האחים דרסו וברחו: "הנהג רצה להסגיר עצמו, טבעי שנכנס לפאניקה"
בפעם הקודמת שנתפס ללא רישיון, הוא נשלח לעבודות שירות. ביום שישי כבר דרס ילד בן 6 בירושלים - וברח. מעצרו של הצעיר ושל אחיו הוארך, אח נוסף טען: "הוא התקשר בעצמו למשטרה, אמרו לו להפסיק לבלבל את המוח". בכל יום נהרג ישראלי בכביש, שלושה נפצעים בכל שעה
בית משפט השלום בירושלים האריך אמש (שבת) את מעצרם של שני האחים שחשודים כי דרסו ביום שישי ילד בן 6 בדרך בר אילן בירושלים וברחו מהזירה. מעצרו של הנהג הוארך עד ליום שני ואחיו הקטין שהיה ברכב יישאר במעצר יממה נוספת. בבית החולים הדסה עין כרם השתפר מצבו של הילד וכעת הוא מוגדר בינוני.
ביום שני צפויה המשטרה להגיש נגד האח הגדול כתב אישום. בחקירה התברר כי הוא היה אמור להתחיל לרצות עבודות שירות לאחר שהורשע בנהיגה ללא רישיון. עורך דינו שי ויזלברג מסר: "מעצרו של הנהג הוארך עד יום שני. מכיוון שהדיון התקיים בדלתיים סגורות לא אתייחס מעבר לזה".
בדיון נכחו גם אחים של השניים. במשטרה טענו כי אחד האחים היה זה שהסגיר את שני בני משפחתו. האח הגדול של השניים הכחיש זאת: "זה ממש לא נכון", הוא אמר. "אח שלי התקשר למשטרה ויש לי שיחות מוקלטות שהוא התקשר והם אמרו לו 'תפסיק לבלבל את המוח'. הוא אמר להם שהוא רוצה להסגיר את עצמו ואז השיחה התנתקה כי לא היה למוקדנית כוח להמשיך את הפעולה איתו בארבע לפנות בוקר".
לטענתו, אח שלו נבהל. "בן אדם נכנס לפאניקה. זה ידוע, טבעי ומקובל כשבן אדם נכנס לפאניקה הוא פשוט בורח. הוא מתחרט על מה שהוא עשה", אמר האח.
גם הטענה לכאורה שהנהג הדורס יצא לבלות לפני התאונה מוכחשת על-ידי המשפחה. "התקשרתי גם לחוקר ואמרתי לו שאח שלי בבית והוא מגיע להסגיר את עצמו מרצונו החופשי. ביקשתי מהחוקר שיגיע לבית שלנו ושיכבד את העובדה שזו שכונה חרדית. והוא כיבד את זה ולקח את שני האחים שלי איתו".
"לא מתייחסים מספיק בארץ לחינוך על הכביש"
תאונת הפגע וברח הצטרפה לתאונה הקטלנית בבאר שבע שבה נהרג זמיר יונה ובתו אלונה נפצעה קשה. מצבה השתפר לאחר מכן וכעת הוא מוגדר בינוני. כאלף בני אדם הגיעו ללוות למנוחות את יונה במושב מבועים. בת הזוג שלו נעמי, שנפצעה אף היא, הגיעה למקום בכיסא גלגלים. אלונה בתו נעדרה מההלוויה שכן היא עדיין מאושפזת בבית החולים.
בהלווייתו של זמיר, שעבד בחברת אגד, ספד לו יו"ר אגד אבי פרידמן: "אדם ששמר כל חייו על בטיחות הנוסעים נפגע לבסוף על ידי נהג אחר שלא הקפיד על כללי הזהירות. אולי מכאן תצא הקריאה - די לתאונות האלו ולהרוגים שאנו חווים בדרכים. יש להתמודד עם הקטל בדרכים ברמה הלאומית כדי שלא יהיה חורבן של עוד בתים".
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת השנה נהרגו 235 בני אדם. בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 230. מתחילת חודש אוגוסט נהרגו 27 בני אדם ובשנה שעברה נהרגו בכל החודש 36.
בעמותת אור ירוק מציינים כי בכל יום נהרג בכבישי ישראל אדם אחד בממוצע. נתון מדאיג נוסף הוא שבכל שעה נפצעים שלושה בני אדם בתאונות דרכים בכבישי הארץ. אחד מכל ארבעה הרוגים הוא הולך רגל ובכל שבועיים בממוצע נהרג ילד עד גיל 14.
אז כיצד ניתן להתמודד אחרת עם הכמויות הבלתי נתפסות של הרוגים על הכביש ותאונות דרכים? לדברי ניצב בדימוס ברונו שטיין, שכיהן בעבר כראש אגף התנועה, צריך קודם כל להשקיע בחינוך. "פחות מתייחסים לזה. אני פחות מזהה התעניינות או השקעה לא רק של ילדים גם של נהגים. חינוך צריך להשריש גם לנהגי משאיות".
שטיין מוסיף כי "יש כאלו שלא יודעים לנהוג במכונית שלהם, אבל הם מחזיקים רישיון. צריך לחנך אותם להבין את משמעות ההיבט של כבוד בכביש, של הכרת התמרורים, של הבנת יכולות הרכב וכיבוד הזולת בכביש".
קצין המשטרה לשעבר אומר כי גם אין מספיק אמצעים למשטרה כדי להתמודד עם הבעיות. "צריך לתת לה אמצעים מתאימים, ניידות ושוטרים. מדברים על זה הרבה. תנו למשטרה אמצעים ואז תעמידו אותה במבחן. בתקופה שלי התחילה תקופת צמצומים. גם חסרים אמצעים טכנולוגיים ולהכניס יותר ניידות סמויות בעלות טכנולוגיות צילום".
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, סיכם: "זוהי תוצאה ישירה של צמצום הכסף שמועבר להצלת חיים בכבישים במשך שנים. חייבים כבר מחר לרכוש 200 ניידות תנועה ולהוסיף שוטרים כדי שאלו יגנו על הנהגים שומרי החוק מפני נהגים מסוכנים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש".