השר כץ על מלחמת השבת: "לא נכנעתי ללחצים"; גפני מגיב: "הוא משקר"
עם השלמת המבצע ההנדסי המורכב להוספת טרמינל נוסעים בתחנת השלום בתל אביב, התחדשה מלחמת השבת. שר התחבורה ישראל כץ: "לא נכנעתי ללחצים". ח"כ משה גפני: "כנראה שהשקר הוא חלק מהמקצוע של ישראל כץ". סגן השר מאיר פרוש: "זה לא פיקוח נפש"
אחרי כ-28 שעות של עבודה ההנדסה להרחבת תחנת "תל אביב השלום" , חודשו הערב (שבת) הסדרי התנועה באזור: התנועה בירידות מהמחלף לכביש המהיר נפתחו, וכך גם התנועה על גשר גבעת התחמושת שמעל המחלף. עם זאת, ברקע נמשך העימות בין שר התחבורה ישראל כץ, שטען שלא הייתה ברירה אלא לבצע את העבודות בשבת, לבין ח"כ משה גפני - שטען שמדובר בשקר.
בסוף השבוע ביצעה רכבת ישראל את אחד המבצעים ההנדסיים המורכבים בתולדותיה. במסגרת המבצע שחולל סערה פוליטית סביב העבודות בשבת הונפו שני מבני ענק במשקל כולל של 560 טונות פלדה, בגובה של 6.4 מטרים ובאורך של 60 מטרים.
במוצאי שבת הגיעו למקום השר כץ ומנכ"ל הרכבת בעז צפריר. "אני שמח שהכל הסתיים בשלום ומצטער על עוגמת הנפש שנגרמה לנהגים", אמר השר כץ שהתייחס לסערה סביב העבודות בשבת: "העבודות בסוף השבוע היו דבר נדרש וחיוני ולא היתה אפשרות אחרת. פעלתי בהתאם לחוק ולסטטוס קוו. לא הסכמתי לביטול העבודות למרות הלחצים. אני אדם מסורתי והצטערתי על עמדת ראשי המפלגות החרדיות. לא היה מקום לדחות את העבודות".
כץ התייחס לפשרה שאפשרה את ביצוע העבודות בשבת: "הכי חשוב שהעבודות המשמעותיות התבצעו. כשטלפנו אליי ראשי המפלגות החרדיות הבהרתי להם את החוק ואת חוות הדעת של המשטרה. בסוף כולם תמכו בביצוע העבודות, בלי קשר אם הם חרדים דתיים חילונים. בסטטוס קוו כולם נדרשים לוותר ונדרשת סבלנות".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר כי בניגוד לדבריו של שר התחבורה, "העבודה יכולה הייתה להיעשות ביום חול ולא בשבת. לא הייתה הסכמה לעבודה בשבת. כנראה שהשקר הוא חלק מהמקצוע של ישראל כץ. ראינו זאת בחודשיים האחרונים ששיקר אותנו עבור סיבות פוליטיות שלו".
סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר בתגובה למה שהגדיר כ"חילול השבת המאסיבי בעבודות הרכבת בתל אביב" כי "המפלגות החרדיות הועמדו בפני עובדה מוגמרת בטענה שהעבודות הן 'פיקוח נפש' ומחויבות המציאות. אם ראש הממשלה מעוניין שנמשיך להיות בקואליציה, עליו להפנים שהמושג 'פיקוח נפש' הוא כפי הגדרתו ההלכתית המדויקת ורחוק מאוד ממה שאירע בתל אביב".
אורך המבנה החדש שיגדיל את שטח הטרמינל וייאפשר תנועת נוסעים נוחה יותר אל התחנה וממנה שקול לשני קרונות רכבת, משקלם שקול לכשלושה קרונות וגובהם יותר מקרון רכבת דו-קומתי. בתחנת השלום עוברים מדי יום כ-55 אלף נוסעים והעבודות נדרשו כדי להיערך לגידול במספר הנוסעים בשנים הקרובות. מטרת העבודות לשפר את רמת השירות הניתנת ללקוחות הרכבת, והוספת טרמינל חדש לכניסה וליציאת נוסעים מתחנת הרכבת היישר אל גשר השלום מדרום.
הפרויקט מצטרף למספר עבודות תשתית ושדרוג שמבצעת רכבת ישראל באזור תל אביב, כחלק מהיערכותה לקליטת קו הרכבת החשמלי הראשון בישראל - הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב. במסגרת זו יבוצעו במהלך השנתיים הקרובות עבודות תשתית נרחבות במסילות ובתחנות הרכבת של תל אביב והרצליה במטרה להתאימן לחשמול ולמערכת האיתות המתקדמת בעולם.
קטעי כביש בנתיבי איילון ורחובות באזור תחנת רכבת השלום בתל אביב נחסמו לתנועה כבר אתמול בשעה 16:00. הירידה לנתיבי איילון לכיוון דרום נחסמה מכמה מחלפים במטרה למנוע עומסי תנועה כבדים שנרשמו סמוך לעבודות הצבת טרמינל הרכבת החדש. היום נפתחו הנתיבים והחסימות התמקדו באזור מחלף השלום עצמו. במהלך העבודות נאסרה הגישה להולכי רגל ברחוב לשני הכיוונים.