שתף קטע נבחר

 

אז מה אם לכולם יש?

פוקימונים, אנה ואלזה, רונאלדו וסופר סטרייקה - מה עושים כשהילדים רוצים מותגים, בעיקר לקראת החזרה לבית הספר, וההורים רוצים להמשיך לשמור על התקציב המשפחתי?

אנה או אלזה, פוקימונים, ריאל או ברצלונה וגם סופר סטרייקה - מה משותף לכל אלו? מאחורי כל ילקוט או מחברת עליהם מוטבעים דמוניות אלו תמצאו הורה טרוד ומעט עצבני שישלם הרבה יותר מדי עבור הגיבור הטרנדי הזה או האחר.

 

תחילת השנה, עם הילקוטים הממותגים, היומנים, המחברות, הקלמרים ומה לא, משאירה את ההורים בחוסר אונים אל מול הרצון לתת לילדים שלנו הכול או לפחות את מה שיש לחברים שלהם אל מול הפחד המתמיד משיחת הטלפון מהבנק.

 

כהורים, אם נפשפש בזכרוננו, ההתמודדות הזו הייתה נחלת הורינו גם כן - הכמיהה ל"ליווייס 501" ול"חבורת הזבל", שנתפסו כסמלי סטטוס הכרחיים כשהיינו ילדים. אז מה עושים ואיך מתמודדים עם הרצון של הילד והלחץ החברתי מחד ועם הצורך באיזון התקציב מן הצד השני?

לחץ חברתי מול חינוך ההורים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לחץ חברתי מול חינוך ההורים(צילום: shutterstock)

לחנך לכלכלה נכונה

ראשית, בבחינת צרת רבים חצי נחמה, אתם לא לבד בהתמודדות עם האתגר והחשש שמא הפופולריות של הילד תיפגע אם הוא לא יהיה מספיק טרנדי ומנגד עם העול הכלכלי שכרוך מילוי אחר דרישות הילד.

 

אך בצד הילד הקטן שבנו שנזכר באותו ג'ינס או קלפים טרנדיים של פעם, כהורים חלק מתפקידנו הוא לחנך לכלכלה נכונה. צריך לזכור, שכמו כשאנו אמרנו זאת, ה"אבל לכולם יש", זה לא אומר שבאמת לכולם יש, ובוודאי לא אומר שחייב שיהיה את מה שיש לכולם. הנכונות לרצות ילד בשל אמירה כזו תייצר חולשה אל מול דרישותיו בזמן הארוך, ותעביר לו מסר שגוי.

 

מומלץ לשוחח עם הילד מבעוד מועד עוד לפני שיוצאים לקניות, ועוד לפני שניגש למלאכת הכנת רשימת הקניות והדרישות. נבהיר לילד שלא נוכל לקנות הכל.

 

יש לעשות זאת בהתאם לגיל הילד וליכולתו להבין, אך לדבר על מגבלות התקציב ורכישה בהתאם לצורך ויכולת ולא בהכרח רצון. אם מדובר בילד בגילאים רכים, יש לצמצם את ההסבר הכלכלי ולפשט אותו ככל שניתן.

 

עוד בערוץ הורים:

- כניסה לכיתה א' מהצד של המורה

- 10 טעויות שהורים עושים בחופש הגדול

- מזיעה מייאוש בחופש הגדול

 

לעבור ביחד עם הילד על רשימת הקניות ולתת לו לעשות בחירה אחת מיוחדת, למשל ילקוט ממותג או קלמר. נלווה בהסבר שמראה איך בעלות מחברת ממותגת או עיפרון ממותג ניתן לרכוש שני מוצרים זהים אחרים, כדי להסביר על היעדר הכדאיות.

 

לאפשר פה ושם בחירות ביניים, לדוגמה: עטיפות יפות שאינן ממותגות ולכן זולות יותר.

 

בגילאים בוגרים מספיק אפשר לומר לילד שהוא ישלם את ההפרש בין מחיר המוצר ההמותג והמוצר הרגיל מדמי הכיס שלו, או לעודדו לחסוך לשם כך.

 

כדאי להפוך את ה"רגיל" למיוחד וכיפי, באמצעות רכישת פריטים לא ממותגים וחומרי קישוט ולשדרג ביחד כפעילות חוויתית את המוצר.

 

אפשר, מבעוד מועד, להשתמש בווטסאפ הקבוצתי הקיים במקרים רבים על מנת להחליט שלא רוכשים מוצרים ממותגים וכך נמנע הלחץ החברתי; אפשר וכדאי לשלב בכך את הסגל במוסד הלימוד ולבקש לשים לב שלא ניתן מקום ללחץ מעין זה ולסייע בצמצום האטרקטיביות של המותגים בעיני התלמידים.

 

לא פחות חשוב מכל אלו – גם לשים לב למה שאנחנו כהורים משדרים לילדים. בסופו של יום גם בעולם המבוגרים קיימת לפעמים רדיפה אחר מותגים. ככל שאנו נמעט בכך, או לכל הפחות נצמצם את החשיפה של הילדים לחשיבות שאנו עלולים להקנות למותג זה או אחר, כך הילד יעסוק בכך פחות גם הוא.

  

הכותבת היא מנהלת רשת צהרוני החברה למתנ"סים הארצית 

 

ואיזה תיק עדיף לקנות לילדים? צפו:

 

צילום: אורי דוידוביץ'

צילום: אורי דוידוביץ'

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"אמא, תקני לי"
צילום: shutterstock
מומלצים