משקיעים בהיפ הופ: עלייה במיזמי המוזיקה השחורה
הסדרה של נטפליקס, "The Get Down", מצטרפת לגל המיזמים בתעשייה שעוסקים במוזיקה שחורה. למרות השקעת ענק, לא בטוח שמדובר בהצלחה
עם תקציב של 120 מיליון דולר, שהפך אותה לסדרה היקרה ביותר של חברת הסטרימינג נטפליקס, והפקה שארכה מעל לשנתיים מלאות קשיים, עלתה בשבוע שעבר לאוויר הסדרה "The Get Down". סדרה המתרחשת בשכונת הברונקס של 1977, ומביאה את סיפור לידתה של מוזיקת ההיפ הופ.
מדובר בפרויקט החלומות של באז לורמן, במאי אוסטרלי שבתחילת האלף החזיר מחדש את המיוזיקל לאופנה עם הסרט "מולן רוז'", והפך לידוע בזכות סגנונו הראוותני והמסחרר ("גטסבי הגדול"), כמו גם בתהליכי ההפקה לא פשוטים, ותקציב שהלך וגדל תוך כדי תנועה.
לורמן איננו במאי הקולנוע הראשון שהחליט לנסות את מזלו עם פרויקט טלוויזיוני שאפתני. רק לאחרונה ראינו איך מרטין סקורסזה ("אימפריית הפשע") ודיוויד פינצ'ר ("בית הקלפים") מחליקים היטב אל תוך הפורמט ארוך הטווח של הסדרות. עם זאת, כנראה מאז דיוויד לינץ' ו"טווין פיקס" בתחילת שנות התשעים, לא ראינו איך במאי מעביר את סגנונו הייחודי באופן כל כך מובהק מהמסך הגדול לקטן.
אורכו של הפיילוט כשעה וחצי, וכל הפרקים שלאחריו עומדים על ממוצע של שעה, מה שמשווה לסדרה תחושה אפית במיוחד. העולם שאותו מביא לורמן אולי ממוקם בזמן ומקום ריאליסטיים, אבל הסדרה עצמה נוגעת־לא־נוגעת במציאות, ולעתים מרגישה ממש כמו מחזמר רהבתני, עם רגעים סוריאליסטיים, עריכה אקסטטית ועולם סאונד עמוס. אין ספק שצופים רבים ירגישו שהמעמסה הזו קשה מדי.
הסדרה מסמנת את נקודת השיא בהתלהבות המחודשת של התרבות הפופולרית מהמוזיקה השחורה ומהמוזיקאים שמאחוריה. בקיץ שעבר, הביוגרפיה המוזיקלית "Straight Outta Compton", שהביאה את סיפורם של להקת NWA, הפכה להיות אחד מלהיטי הקיץ המפתיעים ואפילו זכתה למועמדות בפרס האוסקר לתסריט.
ברשת פוקס עלתה הסדרה "אימפריה", על חייו של מפיק היפ הופ מצליח, והיתה לאחת התופעות התרבותיות הגדולות של עולם הטלוויזיה לאחרונה, עם שיאי רייטינג. HBO תרמו את חלקם עם "בסי", ביוגרפיה על חייה של זמרת הבלוז הידועה בסי סמית', ולפני כמה חודשים יצא לקולנוע סרטו הראשון כבמאי של השחקן דון צ'ידל, "Miles Ahead", שבו גילם את מיילס דיוויס.
אין ספק שהקהל השחור והלטיני, זה שמחפש בקדחתנות לראות ייצוג שלו בקולנוע ובטלוויזיה, הוא זה שהפך את "Straight Outta Compton" ו"Empire" ללהיטים שהיו, ולכן פלח האוכלוסייה הזה הפך למחוזר במיוחד. לזאת אפשר להוסיף את מחאת OscarSoWhite שיצאה נגד הדרתם של היוצרים השחורים מהאוסקר, וכמובן Black Lives Matter שקמה בעקבות האלימות המשטרתית נגד הקהילה השחורה בארה"ב. עם זאת, אף אחד לא מבטיח ש"The Get Down" תהיה הצלחה בטוחה. מעל הפרויקט מרחפות עננות שחורות בדמות הפקת הענק הקודמת של נטפליקס, "מרקו פולו", שלא הצדיקה את ההשקעה בה, כמו גם גופתה של "וינייל" מבית HBO, גם היא על עולם המוזיקה של שנות השבעים, שהגיעה בקול תרועה רמה והתקבלה בקול ענות כה חלושה, שהביאה לביטולה עוד לפני עונתה השנייה.
ששת הפרקים הראשונים של סדרת הענק של לורמן מספקים מקום לאופטימיות. אמנם נטפליקס לא משחררת מספרים מדויקים לגבי כמות הצופים בה, אבל היא מתוקשרת מספיק, והביקורות נוטות לפרגן, גם אם באופן זהיר ומסויג, ובעיקר טוענות שמדובר ב"בלגן מרהיב".
הסדרה ללא צל של ספק מצריכה מצופיה איזשהו איפוס ציפיות, ומעבר להשקעה העצומה שבהחלט נראית על המסך בכל דקה ודקה ופס הקול המדהים, הסדרה גם מתהדרת בקאסט שחקנים צעיר ומצוין. התגלית האמיתית של הסדרה היא ג'סטיס סמית' בן ה־21, המגלם את איזקיאל, משורר רומנטי שמגלה את עולם ההיפ הופ המתהווה ובעיקר מנסה למשוך אליו את מיילין, שבה הוא מאוהב ללא תקנה. "The Get Down" היא ההפקה הגדולה הראשונה של נטפליקס שתשודר בישראל רק למנויי הרשת. מי שמעוניין לצרוך לא רק אותה, אלא גם את האיחוד של בנות גילמור, ייאלץ להוסיף לחשבונו מינוי טלוויזיוני נוסף.
הכתבה פורסמה ב"כלכליסט"