השנה הקשה של האני קראוון
גרגירים חמים: עם סגירת סניף חומוס "עלי קראוון – אבו חסן" ב"שרונה מרקט", מדבר לראשונה האני קראוון, מבעלי המקום: "ההנהלה לא מבינה את הצרכים של בעלי העסקים, והמדיניות שלהם לא מתחשבת". "שרונה מרקט": "המתחם מנוהל בצורה מקצועית ככל מתחם מסחרי אחר"
היום (שישי) אחר הצהריים הוגשה צלחת המסבחה האחרונה בסניף של החומוסיה היפואית "עלי קראוון" ב"שרונה מרקט". גרגירי החומוס נשקו לצלחת הקעורה, וטיפות השמן הסתחררו מעל, יחד עם הפטרוזיליה הקצוצה והתבלינים. הסועדים האחרונים שבאו "לנגב" חומוס, ניסו לדבר על ליבו של בעל הבית, האני קראוון, ולנסות במאמצים אחרונים להניא אותו מההחלטה לסגור. למעשה, כבר חודש ימים פוקדים לקוחות את הסניף, ולכולם אותה השאלה: "למה?".
הרומן הקצר של החומוסייה הוותיקה עם השוק, החזיק בדיוק שנה. זו הייתה הפעם הראשונה, אחרי 55 שנה שהחומוסייה המשפחתית יצאה מגבולות יפו, שם היא מחזיקה בשלושה סניפים משגשגים – סניף ברחוב הדולפין (שהוא גם הסניף הראשון, שנקרא גם בשפת הלקוחות "אבו חסן הקטן"), ושני סניפים נוספים ברחוב שבטי ישראל.
גם אז, לפני שנה, ההחלטה לפתוח את הסניף דווקא ב"שרונה מרקט" לוותה בהרמת גבה מצד מסעדנים בתחום, אבל היה ברור לכל כי מדובר באחד העוגנים של המתחם. "אני נחשב לדור הצעיר בעסק המשפחתי", אומר האני קראוון (33), נכדו של מייס החומוסייה, עלי קראוון, ואחד ממנהלי האימפריה כיום. "אני אוהב לחשוב מחוץ לקופסה, וחשבתי שהגיע הזמן להתפתח לשוק חדש. הייתי הכי בעד המהלך הזה. קיבלתי תגובות חמות ופידבק חיובי מהלקוחות, ולראשונה פגשתי בסניף הזה קהל שלא הכרתי מהמקומות שלנו ביפו".
כך נראה בוקר טיפוסי בחומוסיית "עלי קראוון" ברחוב הדולפין ביפו:
לדבריו של קראוון, החודשים הראשונים במרקט הצעיר והמבטיח היו טובים מאוד ומלאים אופטימיות. לקוחות הצביעו ברגליים והעסק פרח. צלחות של מסבחה או חומוס עם פול הונחו בזו אחר זו על השולחנות, לשמחת המבקרים בשוק, שלראשונה הצליחו להגיע למנה הנכספת מבלי להרחיק עד ליפו.
התאקלמתם מהר?
"החודשים הראשונים היו נוצצים, זוהרים, והכל היה בסדר גמור. הייתה התלהבות גם מצדנו וגם מצד הלקוחות שלנו".
אז מה קרה?
"באוקטובר התחילה אינתיפדת הסכינים, אנשים פחדו לצאת וזה השפיע על כולם. אז התחלתי להבין שיש סרט. פחות אנשים התחילו להגיע למרקט, וכל המשק היה בהאטה. אמרו לנו בהנהלה שזה יעבור, אבל הבעיה הייתה שההנהלה לא קשובה. זה כמו ספינה בלב ים בלי קפטן – בסופו של דבר היא תטבע".
מה זה אומר?
"זה אומר שאין עם מי לדבר בהנהלה. המדיניות שלהם לא מתחשבת ולא מבינה את הצרכים של השוכרים. מדברים איתם וכלום לא זז, הם חושבים שהם יודעים הכל ואנחנו אלה שלא מבינים. הרגשתי שמסובבים אותי, הרגשתי כמו עובד שלהם".
באיזה מובן "עובד שלהם"? כשאתה חלק ממתחם זה הגיוני שיהיה מישהו מלמעלה שיחליט החלטות.
"למשל בסיטואציה שבה שוכר מחליט שלא לפתוח בשבת או בחגים. במרקט אין דבר כזה, אתה לא אדון לעצמך. אני שוכר אבל יש מישהו מעלי, ואת זה לא אהבתי. הם היו מכתיבים לנו מתי לפתוח ומתי לסגור, וזה בסופו של דבר מה שהביא אותי להחלטה לפרוש. איך שפתחנו את הסניף הם אמרו שעובדים גם בשבת. שאלתי 'ואם יש אנשים שלא רוצים לפתוח בשבת'? אז אמרו שמי שלא יפתח בשבת המרקט יקנוס אותו בסכום של 3000 שקלים".
למה בעצם לא רצית לפתוח בשבת?
"רציתי יום חופש, אנחנו בני אדם, צריכים את היום חופש הזה. לא נעבוד סביב השעון 24/7".
ופעם קנסו אותך?
"בחגים שלי סגרתי ולא שאלתי אף אחד, לא היה אכפת לי אפילו שיקנסו אותי, אבל לא קנסו. לא היה אכפת לי כי זה לא הגיוני להכריח מישהו לעבוד בחג".
ההתנהלות בסניף הזה הייתה שונה באופן משמעותי מההתנהלות שהיית מורגל אליה בסניפים האחרים ביפו?
"בטח. למשל, כל דבר שמזמינים מספק ב'שרונה מרקט' עולה פי שניים או שלושה. למשל, גז עולה לי ביפו משהו בין 7-8 שקלים לקוב, וב'שרונה מרקט' זה עולה 15 שקלים, פי שניים".
שאלת למה?
"בטח ששאלתי, וענו לי שאלה ההסכמים בין המרקט לספק גז. ביררתי את הנושא עם רשות ההגבלים ואמרו לי שככה זה בעסקים האלה, אבל זו לא תשובה, כי איפה התחרות? הם מקבלים עמלת גבייה על זה שאני קונה גז מהספק שהם מכתיבים לי לקנות ממנו, והם גם מכריחים אותי לעבוד איתם. ניסינו להביא לסניף ספק גז אחר אבל אי אפשר היה להכניס אף אחד אחר".
איך היו היחסים עם שאר בעלי העסקים במתחם?
"השוכרים רצו להתאגד ולמנות נציג מול ההנהלה, אבל אמרו לנו שאין לנו זכות לזה. בבית הספר של הילדים שלי יש ועד הורים, וגם כאן צריך להיות ועד של סוחרים. אבל הם לא נתנו. מי שניסה להתאגד אמרו לו שיורידו לו את ההנחה, והחליטו שהוא מסית את השוכרים במרקט".
זה נשמע שהייתה לך שנה לא פשוטה.
"השנה התחילה מדהים, אבל זה הספיק לי. כל זה הביא אותי להחלטה שאני לא רוצה יותר לקחת חלק במתחם הזה. אומרים שהעסקים חלשים במרקט וכל הזמן נסגרים עסקים. אנחנו אמנם לא סבלנו מזה, אבל בפועל רק לא מזמן סגרו 'לה פארינה', 'מעדני קרל ברג' ו'מיצי', וזה אחרי ש'פלאפל ג'ינה' סגרו וגם 'מעדני צדקיהו', 'ממתקי נצרת' והפסקתי לעקוב מי עוד. חייבים להבין שהשכירות גבוהה, ואנחנו בגלל כל ההתנהלות מסביב לא רצינו להמשיך שם. נשארנו ביפו וטוב לנו ביפו".
איך הנהלת "שרונה מרקט" הגיבה לעזיבה שלכם?
"כששמעו שאנחנו רוצים לעזוב הציעו לתת לנו הנחות ולפתות אותנו להישאר, אבל הרגשתי שלא טוב לי ושאני רוצה לעזוב".
בניגוד לדבריו של קראוון, הנהלת "שרונה מרקט" טוענת מצדה כי היוזמה להביא לסיום היחסים העסקיים בין בעלי החומוסייה לבין ההנהלה הגיעה מהם. בחלל בו שכנה חומוסיית "עלי קראוון" ייפתח בקרוב סניף של חומוס "אבו שוקרי המקורי" מאבו גוש.
איך הגיבו הלקוחות?
"את לא מבינה כמה אנשים באו אלי היום ואמרו לי שהם מצטערים על הסגירה, כמעט בכיתי. לרגע חשבתי שעברה בי תחושת חרטה, אבל אני מבין שאני שמח ואני לא מתחרט, יצאתי ברצון. אבל כן יש לי תחושות מעורבות. התחלנו לפרק היום דברים ולהעביר, ואסור לשכוח שאחרי הכל זה מקום שהגעתי אליו כמעט כל יום בשנה האחרונה, ועכשיו עוזבים".
אז אין סיכוי לראות סניף נוסף של "עלי קראוון" מחוץ לגבולות יפו?
"זה לא עשה לי טראומה, אבל עכשיו אשקול את הדברים אחרת. אני הרבה יותר מנוסה בזכות כל מה שראיתי שם, זה היה בשבילי כמו בית ספר. פה ביפו אנחנו קובעים את הכל ומחליטים על הכל, ולא הצלחתי לקבל את הרעיון הזה שיש מישהו מעלי, אף פעם לא היה לי בעל בית. מאז ההודעה על הסגירה ב'שרונה מרקט' אני מקבל המון הצעות לפתוח סניפים נוספים, ואני שוקל כל אחת בכובד ראש. הגיעו הצעות גם מלונדון ומניו יורק, אבל כרגע אני מתרכז רק ביפו".
מהנהלת "שרונה מרקט" נמסר בתגובה: "'שרונה מרקט' הינו המרכז הקולינרי הגדול והמוביל בישראל. כיאה למעמדו, הוא ממשיך בכל עת לשמור על הסטנדרטים הגבוהים ביותר ועל רמת מקצועיות ואיכות השמורה לטובים ביותר.
הנהלת שרונה מרקט החליטה, מיוזמתה, לקצר את תקופת ההסכם, ולהחליף את חומסיית עלי קראוון בחומוסייה ותיקה ואיכותית של 'אבו שוקרי המקורי' מאבו גוש, וזאת ממספר טעמים ואירועים, שלא כאן המקום לפרטם מפאת הערכתנו לחומוסייה הוותיקה.
המתחם מנוהל בצורה מקצועית ככל מתחם מסחרי אחר, על כל המשתמע מכך לעניין הכללים, ספקי השירות החיצוניים, שעות הפתיחה והסגירה עליהם התחייבו מראש וכיו"צ.
הנהלת 'שרונה מרקט' עובדת בשיתוף פעולה עם כל השוכרים כדי להעניק את החוויה הקולינרית הכוללת הטובה ביותר לרבבות המבקרים.
אנו מודים למסעדת עלי קראוון ולבעליה על עבודה משותפת ומהנה, ומאחלים להם הצלחה רבה בהמשך דרכם".