ריקול יותר מפחיד מסלמונלה: המצנחים נקרעו
טייסים גילו קרעים במצנחים ממונעים "קרוזר" של חברת עפקו. גם אחרי חיזוק שביצעה החברה נקרע אחד המצנחים שוב. עורכי דינו של אחד הלקוחות: ננקוט הליכים משפטיים. החברה: "אין סיכון בטיחותי"
ריקול בגלל סלמונלה במזון אולי נשמע מפחיד, אבל ריקול של חברת מצנחים בגלל קרע שהתגלה בהם זה סיפור אחר לגמרי. עפקו אביאיישן מקיסריה, המייצרת כלי טיס ומצנחים, ביצעה בשבועות האחרונים ריקול למצנחים ממונעים (טרקטורונים מעופפים) מסוג קרוזר בשל קרעים שהתגלו במצנחים.
ידיעות נוספות בערוץ הצרכנות
משרד הבריאות אוסר על טחינת הנסיך לייצר
זיהום אותר בחומר גלם של זוגלובק
מנכ"ל טחינת הנסיך: לוקח אחריות מלאה
ייצוגיות נגד סלטי שמיר והנסיך: בין התובעים - פעוט
הצרכנים מבולבלים, היצרנים חוששים מצניחה במכירות
ביום שבת האחרון, לאחר ביצוע התיקונים במצנחים, נקרע שוב מצנח נוסף וכעת הודיעו בחברה כי הם "בודקים פתרונות טכניים נוספים".
תחילתו של הסיפור בתחילת חודש יולי. אז יצא לדרך מטס של כ־50 מצנחים ממונעים באזור הכנרת. בזמן המטס גילה אחד הטייסים לחרדתו כי המיתרים האחוריים של המצנח הסתבכו זה בזה. כשנחת הוא גילה כי יש לו קרעים במצנח. הוא סיפר על כך לטייסים אחרים, ושניים נוספים גילו כי גם להם יש קרעים במצנח.
דיווח בנושא הועבר לחוקר הראשי במשרד התחבורה, יצחק רז, האחראי על חקירת תאונות אוויריות, והוא הוציא הודעה מסודרת על אירוע בטיחות. רז ביקש מעפקו להעביר כמה מצנחים לבחינת החברה. משקיף מטעמו פיקח על הבדיקה. עפקו ביצעה את הבדיקה, ובסיומה פירסמה הודעה ובה היא מודה כי "יש בעיה תכנונית במבנה המצנח". עם זאת, ניסו להדגיש בחברה כי לא מדובר בסכנה בטיחותית: "הקרעים הם במשטח התחתון של המצנח, שיש לו חשיבות זניחה. הקרעים אינם יכולים להביא בשום אופן לאיבוד יכולת הטיסה של המצנח".
רז היה הרבה פחות נחרץ בדוח שלו. הוא אמנם קיבל את חוות דעת החברה על "היעדר סכנה מהותית ומיידית" מהקרעים, אך קבע כי יש לו ספקות בנוגע לשאלה האם במשך הזמן התקלה יכולה לפגוע בביצועי המצנח. הוא גם ציין את הלחץ הנפשי שעלול להשפיע על טייס שמגלה קרע בעת הטיסה במצנח שלו.
בסיום המליץ רז לבעלי הקרוזר שלא להשתמש בינתיים במצנחים עד שתושלם הבדיקה של עפקו ועד פרסום ממצאים בדוקים יותר והמלצות בדוקות.
בעפקו טענו כי הפתרון לבעיה פשוט: לחזק את המצנחים. בחברה טענו כי בדקו את הפתרון של חיזוק המצנחים על מצנח קיים שהועבר לסדרת טיסות מבחן, במהלכה לטענתם עמד בכמה מצבים של עומסים "קיצוניים". בעפקו קראו לכל בעלי הקרוזר לפנות לסוכן שממנו רכשו את המצנח כדי שהיא תוסיף את החיזוקים. בחברה כמובן הבטיחו שהחיזוק יתבצע ללא עלות ובמהירות מרבית.
בעפקו ביקשו להתנצל בפני לקוחות החברה על מה שהם כינו "אי הנעימות", וציינו כי "כחברה בעלת ותק של למעלה מ־40 שנה אנחנו עושים כל שביכולתנו למנוע ממקרים כאלה להישנות בעתיד. גדולים וחזקים מאיתנו (לדוגמה, חברות רכב) נאלצו לנקוט קריאות שירות גורפות אשר לעיתים הן חלק מתהליך פיתוח וחדשנות טכנולוגית".
עד כאן הכל טוב ויפה. אלא שלאחר ביצוע החיזוקים ולאחר ההבטחות על טיסות מבחן ועמידה בעומסים קיצוניים, ביום שבת האחרון נקרע שוב מצנח של עפקו שכבר תוקן וחוזק על ידי החברה. מהודעה שהוציאה החברה עולה כי "במהלך יום שבת דווח מקרה נוסף של קרוזר שנקרע אף שחוזק על ידי עפקו. מניתוח ראשון נראה כי החיזוק במצנח בוצע במספר מקומות בצורה לא מדויקת".
"הלקוח איבד את אמונו בחברה"
עניין נוסף ומרתיח לא פחות הוא התנהלות החברה מול לקוחותיה. ממסמכים שהגיעו ל"ממון" עולה כי לאחר אירוע הקריעה הראשון ביקש אחד הלקוחות להשיב לו את כספו ולא לבצע תיקונים במצנחים, אבל החברה סירבה בכל תוקף.
הלקוח, המיוצג על ידי עורכי הדין ורד כהן ורענן בר־און ממשרד בר־און, כהן עורכי דין, טען כי ידוע לו על שישה מקרים של קרע במצנחים (החברה הודתה "רק" בשלושה באותו שלב). הלקוח טען במכתבו כי איבד את אמונו בחברה, וכי את הפתרונות שנוסו על המצנחים היה צריך לנסות לפני שמוכרים אותם ולא אחרי שמוכרים אותם: "ההצעה שלכם ללקוח, שזה עתה רכש את המצנח בכ־12 אלף שקל, להגיע לחברה על מנת שתוסיפו 'חיזוקים' למצנח החדש, איננה מקובלת עליו".
החברה כאמור דחתה את דרישתו בטענות שונות. אחת הטענות המקוממות יותר המופיעות במכתב הדחייה היא, "הלקוח שלך לא רכש את המצנח באופן ישיר מהחברה, ולכן החברה בכלל לא מכירה בו כלקוח שלה. לכן אנחנו גם לא חייבים לך החזר מכל סוג שהוא".
בתגובה למכתב שלחו עורכי הדין כהן ובר־און מכתב נוסף ובו הם מביעים את הפתעתם מהתנערות החברה מחובתה לפצות את הלקוח. במכתב שנשלח אחרי האירוע בשבת הודיעו עורכי הדין: "הלקוח שלנו איבד את אמונו בחברה ובמצנחים מתוצרתה. הלקוח שלנו לא סומך על הבטחה של החברה שהמצנח 'המתוקן' וה'מחוזק' בטוח לשימוש. והרי כך הצהירה החברה גם לפני שמכרה את המצנחים, והדברים מקבלים חיזוק לאחר האירוע של שבת. הניסיונות להסתתר מאחורי גבו של החוקר הראשי לא יועילו. שוחחנו ארוכות עם מר רז, שהבהיר כי מעולם לא אישר את תכנונו וייצורו של הקרוזר ומעולם לא אישר את אופן התיקון והחיזוק של המצנח".
עורכי הדין אף הודיעו לחברה כי בכוונתם לנקוט נגדה הליכים משפטיים.
מעפקו אביאיישן נמסר בתגובה: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם החוקר הראשי במשרד התחבורה, מר יצחק רז. אין בקרעים שום סיכון בטיחותי. הם לא מסכנים את הטייס או את בטיחות הטיסה. הבעיה הזאת נוצרת רק במהלך ההנפה של המצנח לפני הטיסה, והיא לא נוצרת במהלך הטיסה עצמה".
הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"