הנתונים נחשפים: בדקו את מצב החינוך ביישוב שלכם
בית ג'ן מובילה בזכאות לבגרות, הוד השרון בצמרת, שרות משתפרת, מודיעין הרשימה עם בגרות בהצטיינות וסכנין רשמה הישג נאה בעניין בלמידה. משרד החינוך מפרסם בפעם הראשונה שיקוף של בתי הספר התיכוניים ב-260 רשויות מקומיות. איפה בלטו בחמש יחידות מתמטיקה והיכן מנעו נשירה? היכנסו וגלו את התמונה המלאה ביישוב שלכם
היכן שיעור הזכאים הגבוה ביותר לתעודת בגרות? איפה השיגו את תעודות הבגרות המצטיינות ביותר? איזה יישוב הצליח למנוע הכי הרבה נשירה ממערכת החינוך? כמה תלמידים היו מעורבים בתקריות אלימות? והיכן קידמו את המורים? משרד החינוך מפרסם הערב (יום ב') לראשונה את התמונה החינוכית של בתי הספר התיכוניים ב-260 רשויות מקומיות בישראל.
בעבר, המדידה התייחסה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד. במשרד החינוך ציינו בהתייחסם למדידה הקודמת כי "הדבר יצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכול. עשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות". לכן הוחלט במשרד לציין כי הישגי בתי הספר משקפים מעורבות חברתית, מניעת נשירה ממוסדות חינוך, שמירה על טוהר בחינות ועוד. המשרד הכליל גם את נתוני הגיוס לצה"ל, אולם נתון זה נכון לשנת תשע"ב.
את טבלת הזכאות לבגרות מקרב הלומדים ברשות בשנת הלימודים תשע"ה מוביל היישוב בית ג'ן עם 99% הצלחה. אחריו ברשימה: כאוכב אבו אל-היג'א עם 98%, קריית עקרון עם 96%, גבעת שמואל וקדומים עם 93%, מועצה אזורית לב השרון עם 92%, מועצה אזורית ערבה תיכונה, רג'ר ויבנה עם 91%, וגבעתיים, חורפיש, מודיעין ומזכרת בתיה עם 90%.
מבין הרשויות הגדולות, בראשון לציון השיגו בוגרי תשע"ה 77% הצלחה, בחיפה 76%, בתל אביב ובבאר שבע 70%, ובירושלים 47%. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את מודיעין עילית וקריית יערים עם אפס אחוזי הצלחה, בני ברק 11%, ג'סר א-זרקא 15%, ביתר עילית 16%, ורכסים עם 12% זכאים לתעודת בגרות מקרב הלומדים ברשות.
נתון נוסף חשף את הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת. בתל אביב נרשמה בסעיף זה עלייה מ-8.2% מהתלמידים שקיבלו תעודת בגרות מצטיינת בתש"ג ל-8.9% בשנת תשע"ה. גם בבת ים חלה עלייה: מ-3.1% בתשע"ג ל-6.1% בתשע"ה. מודיעין רשמה בסעיף זה תוצאה מרשימה עם עלייה מ-11% בתשע"ג ל-17.6% בתשע"ה. גם חיפה רשמה הישג כשעלתה באותן שנים מ-10.3% ל-11.7%.
רק 1 מכל 10 תלמידים חרדים זכאי לבגרות
באשדוד חלה ירידה בזכאים לבגרות איכותית: מ-3.7% בתשע"ג ל-3.3% בתשע"ה. ירידות נוספות בקבלת תעודות בגרות מצטיינות נרשמו בגבעתיים (16.4% בתשע"ג לעומת 14.5% בתשע"ה), בנס ציונה (מ-12% ל-10.8%), בטירת כרמל (מ-2.1% לאחוז), בדימונה (מ-2.8% ל-1.2%), בראשון לציון (מ-7.9% ל-7.2%) ובירוחם (מ-7.2% בתשע"ג ל-6.9% בתשע"ה).
התמונה החינוכית מגלה גם את מעורבות התלמידים באירועי אלימות. הממוצע הארצי בתחום זה עומד על 7%. בבאר שבע, בית שמש וכפר קאסם נמצא בשנת תשע"ה כי 9% מהתלמידים בכל אחת מהערים היו מעורבים בתקריות אלימות. בירושלים, נתניה, עפולה ואום אל-פחם 8%, בחיפה, אשדוד, חולון ואילת 7%, בתל אביב, רעננה, הוד השרון, חדרה, הרצליה ופתח תקווה 6%, בראשון לציון וטירת כרמל 5%.
הנתונים מגלים גם פירוט מלא לפי כל יישוב בתחום שבדק את המסוגלות, את הסקרנות ואת העניין בלמידה. סכנין רשמה הישג בתחום זה עם הצלחה של 74% מהתלמידים. בג'דיידה-מכר נרשמו 71% הצלחה, בעילוט 67%, ברמת גן 53%, בירושלים 50%, בתל אביב וכרמיאל 47%, בקריית טבעון 40%, במבשרת ציון 38% ובזכרון יעקב 37%.
התמונה החינוכית לבתי הספר התיכוניים בדקה גם את הקרבה והאכפתיות בין המורים לתלמידים בכל יישוב. כאן נמצא כי בקלנסווה דיווחו 55% מהתלמידים על חיבור בינם לבין מוריהם. בלוד השיבו בחיוב על השאלה 53% מהתלמידים, בנצרת 48%, ברעננה 46%, בחיפה 41%, בטירת כרמל 39%, בחולון 38%, בנתניה 37%, בבני ברק 36%, באילת 35% ובהוד השרון ורחובות 33%.
בפרק שבדק את העידוד למעורבות חברתית ואזרחית השיבו בחיוב בנושא זה 62% מהתלמידים בלוד ובחצור הגלילית. בעכו 57%, בגבעתיים 52%, בחולון 48%, בתל אביב 47%, במבשרת ציון 46% ובחדרה 45%.
נשירה לעומת הישגים
במערכת החינוך נעשה לאורך השנים ניסיון לשמור על התלמידים בבתי הספר מבלי לפגוע ברמת ההישגים. באריאל נרשמה בתשע"ה ירידה באחוז הנושרים (מ-0.8% ל-0.3%). אחוז הזכאים לבגרות באריאל ברמת חמש יחידות במתמטיקה עמד בשנת תשע"ה על 14%, עלייה של 6% מהשנה הקודמת. אחוז הזכאים לבגרות בעיר ברמת חמש יחידות באנגלית נמצא גם כן בעלייה וגבוה ב-5% מהממוצע הארצי.
בבית ג'ן, שמובילה בשנים האחרונות בזכאות לבגרות, עומד אחוז הנושרים בתשע"ה על 0.5. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות לימוד במתמטיקה עמד בתשע"ה ביישוב על 12%. מדובר במגמת עלייה לאורך השנים ואחוז גבוה במעט מהממוצע הארצי. אחוז הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות באנגלית עומד בבית ג'ן על 29, והממוצע הארצי הוא 31.9%.
באשדוד אחוז הנושרים גבוה מהממוצע הארצי ועמד בתשע"ה על כמעט שני אחוזים, מדובר בעלייה של 9% מהשנה שקדמה. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה עקבי לאורך השנים האחרונות ועומד על 11%, גבוה במעט מהממוצע הארצי. ברמת חמש יחידות אנגלית אחוז הזכאים בעיר עומד על 30%, מדובר בעלייה קלה במהלך שלוש השנים האחרונות.
בדימונה אחוז הנושרים גבוה מהממוצע הארצי ועומד על 2.3% - עלייה של אחוז וחצי מהשנה שעברה. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות עמד בתשע"ה על 7%. אחוז הזכאים לארבע יחידות לימוד באנגלית עמד על 28 - עלייה של 4% מהשנה שקדמה לה, ומעט מתחת לממוצע הארצי.
בראשון לציון נרשמה עלייה באחוז הנושרים מ-0.6% ל-1.3%. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות עמד בתשע"ה על 13% - שלושה אחוזים מעל הממוצע הארצי. אחוז הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות באנגלית בעיר עמד על 40%, גבוה ב-8% מהממוצע הארצי.
בתל אביב אחוז הנושרים בתשע"ה עמד על 1.7 - עלייה של שני אחוזים מהשנה שקדמה לה. מדובר בנתון שגבוה בכשני אחוזים מהממוצע הארצי. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות עמד על 12% - עלייה של שני אחוזים. אחוז הזכאים לבגרות ברמת 5 יחידות במתמטיקה עמד על 47, גבוה ב-15% מהממוצע הארצי.
בירושלים אחוז הנושרים בתשע"ה עמד על 2.2%, לעומת הממוצע הארצי - 1.46%. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה בעיר עמד על 7% ובאנגלית על 28%. בחיפה שיעור הנושרים עמד על 1.6% - עלייה של שלושה אחוזים מתשע"ד. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה עמד על 17%, ובאנגלית על 45%, גבוה ב-13% מהממוצע הארצי.
בקריית אונו, אחוז הנושרים עמד על אחוז אחד בלבד. אחוז הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה עמד על 26% - עלייה של שבעה אחוזים מהשנה שקדמה. מדובר בתוצאה שגבוהה ב-16% מהממוצע הארצי. אחוז הזכאים ברמת חמש יחידות באנגלית עמד על 72%, גבוה ב-40% מהממוצע הארצי. עם זאת מדובר בירידה של 3% מתשע"ד.
שר החינוך נפתלי בנט אמר לנוכח פרסום תמונת המצב בתיכונים: "בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות".
הוא הוסיף כי "אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. מדידה לא סותרת ערכים. היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמיתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום".