רכב חשמלי הוא העתיד? המכירות דווקא בשפל
למרות השקעות עתק, תדמית ירוקה וגידול עקבי במספר הדגמים, הרכב החשמלי לא מתרומם ואפילו רושם ירידה בפופולריות
איך קרה שהמכונית החשמלית עדיין מדשדשת? יצרני רכב מסביב לעולם משוכנעים שהמהפיכה תגיע והציבור יתחיל סוף סוף לרכוש רכב חשמלי. אחרי הכל, היצע הדגמים עצום, וכך גם הקטגוריות ותתי הקטגוריות. השקעות העתק של היצרניות מצטרפות לסובסידיות שונות שמקבלים נהגים מהמדינה, פיתוחים טכנולוגיים משפרים את הטווח, מקטינים את עלות הרכישה ואפילו מצמצמים את החשש הראשוני של רוכשי חשמל-מיד-שניה. ובכל זאת, לא קונים.
החשמלית של מרצדס - וזה לא הולך
לדברי פורבס, המתבסס על נתוני מכירה עדכניים במערב אירופה, במהלך יוני האחרון נפלו מכירות רכב חשמלי ביבשת ביותר מ-11%, לעומת החודש המקביל ב-2015. עם כ-8,200 מכוניות חשמליות שנמכרו, נתח השוק של המכונית החשמלית באירופה - שאינו מצליח להתרומם מעל 1% כבר מספר שנים - צנח לפחות מ-0.6% מכלל השוק, לעומת 0.7% בתקופה המקבילה אשתקד. בחישוב חצי שנתי נמכרו יותר מ-45 אלף מכוניות חשמליות וזו עלייה של כ-8% לעומת 2015, אך ההערכות הן כי עד סוף השנה תהיה ירידה. מדובר בכל מקרה במספרים זעומים, שאינם מבטאים את הרעש התקשורתי סביב המכונית החשמלית, ובוודאי לא את הסכומים העצומים שמושקעים בפיתוחה והפיכתה לכדאית יותר.
בשווקים שונים באירופה החלו משרדי האוצר לקצץ כבר בסובסידיות, אך גם בגרמניה בה עדיין מונהגים תמריצים נאים - 4,000 יורו בעת רכישת רכב חשמלי, 3,000 בעת רכישת היברידי-נטען - הציבור מפנה עורף למכוניות בעיקר מתוצרת רנו, ניסאן, פולקסווגן, טסלה וב.מ.וו. גרמניה הקציבה 1.2 מיליארד יורו, סכום שחציו ניתן על-ידי יצרניות הרכב המקומיות וחציו השני על-ידי המדינה, וינוצל עד היורו האחרון. בנוסף יש 300 מיליון יורו לשיפור תשתית טעינה, 100 מיליון יורו הוקצבו למשרדי ממשלה כדי לתמרץ רכישת רכב חשמלי.
התכנית הגרמנית הייתה להעלות על הכביש כמיליון כלי רכב חשמליים עד 2020, אך להערכת מומחים, סיכוי טוב שרק מחצית ממספר זה יושג עד תאריך היעד. גם צרפת מנסה לסלק מהכבישים מכוניות מזהמות ומשלמת 10,000 יורו לכל בעל רכב דיזל בן 14 או יותר שירד מהכביש. בנורווגיה אין כל מס על רכב חשמלי, ניתן לחנות איתו בחינם במקומות מוסדרים. גם בריטניה דוחפת, ובכל זאת הציבור לא משתכנע.
לפי הערכות, 2016 אמורה הייתה להיות שנת הפריצה של הרכב החשמלי באירופה. אלא שלדעת מומחים, הסיבות שמנעו ממנו להצליח עד עתה, עדיין קיימות: טווח הנסיעה מוגבל, תשתית בעייתית, זמן טעינה ארוך, מחיר גבוה ומשקל מוגזם. לא במקרה, כך הערכות, פונות חברות הרכב האסייתיות ובעיקר טויוטה היפנית ויונדאי הקוריאנית, לפתרון פשוט ונוח משמעותית - מימן.