מהשנה: קבוצות מיוחדות לתלמידי 4 יחידות במתמטיקה
ב-55 בתי ספר ייפתחו קבוצות שבהן ילמדו כ-800 תלמידי שלוש יחידות לימוד, שעלו לרמה של ארבע יחידות. משרד החינוך: "מהלך שישנה את מסלול חייהם". השר בנט: "נקדם את לימודי המתמטיקה בכל הרמות"
אחרי הקמפיין לעידוד חמש יחידות לימוד במתמטיקה, שעורר ביקורות רבות בקרב תלמידי שלוש וארבע יחידות, פונים כעת משרד החינוך והעומד בראשו, השר נפתלי בנט, להתמקד בתלמידי שלוש יחידות המצטיינים - אלה שלפי ציוניהם יכולים להיבחן בארבע יחידות. "נמשיך לקדם את לימודי המדעים והמתמטיקה בכל הרמות ונשקיע בכל התלמידים", מבהיר בנט.
בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו ב-55 בתי ספר קבוצות קטנות שבהן ילמדו כ-800 תלמידי שלוש יחידות לימוד שעלו לרמה של ארבע יחידות. מדובר בתלמידים שבשנה שעברה למדו בכיתה י' והיו בשלוש יחידות לימוד. לאורך השנה הם קיבלו ציונים גבוהים מאוד ולקראת סוף השנה פנו אליהם צוותי ההוראה והציעו להם לעשות מבחן במהלך הקיץ, ובמידה שיעברו אותו – יתחילו ללמוד ארבע יחידות לימוד במתמטיקה בשנת הלימודים הבאה.
"התלמידים האלה עברו במהלך הקיץ סוג של מכינה מטעם בית הספר. הם למדו בקבוצות של 15 תלמידים, לימדו אותם מה ההבדל בין שלוש יחידות במתמטיקה לארבע, צמצמו איתם פערים, והשבוע הם ייגשו למבחן המסכם", מסביר מוהנא פארס, ראש התוכנית הלאומית במתמטיקה במשרד החינוך.
כל בית ספר שיפתח את קבוצת ארבע היחידות החדשה יקבל ממשרד החינוך תוספת של חמש שעות שבועיות, כדי לתגבר את אותם תלמידים. פארס מסביר כי במשרד מעדיפים שהתלמידים הללו ילמדו בקבוצה אחת, ולא ישתלבו, בינתיים, בכיתות ארבע היחידות הרגילות בבית הספר.
"צריך להבין שלא מדובר בתלמידים קלאסיים של ארבע יחידות. הם לא התחילו את התיכון ברמה הזו, ולתלמידי ארבע יחידות שיחלו השנה י"א יש עליהם פור של שנה. התלמידים האלה צריכים לצמצם פערים, הם צריכים מעטפת אחרת, חיזוקים מנטאליים ופסיכולוגיים כדי שלא יוותרו, כשהמטרה היא שבסוף כיתה י"א הם ייגשו לשאלון הראשון בארבע יחידות ובסוף י"ב לשאלון השני".
פארס מציין כי גם המורים של הקבוצות הללו יעברו הכשרה בהתאם: "משרד החינוך יעביר הדרכה למורים שילמדו את הקבוצות הללו, על מנת ליישם את כל מה שאמרנו קודם. המטרה היא שהמורה ייראה איפה הכשלים והקשיים - ויחזק אותם. המורים האלה מן הסתם יודעים את החומר והמטרה היא שהם יהיו יותר רגישים לסיטואציה. אלה תלמידים שעלולים להיות חסרי ביטחון כי מבחינתם הם ברמה של שלוש יחידות - ככה זה היה ב-ט' וב-י'. עכשיו אנחנו אומרים להם - אתם מסוגלים ליותר. הם צריכים יותר עידוד, תמיכה של מורה".
עם הגעתם של התלמידים לתיכון הם מחולקים לפי רמות הלימוד שהיו בהן במתמטיקה בחטיבת הביניים. "בדרך כלל מי שמתחיל בשלוש יחידות, נחרץ גורלו", אומר פארס, "המערכת מאפשרת עלייה וירידה בין הרמות, אבל הכיוון הכללי הוא של ירידה ולא של עלייה. אם יש מקרים של עלייה הם בודדים מאוד. עד כה לא הייתה מדיניות של העלאה, וזה השוני".
אלמוג אחרק עולה לכיתה י"א בתיכון בגין בראש העין, ובימים הקרובים תיגש למבחן המסכם שיחליט האם היא תלמד החל מהשנה הקרובה ברמה של ארבע יחידות לימוד. "הרגשתי שאני לא מממשת את הפוטנציאל שלי. בשלוש יחידות הציונים שלי עמדו על 150 ואני מרגישה שזה לא מאתגר אותי, לכן החלטתי לעבור", היא מסבירה ומציינת כי לקחה גם שיערים פרטיים על מנת לצלוח את הבחינה: "אני באה במטרה לעבור, אני לוקחת את עצמי בידיים ואני יודעת שאם אלמד טוב – אצליח".
על פורמט הכיתה הנפרדת אמרה: "אני חושבת שבגלל שלאלה שעוברים יש משהו במשותף - עדיף שילמדו יחד. אם אני אלמד עם תלמידים שכבר לומדים ארבע יחידות אני ארגיש חוסר ביטחון,
אני מעדיפה להרגיש שאני באותה רמה של כולם וככה להתקדם".
פארס הוסיף: "התלמידים האלה שילמדו ארבע יחידות ישנו את מסלול חייהם. תהיה להם אופציה ללמוד באוניברסיטה או במכללה תחום של הנדסה, טכנולוגיה ועוד. מתמטיקה זה לא חזות הכל, אבל זה כלי לחיים".
שר החינוך נפתלי בנט אמר: "מתמטיקה היא כלי שבכוחו לפתוח אופקים בעתיד עבור התלמידים של היום. לבוגר ארבע יחידות מתמטיקה מגוון רחב יותר של הזדמנויות. לכן החלטנו לקדם את תלמידי שלוש יחידות שמסוגלים לכך לארבע יחידות לימוד. נמשיך לקדם את לימודי המדעים והמתמטיקה בכל הרמות ונשקיע בכל התלמידים".