שתף קטע נבחר
 

נחתם הסכם: עשרות ק"מ נוספים של נתיבי תחבורה ציבורית בת"א

התקדמות משמעתית בהרחבת מערך נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן. משרד התחבורה ועיריית תל אביב סיכמו כי יתווספו כ-30 ק"מ של נת"צים בעיר, בחלוקה לפעימות. הצירים ומפות בפנים

משרד התחבורה ועיריית תל אביב חתמו על הסכם ראשון להרחבת רשת נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן, במטרה מוצהרת להעניק יתרון לתחבורה ציבורית על-פני רכב פרטי. הרחבת רשת הנתיבים תתבצע במספר שלבים, כאשר בראשון שבהם יוכשרו כ-15 ק"מ לנת"צים בעלות מוערכת של כ-340 מיליון שקלים. בשלב השני מתוכננים כ-16 ק"מ נוספים. לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, "התכנית מהווה אלטרנטיבה משמעותית לנוסע, וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית".

 

מפות הנת"צים המתוכננים לפי משרד התחבורה:

כתום: נת"צ קיים, כחול: נת"צ מתוכנן במרכז העיר, סגול: נת"צ מתוכנן בינעירוני

 

נתיבי תחבורה ציבורית מתוכננים לצפון גוש דן - 2020 ()
נתיבי תחבורה ציבורית מתוכננים לצפון גוש דן - 2020

 

בין הנת"צים המתוכננים:

  • ציר משה סנה-בני אפרים-רוקח, נת"צ ימני בשני הכיוונים ובאורך 5.3 קילומטרים.
  • ציר קק"ל בין רחוב לבנון לדרך נמיר, נת"צ ימני בשני הכיוונים.
  • ציר ראול וולנברג בקטע שבין הרחובות פנחס רוזן ומשמר הירדן, נת"צ ימני בשני הכיוונים.

  • ציר שאול המלך בקטע בין דרך נמיר לרחוב אבן גבירול, נת"צ ימני בשני הכיוונים ובאורך של 1.2 קילומטרים.

 

נתיבי תחבורה ציבורית מתוכננים למרכז גוש דן - 2020 ()
נתיבי תחבורה ציבורית מתוכננים למרכז גוש דן - 2020

 

נת"צים נוספים מתוכננים:

ציר הר ציון-שומרון, בקטע בין בגין להר ציון, נת"צ ימני בשני הכיוונים.

ציר הר ציון-שומרון, בקטע בין שומרון לקיבוץ גלויות, נת"צ ימני בשני הכיוונים באורך 1.3 קילומטרים.

בנוסף יקבעו נתצ"ים קצרים בציר שוקן והר ציון-שומרון.

 

נתיבי תחבורה ציבורית מתוכננים לדרום גוש דן - 2020 ()
נתיבי תחבורה ציבורית מתוכננים לדרום גוש דן - 2020

 

נת"צים מתוכננים בדרום העיר

  • ציר תל גיבורים-פרייגרנזון קטע שבין בן צבי ללוחמים, נת"צ ימני בשני הכיוונים באורך של קילומטר.
  • ציר לבון בקטע בין קיבוץ גלויות לבן צבי, נת"צ ימני בשני הכיוונים.
  • ציר בן צבי בקטע בין לבון לאיילון, נת"צ ימני בשני הכיוונים. 

 

  • צובעים את מקום החניה של חולדאי בצהוב

 

הסכם הגדלת מספר הנת"צים שנחתם כעת הוא חלק ממספר הסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים עם ערים במרכז, ומהווה שלב ראשון בפרויקט "מהיר לעיר". מטרתו להקים רשת נתיבים ייעודיים רציפה במטרופולין, אשר תחבר בין נתיבים עירוניים לבינעירוניים. התכנית כוללת הקמת נת"צים חדשים לאורך כ-350 ק"מ, ושדרוג 135 ק"מ של נתצ"ים קיימים, על-ידי החברות נתיבי איילון ונתיבי ישראל (מע"צ), בהשקעה של יותר ממיליארד שקלים.

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

לדברי שר התחבורה ישראל כץ, "הקמת רשת הנת"צים בגוש דן נועדה לתת יתרון משמעותי לתחבורה הציבורית לעומת הרכב הפרטי, מהווה אלטרנטיבה לנוסע וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, אמר כי "הנת"צים הם מרכיב חשוב בקידום תחבורה ציבורית, אך אין להם משמעות אמיתית כשהם רק במרחב העירוני. רק רציפות נת"צים מנקודת מוצא ליעד בין ערים שונות בנתיבים בינעירוניים, תעודד את זניחת הרכב הפרטי".

 

יש לציין כי משרד התחבורה הבטיח שורת תמריצים והטבות לרשויות מקומיות שיסכימו לשתף פעולה בפרויקט הנת"צים עד תאריכי יעד קבועים. לפי משרד התחבורה, ככל שהרשות תקדים לחתום על ההסכם, כך יגדל "סל ההטבות והתמריצים". עיריית תל אביב למשל, תקבל הטבות ותמריצים בשווי של 13% מעלות הפרויקט,תקציב אשר יכול לשמש לקידום פרויקטים תחבורתיים שונים. בחודש אפריל חתם המשרד על הסכמים עם שש ערים בגוש דן בהן בת ים, חולון, לוד, רמלה, קרית אונו והוד השרון.

 

פרויקט "מהיר לעיר" הממומן באופן מלא על-ידי משרד התחבורה, כולל מלבד הוספת וחידוש נת"צים, גם הבטחת העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, תגבור מערך התחבורה הציבורית ושיפור מסלולים, כרטוס אוטומטי ועלייה מכל דלתות האוטובוס, מידע משופר בתחנות, שיפור תשתיות הולכי רגל בסביבת תחנות והנגשתן, כמו-גם הקמת שבילי אופניים לאורך מרבית הצירים.

 

במקביל מקדם משרד התחבורה תכניות נוספות בעלות מוערכת של מיליארדי שקלים - כמו פרויקט נתיבים מהירים בכניסות לתל אביב בדומה לנתיב מכיוון מחלף שפירים, בהם יוכלו כלי רכב ציבוריים ומכוניות עם 3-4 נוסעים לנסוע ללא תשלום.

 

מה עם הערים שלא חתמו?

הכרזת משרד התחבורה על ההסכם שהושג זוכה לתמיכה גורפת. כך למשל אומר גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות", ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל: "אחרי שנים של מאבק למען קידום נתיבי תחבורה ציבורית בתוך הערים, הוכחנו שפעילות נחושה של נוסעי התחבורה הציבורית מול משרד התחבורה וראשי רשויות מקומיות, מביאה תוצאות. אנחנו מברכים את משרד התחבורה ואת עיריית תל אביב על ההסכם, אך חשוב להזכיר לתושבי הערים גבעתיים, רמת גן, הרצליה וראשון לציון, כי העומדים בראשם מעדיפים עד עתה שלא לחתום.

 

"משרד התחבורה מבטיח מענק של עשרות מיליוני שקלים לרשויות מקומיות שיחתמו על הסדרי נת"צ עד סוף אוגוסט, ובכל זאת, ראשי הערים שלכם מסרבים להקצות נתיבים לתחבורה הציבורית. בכך הם פוגעים לא רק במי שנוסע באוטובוסים ובמי שתקוע בפקקים אלא בכל תושבי העיר ובשירותים לתושב החל מניקיון, דרך פארקים ועד חינוך". לדברי יעקב, "ראשי ערים שמסרבים להקצות נתיבי תחבורה ציבורית, מוכיחים שהם תקועים בעבר ולא מסוגלים לראות את העתיד".

 

במשרד התחבורה אישרו כי אכן לא נחתמו הסכמים עם הערים המוזכרות, אך הדגישו כי "המשרד נמצא בימים אלה במגעים מתקדמים עם רשויות נוספות בגוש דן, לחתימה על הקמת נת"צים בתחומן. אנו משוכנעים כי רוב 20 הרשויות שפנינו אליהן יצטרפו לפרויקט החשוב שנועד לעודד את השימש בתחבורה הציבורית".

 

לדברי מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, "העדפה לתחבורה ציבורית היא מדיניות ברורה שלנו, ואין מנוס ממתן העדפה כחלק מהמהלך לצמצום התלות ברכב הפרטי. כבר היום יש בתל-אביב יפו יותר ק"מ נת"צים מבכל עיר אחרת במטרופולין. על-מנת להצדיק את התוספת בפני תושבי העיר, אנו מצפים ממשרד התחבורה לבצע מהלכים משלימים, שיבטיחו את קישור הצירים הללו עם צירי העדפה בינעירוניים ולערים השכנות.

 

"לצד תוספת התשתית אנו פועלים בשיתוף עם המשרד כדי להעלות את רמת השירות באמצעות תוספת אוטובוסים, קווים חדשים, שדרוג מסופים ועוד. בסופו של יום, השאיפה היא להפוך את התחבורה הציבורית ליותר אטרקטיבית עד כדי הפיכתה לבחירה המועדפת גם על בעלי רכב פרטי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ואכיפה, עדיין חשובה
צילום: מוטי קמחי
ישראל כץ, שר התחבורה
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים