"בן חור": סיפורה של הסצנה ששווה מיליונים
אלפי הניצבים, תפאורה אדירה ותקציבי ענק הפכו את מרוץ המרכבות ב"בן חור" לרגע מכונן בתולדות הוליווד, והוא אף זכה לשחזורים ב"גריז", "נסיך מצרים" ו"מלחמת הכוכבים". לרגל הרימייק של הקלאסיקה, חזרנו לסיפורים מאחורי גלגולי הסצנה לאורך השנים: אנשי צוות פצועים, סוסים מתים, עוזר במאי שנכנס לפריים, ואתר צילומים בירושלים שבוטל מסיבות דתיות
הדרמה התקופתית "בן חור" מ-1959 נחשבת לאחת הקלאסיקות הגדולות של הוליווד בכל הזמנים. הסרט שביים וויליאם וויילר בכיכובו של צ'רלטון הסטון היה הישג פורץ דרך מבחינה הפקתית, עם תקציב של יותר מ-15 מיליון דולר - הגדול ביותר בזמנו. הקהל נהר בהמוניו כדי לצפות בו והפך אותו לסרט המצליח ביותר בקופות באותה השנה, והשני הכי מצליח עד אז (כשרק "חלף עם הרוח" מקדים אותו). גם תעשיית הקולנוע התרשמה וזיכתה אותו בלא פחות מ-11 פסלוני אוסקר - שיא שלא נשבר עד כה ("טיטאניק" ו"שר הטבעות: שיבת המלך" השוו אותו מאז). "בן חור" הוא אירוע משמעותי בתולדות הוליווד. נקודת התייחסות ללא מעט הפקות שהגיעו אחריו, ובהן גם הרימייק העדכני שיצא השבוע לאקרנים.
57 שנים עברו מאז יציאת "בן חור" ההוא, והוא לא בהכרח שרד את מבחן הזמן בין היתר בגלל אורכו, שלוש שעות וחצי. והאמת היא שספק אם גם אלו שחזו בפלא הקולנועי ההוא בסוף שנות ה-50 זוכרים בדיוק מה התרחש שם בין סצנת הפתיחה המבשרת על לידתו של ישו לבין רגעי הסיום של הסרט, המרמזים על תחייתו אחרי שנצלב. מה שכן נשאר בזיכרון הקולקטיבי של יוצרי הקולנוע וכן של הצופים היא סצנה אחת בלתי נשכחת - סצנת מירוץ המרכבות, שהתקבעה בדברי ימי הוליווד כאחת מהסצנות הגדולות אי פעם. לא מעט אגדות נקשרו בה.
1907: בן חור מגיע למסך הגדול
עם יציאתו, הפך הספר "בן חור" לרב מכר. תכניו המקראיים, והתיאורים שלו לסיפורו של ישו קסמו לרבים, ביניהם גם יוצרי הקולנוע. הראשון שהביא אותו לחיים על המסך הלכה למעשה היה סידני אולקוט שביים ב-1907 את הסרט הקצר "בן חור". העלילה שתימשך בעתיד יותר משלוש וחצי שעות, התכווצה פה לכדי 15 דקות בלבד - כשלוש מהן הוקדשו לסצנת מירוץ המרכבות שאורך כארבעה סיבובים לפני שבן חור יוצא ממנו כמנצח ומסאלה כגופה.
הגרסה הקולנועית הראשונה של "בן חור" לא הייתה בהכרח פריצת דרך הפקתית, אך בהחלט היוותה תקדים חשוב בהוליווד. התסריט נסמך על ספרו של וואלאס, אך ללא הסכמת יורשיו. תביעתם נגד המפיקים הסתיימה ב-1911 בניצחון גדול בבית המשפט העליון, שהורה כי יש לפצותם עבור פגיעה בזכויות היוצרים. מאז נדרשים יוצרים לשלם עבור יצירות ספרותיות שברצונם לעבד לקולנוע - לא משהו שהיה נהוג בהוליווד של אותה התקופה.
1925: רותמים את הסוסים לפני המרכבה
אולפני מטרו-גולדווין-מאייר פעלו על פי חוקי המשחק החדשים כשיזמו עיבוד נוסף ויומרני ל"בן חור" ב-1925. את הזכויות רכשו מהמחזאי אברהם ארלנגר בתמורה לאחוזי רווח עתידי. אבל זה לא אומר שההפקה הלכה חלק. ממש לא. שנה לפני כן נוסדו האולפנים במתכונתם הנוכחית והשקיעו בפרויקט סכום חסר תקדים לעידן הקולנוע האילם - 3.9 מיליון דולר. הצילומים יצאו לדרך ברומא בהובלת הבמאי צ'ארלס ברבין ובכיכובו של ג'ורג' וולש בתפקיד בן חור, אבל השניים הוחלפו כבר בתחילת הדרך על ידי הבמאי פאביו ניביו והשחקן רמון נובארו. הבעיות לא פסקו פה. המצב הפוליטי ההפכפך באיטליה גרם לשביתות ועיכובים, וכשתאונת עבודה הביאה לשריפה גדולה בסצנת הספינה וכמעט ועלתה בחיי אדם, הוחלט להעביר את הצילומים לקולבר סיטי שבקליפורניה - המגרש הביתי של MGM שם צולמה סצנת מירוץ המרכבות, שהייתה למבצע יוצא דופן.
אלפי ניצבים גויסו לצילומי הסצנה עבורה נבנתה תפאורה אדירת ממדים. יציעים אוכלסו על ידי בני אדם ומעליהם נתלו התקנים מיוחדים עם בובות דמויות אדם כדי להשלים את מבנה ההיפודרום המאולתר. כדי למצות את ימי הצילומים המורכבים, נשכרו לא פחות מ-42 צלמים שהוצבו בנקודות שונות - זהו צוות הצלמים הגדול ביותר שאי פעם הועסק בהפקת קולנוע, והחברים בו הפיקו בסך הכל כ-61 אלף מטרים של פילם שהוקדש לסצנה (אחרי תהליך העריכה מנה הפילם 229 מטרים). אגב, אורכו של הסרט כולו שעתיים ו-23 דקות.
כדי לפקח על כל המבצע, פוזרו עוזרי הבמאי באגפים השונים של האתר והעבירו הוראות למשתתפים באמצעות סימני ידיים. אחד מעוזרי הבמאי הנרי האת'אוויי השתמש בסימנים כשניסה למנוע תאונה על מסלול המירוץ. שתי מרכבות שנתקלו אחת בשנייה ונעצרו אחרי העיקול, היוו מכשול בעייתי עבור אלו שהגיעו אחריהן. האת'אוויי ניסה להזהיר את הרוכבים. הוא הצליח, אך נקלט על ידי המצלמות. חדי העין יוכלו להבחין בדמותו המטושטשת בסרט. את חמשת הסוסים שקיפחו את חייהם במהלך הצילומים לא תראו.
עת יציאתו לאקרנים ב-1925, עורר "בן חור" גלים. הוא גם הצליח לא רע בקופות עם הכנסות של כתשעה מיליון דולר. עם זאת, עלויות ההפקה האדירות, ואחוזי הרווח שדרש ארלנגר, הותירו את אולפני MGM עם הפסדים של יותר מחצי מיליון דולר. מצד שני, הם זכו לתשומת לב והערכה לא אופיינית לחברה צעירה כל כך. כשהסרט יצא לאקרנים מחדש שש שנים לאחר מכן, הם כבר כיסו את ההפסדים.
1959: שיא המירוץ
אחד מעוזרי הבמאי שעבדו תחת ניביו ב"בן חור" מ-1925 היה וויליאם וויילר שהופקד בעצמו על בימוי הגרסה המחודשת של MGM לסרט ההוא. על פי ניסיון העבר, המפיק סם צימבליסט ידע שיידרשו משאבים רבים לפרויקט וגייס לטובתו יותר מ-15 מיליון דולר, וכך הצליח למשוך את הסטון לתפקיד בן חור, את סטיבן בויד כמסאלה, מרתה סקוט כאמו של בן חור וקתי או'דונל כאחותו, את ג'ק הוקינס כמצביא קווינטוס אריוס ואת יו גריפית' כשייח' יילדרים. חיה הררית הישראלית לוהקה לתפקיד אהובתו של בן חור, אסתר. הצילומים יצאו לדרך כשכולם מביטים קדימה לסצנת מירוץ המרכבות, שעוצבה על פי הסרט הקודם.
במאי היחידה השנייה אנדרו מרטון ויקימה קאנוט החלו בהכנות לסצנה המורכבת שנה מראש. השניים תרו אחר אתרי צילומים מתאימים ובין השאר נשקלו לוקיישנים בצרפת, מכסיקו, ספרד, לוב וגם ישראל. למעשה מרטון כבר הכריע לטובת איזור ליפתא שבפאתי ירושלים כאתר המועדף, אלא שלטענת ההפקה, הרשויות בישראל התנגדו לפרויקט מסיבות דתיות (כך לפחות על פי מכון הסרטים האמריקני AFI). בלית ברירה, הוחלט לשוב לאולפני צ'יניצ'יטה העצומים, ולקוות שהפעם הכל יילך כשורה. ואכן, בכל הנוגע להקמת התפאורה לפחות, הפרויקט התנהל לפי התכנון וזה עלה המון כסף - כמיליון דולר. אלפי עובדים נשכרו כדי לשחזר את ההיפודרום הירושלמי ברומא - מבנה שנפרש על יותר מ-72 אלף מטרים רבועים.
במקביל נמשכו ההכנות גם בגזרת כוח האדם והחי. 78 סוסים הובאו מיוגוסלביה וסיציליה כדי לקחת חלק בסצנה, 18 מרכבות נבנו במיוחד, ונשכרו שירותיהם של פעלולנים לתפעולן. גם השחקנים הסטון ובויד נדרשו לעשות הכרות קרובה עם הסוסים וגם עם המרכבות ועברו אימונים אינטנסיביים לקראת הצילומים. כדי לקלוט את ביצועיהם במהלך המירוץ עצמו, פותחו שש מצלמות 65 מ"מ מיוחדות בעלות עדשה רחבה שאיפשרו את מתיחת הפריים. הכנות מדוקדקות של חודשים נעשו על מנת ליצור מחדש סצנה של עשר דקות. התוצאה הסופית אולי הייתה שווה את המאמצים, אבל זה לא קרה בלי תקלות.
היה מי שדיווח על פעלולן שנהרג על הסט, אולם ככל הנראה השמועות על מותו היו מוקדמות. הן ניזונו ממראהו של ג'ו קאנוט (בנו של עוזר הבמאי) שמתעופף מעל המרכבה באחת הסצנות בהן החליף את הסטון בתפקיד בן חור, אולם למעשה המהלך הסתיים בתפרים בלסת, לא יותר. היו נפגעים נוספים, ביניהם עוזר הצלם אדי פיליפס ששבר את כתפו ועוזר הפקה ששבר את המרפק. הם היו במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון כשהמרכבה של סטיבן בויד יצאה משליטה והתנגשה בהם. גם אחת המצלמות המיוחדות בעלות מאה אלף דולר נהרסה לחלוטין.
לא גומרים את הסוס: המחוות לסצנת מירוץ המרכבות
מאז יציאת "בן חור", שוחזרה סצנת מירוץ המרכבות בשלל דרכים - רובן באנימציה או בגרפיקה ממוחשבת, פשוט מכיוון שעלויות ההפקה גבוהות מדי. כך למשל בסרט האנימציה "בן חור" של הבמאי ביל קובלצ'וק מ-2003, בהשתתפות הסטון - הפעם כמדבב:
במיני סדרה "בן חור" מ-2010, שהוקדשה לשחזור הסיפור בכיכובו של ג'וזף מורגן, מירוץ המרכבות מצולם מקרוב כשברקע תפאורה לא מרשימה במיוחד, וכך גם התחושה שסביבה. חצי כוח סוס, לא יותר:
מכבדות יותר היו דווקא הסצנות שנוצרו כמחווה למירוץ המרכבות בסרטים אחרים שאינם קשורים כלל וכלל לעלילת בן חור. הסצנה האיקונית עומדת בזכות עצמה כרגע קולנועי נדיר שראוי לשחזור בשלל דרכים. אחת מהן מופיעה בסרט "גריז" מ-1978 בה דני זוקו מתחרה במירוץ מכוניות מול יריבו ליאו. אין כאן יציעים גדושים בבני אדם, אבל סצנת מירוץ הרעם ("Thunder Race") מתכתבת בבירור עם זו הקלאסית מ"בן חור". ולא קשה להבחין מי על תקן בן חור ומי על תקן מסאלה:
בלהיט האנימציה "נסיך מצרים" הקונטקסט מעט שונה כשמשה (בדיבובו של ואל קילמר) ופרעה (רייף פיינס) יוצאים למירוץ עם המרכבות שלהם, אבל ההשראה מהעימות בין בן חור למסאלה ניכרת:
מחווה ברורה ומוצהרת לסצנה ההיא יצר ג'ורג' לוקאס ב"אימת הפנטום" שלו מ-1999, שפתח את טרילוגיית הפריקוולים של "מלחמת הכוכבים". אמנם אין פה סוסים, ובמקום מרכבות יש לנו פוד-רייסר (מעין רחפות), אבל חוץ מזה הכל פה בנוי אחד לאחד כמו מירוץ המרכבות הירושלמי - שמתקיים במקרה זה על הכוכב טטואין. ומי מתחרים? הפעם זהו אנקין סקייווקר, הילד שמזנק למירוץ נגד החייזר המרושע סבולבה ולמרות כל הטריקים המלוכלכים, חוצה את קו הסיום ראשון:
כמו "בן חור", גם "גלדיאטור" זכה באוסקר ב-2001. דווקא פה סיפורי הרקע מצטלבים איכשהו, שכן גם במקרה של בן חור וגם בזה של מקסימוס, מדובר באנשים מכובדים שירדו מגדולתם בגלל שחיתות באימפריה הרומית. הבמאי רידלי סקוט מהדהד במודע את "ספרטקוס" של סטנלי קובריק, אך באחת מסצנות הלחימה בזירה, אלו המרכבות שנכנסות לפעולה ויוצרות אקשן מסחרר מימים עברו - ממש כמו ב"בן חור" של וויילר:
עכשיו הוליווד סוגרת מעגל עם "בן חור"' בהובלתו של במאי זר - טימור בקממבטוב. לאורך השנים, התמחה יוצר האקשן והאימה מקזחסטן בלא מעט הפקות רוויות אפקטים אבל הפעם, לדבריו, הקפיד להימנע מכך. את מירוץ המרכבות שלו הוא צילם כפי שהדברים התרחשו, מול עיניו, בכיכובם של טובי קבל המגלם את מסאלה וג'ק יוסטון - ממשיך מורשת צ'רלטון הסטון המנוח - כבן חור (את זה שאיילת זורר מגלמת את אמו של הגיבור אתם כנראה יודעים). צילומי הסצנה המשוחזרת התקיימו באיטליה - כמו אז, בסוף שנות ה-50. 42 סוסים לקחו בה חלק, וגם לא מעט פעלולנים. אורכה נשאר כעשר דקות - כמו המקור. הסרט סביבה אגב אורך רק כ-124 דקות. טוב, כבר הבנו את סדר העדיפויות.