10 נחיתות החירום המדהימות ביותר
בתקופה הזאת בשנה, בה אנחנו מבלים לא מעט שעות במטוסים בדרך לחופשה הבאה שלנו, כדאי שנכיר את אמצעי התחבורה הזה קצת יותר טוב. בעקבות נחיתת החירום שביצע מטוס של חברת UP שבוע שעבר בנתב"ג, ריכזנו את 10 נחיתות החירום המדהימות ביותר שהסתיימו בשלום. זהירות, לא לבעלי לב חלש
נחיתה על ההדסון
כשל: פגיעת אווזים וכתוצאה מכך, אובדן שני מנועים
טיסה: US איירוויז' 1549 מניו יורק לשארלוט
תאריך: 15.1.2009
מטוס: איירבאס A320 200
מה קרה? שתי דקות ו-11 שניות לאחר ההמראה משדה התעופה לה גווארדיה שבניו יורק, פגע המטוס בגובה 2,800 רגל בלהקה גדולה של אווזים שנשאבו לתוך שני המנועים וגרמו לכיבויים. כנהוג במקרי חירום, הקצין הראשון, שהטיס את המטוס בזמן ההמראה, העביר את השליטה בהגאים לקברניט. הקצין הראשון פתח את חוברת הנהלים לביצוע במצבי חירום בניסיון להניע בחזרה את המנועים, אך ללא הועיל בשל הנזק שנגרם להם.
במקביל הקברניט הפעיל את ה-Auxiliary Power Unit - מנוע קטן בזנב המטוס הפועל כגנראטור חשמל למערכות השונות, כשהמנועים הראשיים כבויים, ונדרש בכדי לאפשר שליטה מלאה בהגאים ותצוגת נתוני הטיסה.
האיירבאס A320 הוא מטוס הנוסעים הראשון בעולם שמצויד במערכת Fly-By-Wire כך שהשליטה במטוס נעשית דרך מחשב הטיסה המונע מהטייס לבצע טעויות שעלולות לגרום להזדקרות. רכיב זה אפשר לקברניט להנחית את המטוס במהירות המינימאלית האפשרית, על גבול ההזדקרות, ובכך להקטין את עוצמת הפגיעה במים.
במקביל, פקח הטיסה המשיך להציע לצוות שדות תעופה באזור לנחיתה אך בחישוב מהירות המטוס והגובה הבינו הטייסים שלא יצליחו להגיע לשום שדה שהוצע ובכדי לא להסתכן בהתרסקות על הבתים באזור, החליטו לבצע נחיתת אונס על נהר ההדסון.
רק 5 דקות ושמונה שניות לאחר ההמראה, נחת המטוס בשלום על הנהר, כשהקברניט מביא את המטוס בצורה מושלמת: כנפיים מאוזנות ואף כלפי מעלה מה שאפשר לזנב לגעת במים לפני שאר הגוף ובכך להאט את המטוס.
זאת הפעם הראשונה בה מטוס נוסעים נוחת בשלום על מים ללא נפגעים, כל המקרים הקודמים הסתיימו עם נפגעים, המפורסם שבהם הוא נחיתת מטוס בואינג 767 של חברת אתיופיאן באוקיינוס ההודי ב-1996 במהלכה נקרע גוף המטוס ו-125 אנשים, מתוך 163 הנוסעים, קיפחו את חייהם.
למזלם של הנוסעים ואנשי הצוות בטיסה, העובדה שההדסון באותו יום היה שקט וחלק עמדה גם היא לטובתם, מה אפשר למטוס לנחות ברכות יחסית.
גג נפתח
כשל: תקרת המטוס התנתקה בנסיקה לגובה שיוט
טיסה: אלוהה 243 מהילו להונלולו
תאריך: 28.4.1988
מטוס: בואינג 737 200
מה קרה? לאחר ההמראה, בגובה 24 אלף רגל, נקרעו כ-35 מטר מרובע מחלקו העליון של קדמת המטוס. באורח נס התנתקות התקרה לא הובילה להתפרקות באוויר, כשלמעשה, רק חלקו התחתון של גוף המטוס טס. בשל אובדן לחץ האוויר בגובה הטיסה, הנוסעים התקשו לנשום.
הקברניט והקצינה הראשונה הנמיכו מיד לגובה בו ניתן לנשום ללא מסכות חמצן. למרות הרוחות העזות שחדרו לתא הטייסים והשליטה המוגבלת במטוס הם הצליחו לבצע נחיתת חירום מוצלחת בשדה התעופה בקהלוהי. באובדן הדיחוס הפתאומי והתנתקות הגג, נשאבה החוצה אחת הדיילות בטיסה והיא ההרוגה היחידה באירוע. גופתה מעולם לא נמצאה.
בחקירה שלאחר מכן התגלה כי מעטפת המטוס, עמדה בלחצים גדולים בהרבה מהממוצע, בשל שימוש שנעשה במטוס לטיסות קצרות בהן הוא עובר בתכיפות רבה בין גובה פני הים לגובה שיוט, מה שמתח ועיוות את המתכת ויצר סדק זעיר שגרם להתנתקות. בנוסף, החוקרים גילו בחישוב עומסים שערכו כי המטוס עמד בזמן האירוע בעומס של 89,680 שעות טיסה ממוצעת, שזה הרבה מעבר למשך השימוש המותר.
הקברניט נשאב החוצה
כשל: התנתקות השמשה הקדמית בתא הטייס
טיסה: בריטיש איירוויז 5390 מברמינגהם למלגה
תאריך: 10.6.1990
מטוס: BAC 111
מה קרה? 13 דקות מההמראה, בטיפוס לגובה של 17,300 רגל התנתקה ממקומה השמשה הקדמית בתא הטייס ומאובדן הלחץ הפתאומי נשאב הקברניט החוצה, כשרק פלג גופו התחתון שנשען על מסגרת החלון החזיק אותו מלהישאב לחלוטין אל מחוץ למטוס.
רגליו של הקברניט נתקעו במוט ההיגוי ודחפו אותו קדימה, מה שהכניס את המטוס לצלילה חדה והקשה על הקצין הראשון לאזן את המטוס. אחד הדיילים בטיסה ומנהל השירות נכנסו לתא והצליחו לשחרר את רגליו של הקברניט כשהם מחזיקים את גופו מהזרוע בלבד.
לאחר 22 דקות שהוא מטיס את המטוס לבדו בתנאים הקיצוניים, עם רוח פרצים במהירות של 550 קמ"ש שחדרה לתא הטייס, הצליח הקצין הראשון להנחית את המטוס בשלום בשדה התעופה של סאות'המפטון. למרבה הפלא הקברניט שרד את התנאים הקיצוניים בטמפרטורות של מינוס 50 מעלות וסבל מכוויות קלות.
בחקירה שלאחר מכן התגלה כי השמשה הוחלפה בלילה שלפני הטיסה אך הברגים שהחזיקו את השמשה הוחלפו בקצרים יותר, מה שגרם להתנתקות השמשה בהגעה לגובה בו הדיחוס במטוס היה גדול מהלחץ מחוצה לו.
טרור בשחקים
כשל: נסיון חטיפה והתאבדות
טיסה: פדקס 705 מממפיס לסן חוזה
תאריך: 7.4.1994
מטוס: מקדונלד דאגלס DC10
מה קרה? אובורן קאלווי עבד כ-5 שנים בפדקס בתפקיד מהנדס טיסה וחש תסכול מכך שלא הצליח להתקדם בחברה ולפרנס את משפחתו כפי שרצה. הוא החליט "לתפוס טרמפ" על טיסה של החברה במסווה של סיבות אישיות, אך למעשה הוא תכנן להשתלט על המטוס באוויר ולרסק אותו, באופן שיראה כמו תאונה כך שמשפחתו תקבל פיצויים מחברת הביטוח.
20 דקות לאחר ההמראה, קאלווי, שישב במושב האחורי במטוס המטען, נכנס לתא הטייסים והחל לחבוט עם פטיש שהסתיר במזוודה, במהנדס הטיסה והקצין הראשון, שאיבדו לרגע את ההכרה. הקברניט, קם ממושבו והחל להיאבק עימו בתא שמאחורי הקוקפיט.
הטייס הראשון, בעברו טייס ומדריך טיסה בצי האמריקאי, שב להכרה ונותר תחילה היחיד מאחורי ההגאים והחל להטיס את המטוס. למרות שהיה פצוע וחבול מהמאבק, הקברניט הגיע חזרה למקומו סובב את המטוס ליעד המוצא והנחית אותו לבדו בשדה התעופה של ממפיס.
נחיתת גחון
כשל: כַּני הנֶסַע (מערכות התומכות בגלגלי המטוס) לא נפתחו
טיסה: לוט 16 מניו ג'רזי לוורשה
תאריך: 1.11.2011
מטוס: בואינג 767 300ER
מה קרה? 30 דקות לאחר ההמראה משדה התעופה ניוארק, גילו, הקברניט והקצין הראשון, תקלה במערכת ההידראולית השולטת בפתיחת גלגלי המטוס. הם החליטו להמשיך כרגיל ליעדם בוורשה, תוך ידיעה שמערכת הגיבוי החשמלי תאפשר להם להוריד את הגלגלים בגישה לנחיתה, אך כשהגיעו לקרבת שדה התעופה גילו לתדהמתם שגם זו כשלה.
צמד מטוסי F16 של חיל האוויר הוזעקו וטסו בסמיכות למטוס בכדי לאפשר לצוותי החירום להתכונן להגעתם ולהקציף עבורם את המסלול בחומר מקטין חיכוך ובעירה, המחוייב בנחיתת גחון וגם על מנת לשרוף דלק בכדי להגיע במשקל נמוך ככל הניתן לנחיתה המורכבת. השניים הצליחו להנחית את המטוס על הגחון בצורה חלקה.
מעל האוקיינוס השקט ללא הגאים
כשל: מדחף שהתנתק וגרם נזק להגאים
טיסה: ריב אלושין איירוויז' 8 מקולד ביי אלסקה לסיאטל
תאריך: 8.6.1983
מטוס: לוקהיד L188 אלקטרה
מה קרה? בגובה 19 אלף רגל מעל האוקיינוס האטלנטי, מדחף (פרופלור) של מנוע מספר 4, התנתק באופן פתאומי ועף לכיוון גוף המטוס. הנזק היה חתך באורך 2.4 מטר בחלקו הקדמי - תחתון של גוף המטוס וגרם גם נזק לתושבת הכבלים של מערכת ההיגוי שנתקעה ולכבלי השליטה במַצְעָרוֹת (ידיות התאוצה השולטות בדחף המנועים) שנקרעו כשהן במצב כוח מלא.
קברניט המטוס וטייס המשנה הצליחו לכוון את המטוס באמצעות הסטה של מוט ההיגוי יחדיו ופקודות לטייס האוטומטי. עם מצערות בכוח מלא בשלושת המנועים הנותרים החליטו לכבות את מנוע מספר 2 בגישה לנחיתה, מה שהפחית את מהירות הטיסה אך לא מספיק.
הצוות החליט כי יכבה את המנועים בנגיעה בקרקע, מה שלא יאפשר להם כוח מנוע כדי לבטל את הנחיתה אם יידרש. המנועים מספקים הידראוליקה כלומר כוח לבלמים ולהיגוי. מה שהותיר אותם ללא כל יכולת שליטה מרגע שהגלגלים נגעו באספלט והם נאלצו להשתמש בבלמי החירום בלבד, להם כוח עצירה קטן משמעותית. למזלם נעצר המטוס בתעלה בצד המסלול, ללא נזק משמעותי והוא תוקן וחזר לשירות.
הנשיא רונלד ריגן הזמין את צוות הטייסים לבית הלבן ובירך אותם על תפקודם בטיסה ההרואית.
הדאייה (טיסה ללא שימוש במנועים) הארוכה ביותר
כשל: התרוקנות כל הדלק ודימום המנועים
טיסה: אייר טרנסאט 236 מטורנטו לליסבון
תאריך: 24.8.2001
מטוס: איירבוס A330 200
מה קרה? כ-4 שעות לאחר ההמראה, מעל האוקיינוס האטלנטי, העביר מחשב המטוס התרעה על טמפרטורת שמן נמוכה ולחץ שמן גבוה במנוע הימני, נתונים סותרים לכאורה שגרמו לקברניט ולקצין הראשון לחשוב שמדובר בבאג אלקטרוני. כמה דקות לאחר מכן קיבלו התרעה נוספת על חוסר איזון בכמות הדלק בין הכנפיים, עם כמות נמוכה יותר בזו הימנית.
לאחר מכן התברר שהיא נגרמה בשל דליפת דלק מצינור הדלק שהוחלף יום קודם לכן ואינו התאים מבחינת הגודל. באותה שעה הטייסים לא ידעו זאת ועל פי ה- QRH (Quick Reference Handbook) חוברת נהלים לביצוע במצבי חירום, ביצעו איזון בין כמות הדלק בכנפיים על ידי פתיחת שסתום דלק מרכזי. פתיחת השסתום הובילה להמשך התרוקנות הדלק גם מהמיכל בכנף השמאלית עד לרמה נמוכה מזו המותרת, מה שאילץ אותם לפנות לשדה התעופה אחר שהיה באזור.
217 ק"מ משדה התעופה וכשמד הדלק ממשיך לרדת בקצב גבוה, כבה המנוע הימני. 13 דקות לאחר מכן, גם המנוע השני כבה, כשהם במרחק 120 ק"מ מהמסלול. כיבוי המנועים הביא גם להפסקת פעולת הגנראטור המספק חשמל, אך מטוסי נוסעים מודרניים מצוידים ב-RAT (Ram Air Turbine) מדחף קטן הקופץ בתחתית המטוס ומסתובב מזרימת האוויר, מה שמפעיל גנראטור קטן למערכות החשמל הנחוצות בלבד.
בעת כיבוי המנועים חישב הקצין הראשון כי יכלו לדאות בין 15 ל-20 דקות לפני שיאלצו לבצע נחיתת אונס באוקיינוס. למזלם התגלה שדה התעופה ולאחר 19 דקות של דאייה - משך הדאייה ללא מנועים הארוך ביותר למטוס נוסעים, הצליחו לנחות. בשל מהירות גישה גבוהה, שמונה מתוך עשרת הצמיגים של המטוס התפוצצו בנחיתה, אך לבסוף נעצר המטוס ללא כל נזק והוא הוחזר לשירות.
נחיתה על סכר צר
כשל: אובדן שני מנועים
טיסה: טאקה 110 מבליז לניו אורלינס
תאריך: 24.5.1988
מטוס: בואינג 737 300
מה קרה? בתחילת הנחתה, מגובה טיסה של 35 אלף רגל, נכנס המטוס לסופת גשם וברק כבדים באזור מפרץ מקסיקו, הידוע במזג אוויר בלתי צפוי. בגובה 16.5 אלף רגל ובמרחק 32 ק"מ משדה התעופה, שני המנועים איבדו כוח ונכבו כתוצאה משילוב בין עוצמות גדולות של גשם וברד למצב סרק במצערות, מה שאפשר למשקעים לחדור למנוע ולכבות את שני המנועים.
הקברניט, הקצין הראשון ומדריך טיסה בחברה שהצטרף כדי לבחון את ביצועי המטוס החדש שנמסר לחברה רק שבועיים לפני כן, ניסו להניע את המנועים, אך לשווא. המים הרבים שחדרו לא אפשרו הנעה מחדש והמטוס החל לדאות.
צוות הטיסה החל לחפש מקום להנחית בו את המטוס והחליטו לבצע נחיתת אונס באחת מתעלות המים הנפוצות באזור. למטוס נשאר רק עוד דקה לדאות. בנקודה זאת זוהה סכר דשא חלק לאורך אחת התעלות והצוות החליט לנסות ולנחות עליו. אלה שהמטוס היה ממוקם משמאל לו. הצוות נאלץ לבצע שינוי כיוון מהיר המכונה "החלקה", תמרון שלרוב מבוצע במטוסים קלים או בדאונים, לא במטוס נוסעים במשקל 32 טון.הקברניט הצליח להתיישר מול הסכר ולהנחית את המטוס על הסכר הצר שהתאים במדויק לרוחב המטוס, עם סוללת עפר בצידו השמאלי ותעלת מים בצידו הימני. בכך זו הפעם היחידה בהיסטוריה שמטוס מסחרי הצליח לנחות בשלמות ללא כל פגיעה, מחוץ לשדה תעופה.
פגיעת טיל כתף
כשל: אובדן כל המערכות ההידראוליות
טיסה: DHL מבגדאד לבחריין
תאריך: 22.11.2003
מטוס: איירבוס A300 200F
מה קרה? בגובה 8,000 רגל, דקות ספורות לאחר המראה מבגדד, פגע טיל כתף מסוג SA-14 גרמלין ששיגרו טרוריסטים, בקצה הכנף השמאלית וגרם לשריפה בעקבות דלק שהחל לדלוף ממנה. מלבד הנזק לחלקה האחורי של הכנף, גרמה הפגיעה לאובדן כל שלוש המערכות ההידראוליות, מה שהותיר את הצוות ללא יכולת היגוי. לשם המחשה יהיה זה דומה לאובדן מערכת ההיגוי והבלמים במכונית בזמן נסיעה בכביש מהיר.
המטוס החל לנטות למעלה ולמטה ללא שליטה של צוות הטיסה במשך דקות ספורות. הקברניט וטייס המשנה הצליחו להשיג שליטה במטוס באמצעות שינוי דחף במצערות בלבד.
השליטה בגובה הטיסה נעשתה באמצעות שינוי דחף במנועים (הוספה בכדי לטפס, הפחתה בכדי להנמיך) והפניית המטוס נעשתה על ידי הוספה והפחתה של כוח לכל אחד מהמנועים בנפרד (כדי לפנות ימינה הוסיפו כוח במנוע שמאל והפחיתו בימין).
עד טיסה זו, מעולם לא הונחת מטוס ללא מערכות הידראוליות בשלום. שני מקרים דומים שקדמו לו הסתיימו בהתרסקות עם כ-600 הרוגים. אבל באורך נס הצליח הצוות להתיישר מול שדה התעופה בבגדד ולהנחית את המטוס בשלמותו. כהכרה על ביצוע הטיסה יוצאת הדופן והנחתת המטוס, זכה הצוות בשני פרסים של אגודת הטייסים הבינלאומית ושל המוסד לבטיחות בטיסה.
נחיתה רק על רגל אחת
כשל: פגיעה במערכת גלגלי המטוס
טיסה: TNT 325 מלייז' ללונדון
תאריך: 15.6.2006
מטוס: בואינג 737 300F
מה קרה? במהלך ניסיון לנחיתת מכשירים אוטומטית בשדה התעופה איסט מידלנדס באנגליה, התנתק במפתיע הטייס האוטומטי כקילומטר וחצי לפני תחילת המסלול. המטוס סטה שמאלה מקו האמצע של המסלול. הטייסים החליטו לבטל את הנחיתה, אך זה היה מאוחר מידי וכַּן הנֶסַע הראשי (תושבת גלגלי המטוס) פגע בעוצמה בקרקע ונשבר.
הצוות הכריז על מצב חירום והחליט לבצע נחיתת חירום. הטייסים הצליחו לבצע נחיתת חירום מוצלחת בה הם מסיטים את מוט ההיגוי לשמאל ומאפשרים למטוס להאט עד כמה שניתן לפני שהכנף הימנית תוטח בעוצמה במסלול והמנוע יתחכך באספלט. הנזק שנגרם לא אפשר את תיקון המטוס והחזרתו לשירות, אך לטייסים ולנוסעים שלום.