הגרוטאה שלכם מזהמת ומסוכנת? המדינה ממשיכה להתעלם
במסגרת דיוני התקציב אושרה סוף סוף תוכנית גריטה חדשה, אך רק עבור כלי רכב עם מנועי דיזל ישנים - בעיקר משאיות ואוטובוסים. כמה תשלם המדינה, היכן זה יבוצע ומתי יתחיל? אף אחד לא יודע
קראתם על חידוש התוכנית הממשלתית לגריטת מכוניות ישנות וקיוויתם למכור למדינה את המכונית הישנה שלכם, ולהוריד מהכביש כלי רכב מזהם ומסוכן? לא יקרה. בתקציב המשרד להגנת הסביבה אושרו 260 מיליון שקל להפחתת הזיהום בתחבורה. כמחצית מהסכום מיועד לסבסוד התקנת מסננים בכלי רכב בני 10 ויותר עם מנועי דיזל בתקן של עד יורו 4. 130 מיליון השקלים הנותרים אמורים לממן את חידוש תכנית הגריטה שמטרתה הורדה מהכביש של מכוניות ישנות שאינן מציעות מערכות בטיחותיות נאותות ומזהמות את הסביבה. אלא שהפעם יוקצב הכסף לטיפול ב-80 אלף כלי רכב עם מנועי דיזל, בעיקר משאיות ואוטובוסים. לדברי המשרד להגנת הסביבה, כלי רכב אלה אחראים ל-80% מהזיהום.
2003: התכנית המקורית של המשרד להגנת הסביבה
2005: הגרוטאה שלכם שווה כסף2007: יש לך רכב ישן? המדינה תקנה אותו ממך
2009: המכונית ישנה ומזהמת? יורידו אותה מהכביש
בתכנית המקורית של משרדי התחבורה והגנת הסביבה, אשר יושמה בין 2010 ל-2013, הוסרו מהכביש לצמיתות ופורקו 28 אלף מכוניות בנזין בנות 20 שנה ויותר, תמורת "מענק עידוד" של 3,000 שקלים לכל בעל רכב. זאת בדומה לתכניות דומות שהתבצעו בכל רחבי העולם, בהצלחה אדירה. בישראל הופסקה התכנית וחודשה מספר פעמים עקב בעיות תקציב, כאשר במהלך פעילותה אפשר משרד התחבורה לגרוט לעיתים גם מכוניות בנות 15 שנה בלבד, אם נכשלו בבדיקות ניידות הבטיחות של המשרד וקיבלו "הורדה מהכביש".
2013: התכנית השנתית הסתיימה ביום. צפו בשידור מהאולפן
מחקר של בנק ישראל שפורסם בשנה שעברה ומצטט נתונים מהמשרד להגנת הסביבה, קובע כי התועלת הכלכלית מהורדת מכוניות הבנזין הישנות מהכביש היא 3,300 שקלים לשנה בזכות הפחתת זיהום האוויר, ו-200 שקלים נוספים בזכות שיפור הבטיחות. לפי המחקר, ניתוח נתוני התאונות מעלה כי חומרת הפגיעה בתאונות דרכים גבוהה יותר בכלי הרכב הישנים: ההסתברות להיהרג מעט יותר מכפולה, וההסתברות להיפצע קשה גבוהה בכשליש. למעשה, המחקר קובע כי התועלת הפיננסית גבוהה משמעותית מהסכום שנתנה המדינה במקור - "כאשר כופלים עלויות אלו בחומרת הפגיעה לפי גיל המכונית, ובהסתברות לכך שמכונית תהיה מעורבת בתאונת דרכים, מתקבל אומדן עלות של כ-1,000 ש"ח לשנה למכונית ישנה, והוא גבוה בהרבה מהאומדן שנעשה בעבר".
יש להזכיר כי בעבר ביקש משרד התחבורה לא פעם לחדש את התוכנית ואף לממן את פעילותה, אבל באוצר סירבו בנימוק שהיא באחריות המשרד להגנת הסביבה. בקביעה זו התעלמו באוצר לחלוטין מהמשמעות הבטיחותית של כלי רכב ישנים ומונעים בבנזין. עד 1995 לא חויבו כלי רכב אלה בהתקנת ממיר קטליטי ואביזרי בטיחות בסיסיים כמו כריות אוויר, ABS היו אז נדירים. מערכות מתקדמות עוד יותר כמו בקרת יציבות בה מחויבת כל מכונית כיום, כלל לא היו.
כך או כך, גם התוכנית שאושרה נמצאת בעיקר על הנייר. טרם ידוע מתי יוכלו בעלי רכבי דיזל למכור אותם למדינה. המשרד להגנת הסביבה צריך לפרסם מכרזים לבחירת מגרשי גריטה, ועליו לקבוע תעריפים לרכישת משאיות ישנות מבעליהן, ללא ספק בסכום גבוה מזה ששולם לרכב פרטי. לפי הערכות, התכנית אינה צפויה להתחדש ב-1 בינואר 2017, כאשר תתחיל שנת התקציב הבאה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי "בעבר, תרומת רכבי הבנזין לזיהום הייתה גדולה, כי היו רכבי בנזין רבים ללא ממיר קטליטי המפחית את הזיהום ב-90%. כיום יש 22 אלף רכבים כאלה ורובם ירדו מהכביש באופן טבעי בשנתיים-שלוש הקרובות. תוכנית הגריטה החדשה תיועד לרכבי דיזל, כנראה בני 12 עד 15 שנה, ותעודד את קיצור חיי הרכב בפרק זמן משמעותי. המשרד בוחן את האופן האופטימלי ליישום התכנית ויפרסם את מתווה הפעילות בחודשים הקרובים".