"מפרסמים משקפי שמש או איברי מין?" סערה בעקבות קמפיין ברשת
רשת המשקפיים Xray יצאה בקמפיין הכולל צילומי משקפי שמש מוחזקים בידי נשים או גברים בבגדי ים, מבלי שרואים את פניהם, והתגובות לא מאחרות לבוא. "אחד הקמפיינים הנמוכים והמבישים שיצא לי לראות", כתבה אחת הגולשות. בחברה טוענים בתגובה: פרובוקציה היא כלי שיווקי לגיטימי
קמפיין חדש של רשת חנויות המשקפיים Xray מעורר תגובות נזעמות ברשת בטענה לשימוש סקסיסטי באברי גוף - בעיקר של נשים. בחברה דוחים את ההאשמות, אולם סביר שהבאז הזועם לא הפתיע את יוצרי הקמפיין הפרובוקטיבי.
ידיעות נוספות בערוץ מדיה
הקמפיין מלווה בתמונות של נשים בעיקר, אך גם גברים, המחזיקים במשקפי שמש. אלא שלמרות שמדובר במשקפיים, אין בתמונות הקמפיין ולו תמונה אחת של פנים חובשות משקפיים. בפרסומת מצולמות נשים בבגדי ים חושפניים, האוחזות את המשקפיים בידן או מצמידות אותם אליהן. הגבר בתמונה נראה שרירי ועם קוביות בבטן, גם במקרה זה פניו אינם חשופות.
בנוסף הרשת מציעה לגולשים לזכות במשקפיים, בתנאי שישלחו לה צילומים: "רוצים לזכות בזוג משקפי שמש? תראו לנו את החוף שלכם. העלו תמונה של החוף האהוב עליכם, המקום האינטימי שהוא רק שלכם, ואם הצלחתם לגרום לנו לרצות לבקר בו - המשקפיים שלכם", נכתב בדף הפייסבוק של החברה.
על התמונות מופיע הכיתוב "My Beach", אשר באיות שונה באנגלית יכול לקבל פירוש סקסיסטי ומבזה. גם המשפט "העלו תמונה של המקום האינטימי שהוא רק שלכם", עשוי לקבל מסר סקסיסטי ברור.
אחת הגולשות שנתקלה בקמפיין כתבה: "אחד הקמפיינים הנמוכים והמבישים שיצא לי לראות. גם אם המשקפיים יפים, אני בהחלט אשתדל שאף אחד שאני מכירה לא יתקרב אליהם. חבורה של חזירים שובינסטיים". ואילו גולש אחר הוסיף: "מה זה? החלטתם להתאבד שיווקית? תורידו את הקמפיין המבייש הזה".
גולשת נוספת שאלה: "יש לכם את זה ביותר מחפיץ?", ואילו אחרת תהתה: "אני לא מבינה, אתם מפרסמים משקפי שמש או איברי מין? קצת אוקוורד".
"גאים בקמפיין"
מעיין יחבס, הבעלים של חברת MY Social, העומדת מאחורי הקמפיין, מתעקש שצריך להבדיל בין המילה סקס למילה סקסיסטית, ואף יוצא כנגד הגולשים, אליהם מכוונת הפרסומת.
"הקיץ הישראלי הוא צעיר, סקסי וצבעוני וכך גם Xray, המותג שהקמפיין הזה בא לפרסם", מסביר יחבס, ומדגיש שהקמפיין נעשה ועלה בשיתוף ובהסכמה מלאה עם נציגי מותג המשקפיים.
"הקמפיין הוא סקסי, אך לחלוטין לא סקסיסטי. מצולמים בו גם נשים וגם גברים, כולם לבושים, ואף אחת מהתמונות שנבחרו עבור הקמפיין לא מזלזלת, פוגעת או מביישת, לא את המצולמים ולא את מה שהם מייצגים. כולנו הולכים לים עם בגדי ים, תקנו אותי אם אני טועה.
"קיבלנו לא מעט תגובות מתלהמות מגולשות, שרואות את הקמפיין כקמפיין שמבזה נשים, אך אנחנו חלוקים בדעותינו, כי אנחנו לא רואים אותו ככזה. היד היום כל כך קלה על המקלדת, וגולשים וגולשות התרגלו שכשהם לא מרוצים מקמפיין כזה או אחר, הם מורידים אותו מהאוויר באמצעות תלונות וחרמות.
"כזה הוא העידן שאנחנו חיים בו. המדיה החברתית בשונה מפלטפורמות ארכאיות יותר, מאפשרת לנו לשמוע את דעתם של הגולשים, והם מצידם מרגישים שהם אלו שמושכים בחוטים ומחליטים אילו קמפיינים הם אוהבים, ולעומת זאת אילו קמפיינים צריכים להיכחד. אנחנו אוהבים את הקמפיין וגאים בו".
"החלטנו להתמקד בדגמים עצמם"
ירון שאשו, מבעלי Xray: "לא צפינו סערה כל כך גדולה סביב הפרסומת. ידענו שהבחירה שלנו לא להציג פנים אכן תעורר שיח, אבל היות והקמפיין מציג גם גברים וגם נשים, הנחנו שאלה לא יהיו טענות של החפצת נשים כפי שטוענות כרגע לא מעט גולשות בגנות הקמפיין.
"אני זוכה ללא מעט מחמאות על הקמפיין מהמעגלים הקרובים אליי, ולעתים ישנה תחושה שיש קהילות שמחליטות עבורנו איך 'לקרוא' מסרים מסוימים, ובכך כל גב חשוף או אישה בבגד ים הופכת בין רגע לחפץ. כולם מראים היום פנים, החלטנו לגוון ולא להכריח את הלקוחות שלנו להזדהות עם הדמויות שנבחר עבור הקמפיין אלא להתמקד בדגמים עצמם.
"משקפי שמש הם מוצר סקסי, חוף ים הוא סקסי, כך נראה בעינינו המפגש ביניהם, הקמפיין יצא מדויק. פרובוקציה היא רק עוד כלי במסגרת שאר הכלים השיווקיים שלנו ושל כל מותג היום. כל עוד משתמשים בה במינון והיא לא חסרת טעם, היא כלי לגיטימי לחלוטין.
"אין בכוונתנו לשנות את הפרסום, נהפוך הוא - הקמפיין הולך להיתלות היום בפוסטרים ברחבי תל אביב. אנחנו אוהבים את הקמפיין, ולא רואים אתו כפוגעני. Xray הוא מותג שמחובר מאוד לכל מה שקורה סביבנו בחברה, לכל הצבעים באוכלוסיה, ונותן במה ונראות לכולם - נשים וגברים, הומואים ולסביות, טרנסג'נדרים וביסקסואליים, צעירים ומבוגרים.
"אין שום דבר רע בלעורר שיח ודיון האם הקמפיין לגיטימי או לא. אלו נושאים שהחברה בת ימינו דנה בהם יום יום, ואם הקמפיין הזה עשה את זה אני רואה אותו כהצלחה".