מכוניות זעירות אושרו לייבוא - רק לשימוש עירוני
הניסוי בכלי רכב זעירים בתנועה עירונית הוכתר בהצלחה, ושר התחבורה מאשר את הייבוא. המגבלות - מנועים עד 20 כ"ס והרשאה לשני נוסעים בלבד
ניסוי השימוש בכלי רכב זעירים עירוניים הוכתר כהצלחה. משרד התחבורה מאשר מהיום (ג') לייבא ארצה כלי רכב זעירים לשימוש עירוני בלבד. הדגמים הרלוונטיים שייכים באירופה לקטגוריית קוואדריסייקל (L7e-A ו-C), בהם מותר להסיע שני נוסעים בלבד, ואשר עושים שימוש במנוע בהספק של עד כ-20 כ"ס (15kw). לפי שר התחבורה, ישראל כץ, כלי הרכב הקטנים מאפשרים השתלבות קלה בתנועה, בדומה לכלי רכב דו-גלגליים, ועשויים לתרום לשיפור גודש התנועה ומצוקת החניה ברחובות העיר.
צפו בנסיעת מבחן תל אביבית ברנו טוויזי הזעירה
יש להזכיר כי לפני למעלה משנתיים, הודיע משרד התחבורה על אישור שיווק מוגבל של מכוניות מיקרו בישראל - לצורך ניסוי בשימוש עירוני - השייכות לקטגוריית "קוואדריסייקל (ללא רישיון נהיגה) באירופה. לדבדי המשרד דאז, הניסוי נועד לבדוק בעיקר האם המכוניות החלשות והאיטיות יחסית, לא יגרמו לעיכובי תנועה ולא יהוו סכנה בטיחותית. לכן נאסר עליהן לנוע מחוץ לעיר במהלך הניסוי או אחריו, גם אם הוא יוכתר כהצלחה. הניסוי החל בחודש אוגוסט 2013 ונמשך כשנתיים (עד לפני כשנה).
6.2014 - בטיחות מחפירה למכוניות המיקרו שמגיעות ארצה
3.2014 - 1,000 מכוניות מיקרו חשמליות בדרך לתל-אביב3.2013 - הפתעה: אוטו איטליה תשווק בישראל רכב חשמלי
כמו קטנוע, אבל יותר
קטגוריית הקוואדריסייקל זוכה כבר שנים להצלחה גדולה בערי אירופה, והיא פופולארית בעיקר בצרפת בה פועלים מספר גדול יחסית של יצרנים. כלי הרכב הזעירים משווקים במספר גרסאות, כולל "מוחלשות" ואיטיות יחסית עם מנועים קטנים במיוחד - במקרים רבים חשמליים. אלה אינם דורשים רישיון נהיגה באירופה, ומהווים לכן פתרון מצוין למוגבלי תנועה וקשישים.
במשרד התחבורה החליטו לאמץ את התקינה הבכירה יחסית (7L) עם משקל עצמי של בין 400 ק"ג (עם מנוע חשמלי) ל-550 ק"ג עם מנוע בנזין בהספק של 20 כ"ס (15kw) ומהירות מרבית של עד 70 קמ"ש. ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה, אמר ל-ynet כי "בניסויים שערכנו גילנו כי ה-7L מציע פתרון מיטבי לסוג כלים אלה. הוא אמנם אינו מחויב באבזרי בטיחות בדומה לכלים מקטגוריות נחותות יותר, אך בדרך כלל הוא משווק איתם".
יש לציין שהגדרת הרישוי לקוואדריסייקל באירופה (וישראל) דומה לכלי דו-גלגלי, ולכן אינה מחייבת מערכות בטיחות כמו ABS, בקרת יציבות, כרית אוויר או מזגן. בניגוד לחלק ממדינות באירופה, בישראל תחייב נהיגה בכלי רישיון לרכב פרטי (B). "לדעתנו מדובר בכלי שדומה יותר למכונית מאשר אופנוע. יש לו ארבעה גלגלים, הגה ודוושות, והוא לא משתחל בין כלי רכב אחרים כמו דו-גלגלי", מסביר סופר.
המדען הראשי אומר עוד כי "גרסאות עם מנוע חשמלי יהיו הרבה יותר אטרקטיביות לשימוש. עלות הרכישה שלהן אינה גבוהה ועלות התחזוקה אפסית. בין היתר נאשר להטעין אותן משקע חשמל רגיל, ללא צורך בעמדת הטענה מיוחדת". לדבריו, כלי הרכב הקטנים יזכו גם להעדפה בחניה, ויורשו בין היתר לחנות באזור המוקצה לדו-גלגלי ובניצב למדרכה. "שלושה כלים כאלה תופסים מקום של מכונית אחת", הסביר.
הונדה מיקרו קומיוטר: עירונית, חשמלית וזעירה
רנו טווייזי: כמה קטנה, ככה רותחת
"פחות אטרקטיבי מבעבר"
בישראל פועלים כיום מספר יבואנים שניסו בעבר לייבא דגמים זעירים מקטגוריית הקוואדריסייקל האירופאית, ומרביתם לא גילו התלהבות הבוקר. "השוק המקומי השתנה באופן קיצוני מאז שכלי רכב זעירים היו 'הדבר החם' כאן. לפני שהחלו לדבר על אפשרות להביא אותם, לא הייתה אופציה לרכוש דגמי מכוניות עם ארבע דלתות, חמישה מושבים ותא מטען סבר שיכולים להגיע לכל נקודה בארץ בלי בעיה במחיר של 60 אלף שקלים. היום יש מבצעי מכירות שמורידים את מחיר מכוניות המיני לפחות מ-50 אלף.
"אין לאף יבואן רכב זעיר אפשרות להתחרות במחיר הזה, ללא קשר למגבלות הקשות שמוטלות עליו בהקשר למספר הנוסעים, השימוש העירוני, הספק המנוע ומערכות הבטיחות, כמו-גם חסרונות שימושיים של מזגן ותא מטען". לדברי אותם גורמים, האטרקטיביות של הרכב הזעיר נפגעה קשות במהלך השנים האחרונות. "אם היו מגיבים בזמן והיטב לפני שנים, הרחובות היו עמוסים בכלי רכב כאלה, המחירים היו נמוכים יותר והציבור היה מתרגל. היום זה כבר לא יקרה".
חלק מהיבואנים מסבירים כי בזמן שלשימוש פרטי כלי הרכב האלה אינם רלוונטיים עוד, יש להם בהחלט פוטנציאל כאמצעי תחבורה שיתופית עירונית, בשימוש גופים מוסדיים או ככלי רכב "ירוקים" באזורי תיירות מובהקים כמו העיר אילת למשל.