שתף קטע נבחר

 

שני מורים בכיתה - בהרבה יותר כיתות

על זה קיצוצים לא ישפיעו: ב-2,000 כיתות ילמדו בשנת הלימודים הקרובה גם מורה וגם סטודנט או סטודנטית להוראה - לעומת 850 אשתקד. מורה שהשתתף בפיילוט: "מחלקים את הכיתה בינינו". שר החינוך: המטרה לטפל ביחס האישי לכל תלמיד

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

ב-2,000 כיתות וגני ילדים ברחבי הארץ ילמדו השנה שני מורים במקום אחד: במסגרת התוכנית לצמצום מספר התלמידים בכיתה, שיושמה אשתקד בכיתות א' ותורחב השנה לכיתות ב', פעל ב-850 גני ילדים ובתי ספר גם פיילוט שבמסגרתו נכחו בכל כיתה שני מורים. המטרה היא לאפשר יחס אישי יותר בכיתות שהרפורמה טרם יושמה בהן. לאור הצלחת הפיילוט משרד החינוך ירחיב אותו, ולמעשה מספר הכיתות הללו יותר מיוכפל.

 

במסגרת התוכנית מגיעים סטודנטים להוראה לכיתות השונות במשך שלושה ימים בשבוע, ובסך הכול 15-12 שעות שבועיות. הם לוקחים חלק בהוראה פרטנית והוראה משותפת לצד המורה הוותיק, עובדים לצד מורים מתחומים אחרים, משתתפים באסיפות הורים, הכנות טקסים, טיולים כיתתיים ועוד.

 

2,000 סטודנטים וסטודנטיות להוראה ישולבו בשנה הקרובה בגני הילדים בגילאי 6-5 ובבתי הספר היסודיים בכיתות ג'-ו'. התנאי לכניסת המורה השני הוא כיתה שבה לומדים יותר מ-30 תלמידים. בחירת הכיתות שישתתפו בפיילוט תיעשה בשבועות הקרובים.  

משרד החינוך כבר העביר את התקציבים למכללות לחינוך שמכשירות את הסטודנטים, ועל כן תוכנית זו לא צפויה להיפגע מהקיצוץ הצפוי בתקציב החינוך שעתיד לעמוד על כמיליארד שקלים. מעבר לעובדה ששני מורים בכיתה מאפשרים יחס אישי יותר לתלמידים, בדרך זו הסטודנטים רוכשים ניסיון כבר במהלך התואר, שנה לפני כניסתם לבתי הספר כמורים מן המניין. במשרד החינוך מקווים גם שהדבר יביא למניעת נשירה של מורים חדשים ממערכת החינוך.

 

ויקטור לגזיאל, מחנך כיתה ד' בבית הספר הראל בלוד, השתתף בשנה שעברה בפיילוט וקיבל סטודנטית להוראה ששימשה מורה שנייה בכיתתו. "השילוב של הסטודנטית אפשר לי עיניים נוספות בתוך הכיתה. אני לא אגיד שהיא ישר התחילה ללמד, זה תהליך שלקח זמן, אבל אחרי כמה חודשים היא חשה בטוחה יותר והאחריות שהוטלה עליה גדלה", הוא אומר. "זה מאפשר לנו להגיע להרבה יותר תלמידים. היא רואה דברים שאני לפעמים לא רואה, ולהיפך. יש הפריה הדדית בינינו, אנחנו מחלקים את הכיתה לקבוצות עבודה".

שר החינוך נפתלי בנט (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
שר החינוך נפתלי בנט(צילום: גיל יוחנן)

באשר לחוויית הסטודנט להוראה הוא אומר: "זה מאפשר לו לבדוק כבר בשלב הלימודים כמה הוא מתאים לבית הספר, ומונע ממנו לקבל את השוק בשנה הראשונה שלו כמורה. הוא נחשף למערכת היחסים בין מורים לתלמידים, בין מורים להורים, לאווירה בתוך חדר מורים ולהווי בית הספר. אני בתור סטודנט לא נחשפתי לדברים האלה".

 

מנהל מִנהל עובדי ההוראה במשרד החינוך, אייל רם, מסביר על הליך בחירת הסטודנטים שמשתתפים בתוכנית: "הוצאנו קול קורא למכללות לחינוך כבר בפברואר. מכללה אחת לדוגמה ביקשה ש-150 סטודנטים שלה ייקחו חלק בתוכנית ואנחנו אישרנו 120, מפני שהביקוש מקרב כל המכללות עולה על ההיצע. המטרה שלנו היא שהתוכנית הזו תהפוך בעתיד הקרוב למודל הכשרה הרווח בכל מסלולי ההוראה".

 

רם מציין שאם בשנה שעברה הסטודנטים נשמעו מהוססים, השנה ההיענות גבוהה מאוד: "הם שמעו ממי שלקחו חלק בתוכנית בשנה שעברה כמה זה עזר להם. בסופו של דבר הם מקבלים בשנה הזו הכשרה איכותית מאוד, זה דרמטי. אין טוב יותר מהניסיון בשטח".

 

שר החינוך נפתלי בנט: "אנחנו ממשיכים לטפל במתן יחס אישי לכל תלמיד. אנחנו מכפילים את כמות הכיתות שבהן יהיה מורה שני כדי שעוד תלמידים יקבלו סיוע פרטני בתוך הכיתה, כדי שהמורים יוכלו לקדם את כל הכיתה מבלי לוותר על אף תלמיד וכדי שמורים חדשים יקבלו הדרכה וליווי לקראת האתגרים שיעמדו בפניהם בהוראה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
שר החינוך נפתלי בנט
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים