הגעת לפלוס בחשבון הבנק? שמור על הרגליך
פרשת עקב עוסקת בתהליכים שאדם עובר עם עצמו ברמה הכלכלית ובהתמודדות עם שפע. כשאדם מורגל להיות במינוס באופן תמידי בחשבון הבנק ולפתע להיות מאוזן ואף במצב טוב, קבלת ההחלטות שלו היא קריטית
פרשת עקב עוסקת בתיאור טוב הארץ, בסיפור חטא העגל ובבחירה בדרך ה'. הבטחה לחיי שפע מובטח כפי שמופיע בפסוקים הראשונים של הפרשה: (ז, יג-יד): וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ: בָּרוּךְ תִּהְיֶה מִכָּל הָעַמִּים לֹא יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה וּבִבְהֶמְתֶּךָ: וְהֵסִיר ה' מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ. שפע פיזי, כלכלי, בריאותי ואף שפע רוחני. זאת ועוד – כיבוש של מלכים, עוצמה וכח.
לטורים נוספים במדור פרשת שבוע כלכלית
אולם בפרק ח', הדברים מקבלים גם מבט נוסף על חיי שפע אלה. הפסוקים המוכרים: כִּי ה'אֱלֹקֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר:אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ: אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹבנְחשֶׁת: וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה'אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ. ומיד לאחר מכן: הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה'אֱלֹקֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם...וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת יה'אֱלֹקֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים. לאורך הפרק מתחילים תזכורות של הצורה שבני ישראל חיו במדבר ואת כל התלות שהיה להם בקב"ה וכמה שפע הוא נתן להם מעצמו.
ייתכן ויש פה מסר חשוב מאד לכל תהליך שאדם עובר עם עצמו, אך מוכר מאד בתהליכים כלכליים. לעיתים קרובות, אדם בונה תקציב ומתנהל לפיו, והנה לאחר כחודשיים של עבודה – פתאום אין מינוס בחשבון. ואף יותר כך – יש פלוס. לאנשים מסויימים שחיו כל כך הרבה זמן עם מינוס בבנק, אין את היכולת להבין שהפלוס בבנק אמור ככל הנראה לשרת את התקציב ותפקידו לשמר את הפלוס ואף להגדיל אותו. אולם, האדם הממוצע הרואה פלוס בחשבון פשוט "מאבד את זה", מאבד שליטה ומרשה לעצמו הרבה מעבר למה שהוא מסוגל. כי (לכאורה) יש!
מהלך זה, אינו טכני בלבד (כלומר, יש פלוס אז אפשר לבזבז) – אלא רגשי, התנהגותי ושורשי. עוצמת ההרגל שאדם מצא עצמו עם מינוס באופן תמידי ופתאום כמעט באבחה, יש לו בחשבונו כסף – יכולה להביא לנזק מאד גדול ברמה הכלכלית ולאחר מכן ברמה הרגשית. התורה מלמדת אותנו כלל ברזל וחשוב: גם כשאתה מיושב, כשאתה חושב שסיימת את התהליך – יש להמשיך באותה התמדה של חיי שגרה. ברמה הכלכלית - המשך רישום כל חודש, מעקב מול תקציב ועוד ובעולם התורני – להמשיך בקיום דבר ה' בעולם.
הטבע האנושי בא לידי ביטוי בשכחה וחשיבה שהכל בזכותי, דבר שעלול לבלבל אותי מאד. אלא שהתורה נותנת כלי חשוב לעבוד על תחושת שכרון החושים הזה והוא – תזכור מאיפה הכל התחיל: וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הוֹלִיכְךָ ה'אֱלֹקֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר. תזכור את המסע שעשית על מנת להגיע למקום זה. אם היית במינוס, והגעת לפלוס – הרי שעברת דרך מסויימת. יש חשיבות להבנת התהליך, להקשבה עמוקה לכאב בתהליך, לצורת השינוי, לצמתים חשובים שהיו בתהליך זה שגרמו לך לקבל החלטה להמשיך או להפסיק, לקבל כח או להתייאש.
כלי נוסף שהתורה מבקשת לתת הוא מידת הענווה: וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה: וְזָכַרְתָּ אֶת ה'אֱלֹקֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל. להבין שלא הכל בזכותי, לא הכל אני עשיתי – אלא יש לי תמיכה. תחושת העוצמה של כחי ועצם ידי – מסוכנת מאד ויש לעמוד במידת הענווה מול עצמך ולבחון את מעשיך בצניעות.
כוחות אלה מאפשרים להתמדה בתהליכים לאורך החיים. גם מידת הענווה וגם ללמוד ולזכור את התהליכים השונים. מי שיש בכוחו לפעול כך – הרי שמובטח לו אורח חיים בריא והרבה מאוד שפע.
הכותב הוא מנהל מחוז מרכז, ירושלים והדרום של ארגון פעמונים