על כך ועודדו אותו לשוחח על כך גם עם המורה. שדרו לו שאתם מאמינים בו, שהוא בוגר ואחראי ומסוגל לעשות דברים רבים, בכוחות עצמו.

 

 ( ) ( )

4. שתפו בחוויות שלכם מבית הספר את ילדיכם

אחד הדברים שעוזרים לילדים במצבי אי ודאות הוא שיתוף שלכם ההורים. ספרו לילדים על חוויות חיוביות שלכם מבית הספר. ספרו על רגעים מצחיקים, על מפגשים עם חברים חדשים. כדאי גם לשתף את האחים הגדולים ואולי אפילו לנסות לדמיין איך יראה היום הראשון בכיתה א'.

 

5. צאו להכיר את הסביבה ולהתיידד איתה

ברוב בתי הספר יש מפגשים עם המחנכת וילדי הכיתה לפני תחילת השנה. המטרה היא ליצור היכרות בין הילדים למחנכת, כך, שביום הראשון יגיעו לסביבה מוכרת. מומלץ לבקר עם ילדכם בבית הספר, להתרשם מהחצר, המבנה, הכיתה, אפילו לראות היכן השירותים, הברזיה, כל מה שיכול להקל על היום הראשון ללימודים.

 

היום הראשון בכיתה א' הוא יום מרגש לכולם, גם למחנכת. גם אצלי עולות שאלות רבות, חששות, התרגשות וחוסר ודאות, בדיוק כמו לכם. אז אם נשכיל כולנו לקחת נשימה עמוקה, לחייך ולזכור שכל שינוי הוא לטובה, שמעברים הם חלק מחיינו ואנו צריכים לראות בהם הזדמנות, התחלה של משהו נפלא, הם אכן יהיו כאלה.

 

אז שלום כיתה א' ולחיי התחלות מלאות אור ושמחה לכולנו.

 

הכותבת היא מחנכת כיתות א'-ב' ובעלת הבלוג מורה בפיג'מה  

 

מה עדיף לקנות לילדים - טרולי או ילקוט על הגב? צפו:

 

צילום: אורי דוידוביץ'

צילום: אורי דוידוביץ'

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליאת שמרלינג-מאיר - אז והיום
מומלצים