הילדים שלא יילכו ב-1 בספטמבר לבית ספר
בזמן שהילדים שלכם נרגשים לקראת החזרה ללימודים, יש ילדים שלא צריכים תיק חדש או תלבושת אחידה כי הם לומדים בבית עם ההורים. איך זה עובד ולמי הסידור מתאים?
יש הורים שלא ישלחו את ילדיהם ללימודים ביום חמישי ויעדיפו ללמד אותם בבית את מה שצריך. יובל ומרים קדן ממושב אליכין (ליד חדרה), הורים לארבעה ילדים (8, 4, 6 ושנתיים) ומנחי הורים בגישת "דרך הלב" מלמדים את ילדיהם בבית. "זו החלטה שקרתה מעצמה ומשם המשכנו להבין מה זה אומר", מספרת מרים.
"כשהבכורה שלי נולדה, חופשת הלידה בזמנו היתה רק 14 שבועות ואחרי 14 שבועות זה נראה לי נורא מוקדם לחזור לעבוד ולהשאיר אותה לבד", היא אומרת. "הארכתי את חופשת הלידה לחצי שנה ובגיל חצי שנה היא כבר התחילה לעשות דברים הרבה יותר מגניבים והרבה יותר כיפיים, ונראה לי ממש ממש מוזר להשאיר אותה במקום שהוא לא איתי, אז הארכתי לשנה ואז כבר נכנסתי להריון עם הילד השני שלנו, ברוך השם, אוריה אהרון. מפה לשם הבנו שלמסגרות הם כבר לא ייכנסו ואז התחלנו לנסות להבין מה זה אומר, והחלטנו להיות בחינוך ביתי. זו היתה יותר החלטה שקרתה מתוך הבנה שזה לא מתאים, ואחרי זה ניסינו להבין מה כן מתאים".
- יובל, יש תוכנית לימודים שהכנתם, כל ילד יש לו את התוכנית שלו?
"יש לעשות קניות שדרכן אפשר ללמוד חשבון, יש חגים שדרכם אפשר ללמוד על היהדות והתורה והמצוות, וחיים, החיים מלמדים אותנו כל הזמן דברים, ובני אדם באופן טבעי הם יצורים לומדים. כמו שאף אחד לא צריך ללמד אותנו לדבר או ללכת לא צריך כל כך ללמד אותנו שום דבר אחר. יש סקרנות טבעית ומתוך הסקרנות הטבעית ברגע שהיא עולה ומתגלה אנחנו מנסים לתת מענה לסקרנות שלהם. אבל ממש לא רואים צורך באיזו תוכנית מסודרת של לשבת בבית וללמד אותם באופן כפוי".
- מה עם לימודי ליבה - אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה? אתם לא חושבים שזה נחוץ?
יובל: "אני לא יודע, אני בחיים, אני אדם עובד ובחיים שלי לא משתמש כל כך באלגברה. אם הילד שלי ירצה ללכת לעשות תואר באוניברסיטה אז הוא ילמד את הדברים האלה, הוא ישלים בגרויות כמו שאשתי השלימה אחרי הצבא. יש הרבה אלטרנטיבות. לא ברור לי למה צריך לשבת 12 שנה וללמוד את הדברים האלה. אפשר לעשות את זה בדרכים אחרות שהרבה יותר מתאימות באופן אישי לצרכים של הילד שלי".
חינוך ביתי - איך זה עובד?
כל הורה לילד בגיל חינוך חובה יכול להגיש בקשה לקבלת פטור מלימודי חובה ואישור לחינוך ביתי, ותוך שלושה חודשים מתקבלת ההחלטה במשרד החינוך. זאת לאחר שנציג מטעם המשרד מבקר בבית התלמיד או במקום שבו יתקיימו הלימודים, כדי לוודא שיש את התנאים הנדרשים ללימודים ותוכנית לימודים בהתאם לגילו של הילד, הכוללת פעולות לרכישת מיומנויות לימודיות, חינוכיות וחברתיות. ההורים צריכים להתחייב לכך שהילד ייחשף לתחומי ידע שונים בהיקף של 55% לפחות מתחומי הידע שבתכנית בבית ספר. אחת לשנתיים ההורים נדרשים להאריך את האישור, במידה ורוצים להמשיך את החינוך הביתי.
גם מיכל דוקטורי מיישוב עזריה, אם חד הורית לדריה (12) ושימרי (בן 7), מנהלת פרסום שעובדת מהבית, החליטה ללמד את ילדיה בחינוך ביתי. "הסיפור שלי די דומה בצורך להישאר בבית מיד אחרי הלידה, ולא היה לי שום רצון להפסיק להניק", היא אומרת. "דריה ינקה עד גיל ארבע, פשוט כי לא רציתי להפסיק להניק וזה נשמע לי לא הגיוני. האידיאולוגיה התפתחה תוך כדי. האידיאולוגיה אומרת שהבאתי אותה לעולם אז עכשיו זה גם חובתי ללמד אותה, לחנך אותה, לראות מה היא עושה ולשלוט בתכנים שנכנסים לעולם שלה".
- את שולטת בתכנים? בנית תוכנית?
"אנחנו מלמדים בהתאם לצרכים של הילדים ובהתאם לכישורים ולכשרונות שלהם. הם אוהבים לנגן אז הם מנגנים, הם אוהבים לשיר אז דריה שרה ומופיעה".
עוד בערוץ הורים:
- "לא מבינה איך יכולת לעשות את זה לבתך"
- מה יהיה ב-1 בספטמבר? אין לי חברים
- חוזרים ללימודים - העצות של כל המומחים
- מקדישים יותר זמן לכישורים ולכשרונות שלהם?
"לכישורים שלהם, ובמקביל למקצועות הליבה. שניהם דוברי אנגלית וכבר מגיל 3-4 הם מדברים שפה נוספת. בנוסף, מלווים אותם מורים למתמטיקה, דריה כבר ברמה גבוהה".
- דריה, את חושבת שעולם התוכן שלך הוא יותר עשיר?
"כן, אני חושבת. אני לא גאון אבל בחינוך ביתי לדעתי אפשר להתקדם הרבה יותר כי באמת יושבים אחד על אחד עם מורים פרטיים ומשהו בשיטה הזאת פשוט עובד הרבה יותר מהר".
- מה עם חברים?
שימרי: "יש לנו קבוצה של החינוך הביתי, ויש לנו כל מיני פעילויות בגן חיות".
דריה: "במוזיאון ישראל יש לנו קהילה".
- כלומר אתם לא לבד, החינוך הביתי הוא רחב, יש קהילה שלמה?
מיכל: "יש קהילה תומכת, אנחנו מקושרים דרך הרשת ונפגשים בהתאם לחוגים, בהתאם לתחומי העניין של הילדים, בהתאם לאיפה שנמצאים החברים שלהם, ויש לנו פעילות בחינוך הבלתי פורמלי ביישוב שלנו במועצה אזורית והילדים פעילים גם שם".
- קיבלת אישור ממשרד החינוך לעשות מה שאת עושה?
"משרד החינוך ויתר עליי, כלומר אני ויתרתי על חוק חינוך חובה. אמנם מגיעה מפקחת, רואה את הילדים ואת ההתקדמות שלהם. היא בודקת שהם יודעים לקרוא, לכתוב, יודעים את ארבע פעולות החשבון. אצל דריה יש כבר דרישות גדולות יותר בהתאם לגילה".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
- יובל ומרים, איך אתם בוחנים את ההתקדמות של הילדים?
מרים: "אנחנו לא ממש בודקים התקדמות אבל אם אני רוצה להכניס את זה למילה של בדיקה אנחנו בודקים איפה הם ביחס לעצמם.
"אם יש לי ילדה שלפני שנה רק למדה להגיד את השמות של האותיות והיום היא כבר קוראת ברצף, מבחינתי היא נמצאת במקום שבו היא צריכה להיות והיא התקדמה. אם יש לי ילד שמה שמעניין אותו זה כל היום חשבון והוא מתעסק במספרים ועכשיו הוא גם יודע לעשות כפל וחיבור ארוך אז מבחינתי זה התקדמות.
"אנחנו לא עושים השוואה וגם לא מעניין אותנו לעשות השוואה למה שאמורים ללמוד בגיל שלהם בבתי הספר. בשיא הכנות אני אפילו לא זוכרת מה אמורים ללמוד בגיל שלהם בבתי הספר. אנחנו כן מקבלים אישור ממשרד החינוך כי זה החוק כשאנחנו מצהירים מראש שאנחנו אנ-סקולרים, אבל מראים איזשהו קו של התקדמות ולמידה שהילדים עושים".