דוקו חדש חושף: יחידת ההסרטה של פת"ח
סרט דוקומנטרי חדש שיוקרן בפסטיבל טורונטו עוקב אחר ההיסטוריה של יחידת ההסרטה של ארגון הפת"ח, דרך סיפורם של שלושת מקימיה. על הפרק: מסרים מהפכניים, קטעי לחימה על גדות נהר הירדן, שירת נערה כשקלצ'ניקוב בידה והופעת אורח של הבמאי הצרפתי ז'אן לוק גודאר, שמהלל את המאבק
הקונפליקט הישראלי פלסטיני ניזון מהנרטיבים ההיסטוריים השונים של העמים - לכל צד יש את הגרסה שלו. במקרה שלנו הישראלים, סיפור הרקע מגובה בלא מעט חומרי קולנוע מתועדים. במקרה של הפלסטינים - בדרך כלל עוסקים בשחזור, מספרים סיפורים למצלמה. חלקם נכונים, חלקם מצוצים מהאצבע - מי יודע מי אמין ומי לא.
סרט דוקומנטרי חדש, העוקב אחר ההיסטוריה של יחידת ההסרטה של פת"ח, הוא ניסיון טרי בתלם הנטיבי האמור ומביא תיעוד מפתיע של המאבק הפלסטיני נגד ישראל. במרכזו קבוצה של שלושה פעילים שלקחו על עצמם להציג את הזווית שלהם למאבק.
"Off Frame AKA Revolution Until Victory", סרטו של הבמאי מוהנד יעקובי, מביא את סיפורם של מוסטפה אבו עלי, סולאפה ג'דאללה והאני ג'והאריווה שבתחילת 1968 - זמן קצר לאחר כיבוש הגדה המערבית במלחמת ששת הימים - נפגשו בעמאן בבירת ירדן והחליטו להקים את יחידת ההסרטה הפלסטינית. יחדיו יצרו סרטי תעמולה ותיעדו במצלמתם רגעים מתוך הווי הלחימה של תנועת הפת"ח הלוחמנית. הסרט הדוקומנטרי יוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל טורונטו הקרוב ויציג את מעלליהם של השלושה, לצד קטעים שקלטו במצלמתם במהלך השנים שלאחר התבוסה בששת הימים, ומאוחר יותר בשנות ה-70 ברחבי המזרח התיכון.
יעקובי בן ה-35 מביא למסך ומאדיר את פעילותם של חברי יחידת ההסרטה הפלסטינית, שהיו הראשונים להשתמש בקולנוע ככלי להפצת המאבק שלהם. לטענתו רבים מהחומרים המקוריים ששובצו ב"Off Frame" נלקחו מתוך 30 אלף מטרים של פילם שהוברחו מביירות בעיצומה של מלחמת האזרחים בלבנון. לאורך יותר משלושה עשורים, חשבו היוצרים כי החומרים אבדו, אולם יוצרי הסרט איתרו אותם בארכיון ברומא, וחידשו אותם בחלקם. לצד מסרים מהפכניים ומיליטנטים של שלושת הקולנוענים, ושיחזור המסע להצלת החומרים, אפשר לחזות בין השאר בקטעי לחימה ברחובות, מארבים על גדות נהר הירדן, או שירת נערה כשקלצ'ניקוב בידה. גם הבמאי הצרפתי פורץ הדרך ז'אן לוק גודאר מופיע כשהוא מהלל את מאבקם של היוצרים הפלסטיני במהלך ביקורו במזרח התיכון ב-1970.
"זהו סיפור מפלסטין, שונה ממה שאנחנו בדרך כלל מכירים - פלסטין שקיימת אך ורק בקולנוע", כתב יעקובי הפלסטיני יליד כווית בהצהרת הבמאי שלו, "הגיבורים הם יוצרי קולנוע שהאמינו שהם יוכלו לשנות את העולם עם מצלמת 16 מ"מ וכמה גלגלים של פילם". הבמאי סיפר בעבר כי הרעיון לצאת לדרך עלה לאחר מפגש עם מוסטפה אבו עלי המזדקן ברמאללה: "כיבדו אותו מאוד, אך לא הבנתי למה. רק מאוחר יותר גיליתי שהוא החבר האחרון שנשאר בחיים מיחידת ההסרטה הפלסטינית (PFU) והוא האב המייסד של הקולנוע הפלסטיני המהפכני. המפגש הזה הביא אותי לחשוב עד כמה אני מנותק מהעבר שלי כפלסטיני וכיוצר קולנוע".
הפרויקט זכה לתמיכת קרן יורואימג' האירופית ב-2011. הצוות שבחר להעניק לו מענק הפקה בסך 30 אלף יורו, נימק כי מדובר ב"אוצר קולנועי חבוי ונשכח מהעבר, שמדגיש את החשיבות של עשיית סרטים ככלי מהפכני להשראה של אנשים להיאבק לטובת שינוי". חמש שנים אחרי, הסרט הושלם ויוקרן כאמור בבכורה בחודש הבא במהלך פסטיבל טורונטו היוקרתי.
מול ההפקה הפלסטינית-צרפתית הזו, תהיה לקולנוע הישראלי נציגות גדולה ומכובדת בפסטיבל טורונטו, שייפתח ב-8 בספטמבר. "נורמן" של יוסף סידר ו"החטאים" של אבי נשר יוקרנו לראשונה במסגרת הבינלאומית של האירוע, שם שובצו גם "בר בחר" של מייסלון חמוד (בהפקת שלומי אלקבץ) ו"ישמח חתני" של אמיל בן שמעון. אתמול הוכרז באופן רשמי שגם "סופת חול" של הבמאית עלית זקצר יכלל בתוכניית הפסטיבל במסגרת דיסקברי. "טהורה לעד" של מאיה זינשטיין יוקרן במסגרת התיעודית, בעוד ש"אנה" של אור סיני נבחר לרצועת הקצרים.