החשש מכאוס: משרד הביטחון יתגבר אוטובוסים לחיילים
לאחר שנתניהו נכנע לחרדים וביטל ברגע האחרון את כל עבודות התחזוקה ברכבת שנועדו להיערך בשבת - כשהן אינן מפריעות לנוסעים - לא יפעל קו הרכבת חיפה-ת"א עד מחר בערב. בעקבות הזעם החליטו נתניהו וליברמן להפעיל הסעות לחיילים מהתחנות המושבתות, אבל לא ברור אם יש די אוטובוסים לכך - ואין פתרון למאות אלפי אזרחים שייתקעו בלי רכבת
שעות לפני שהמוני חיילים יחלו לעשות את הדרך הארוכה לבסיסים באוטובוסים צפופים וללא רכבות, בעקבות כניעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ללחץ החרדים וביטול עבודות הרכבת דקות לפני כניסת השבת, החליטו הבוקר (שבת) נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן שבמוצאי שבת ומחר יפעיל משרד הביטחון הסעות לחיילים מתחנות הרכבת שאינן פועלות. עם זאת, החשש מכאוס תחבורתי עדיין גדול: לפי שעה לא ברור מהיכן יובאו כל כך הרבה אוטובוסים ואם יש די אוטובוסים למשימה הזאת, ובנוסף אין פתרון למאות אלפי האזרחים המשתמשים ברכבת במוצאי שבת ובראשון - מהימים העמוסים בשבוע.
המאבק סביב העבודות על תשתית הרכבת בשבת הגיע אתמול לשיא, כשדקות לפני כניסת השבת נכנע נתניהו לדרישת החרדים והחליט לבטל לחלוטין את עבודות התשתית בשבת - אחרי שהמסילה בנקודות מסוימות כבר פורקה לצורך עבודות התחזוקה. התוצאה היא שקו הרכבת חיפה-תל אביב לא יפעל במוצאי שבת ולא יחזור לפעול לפני יום ראשון בערב. רק לאחר שאנשי התחזוקה של רכבת ישראל יסיימו את העבודות שתוכננו במקור להתבצע בשבת, ללא הפרעה לקהל הנוסעים, יוכלו הנסיעות להתחדש.
גורמים בענף התחבורה מזהירים מאז אמש מהכאוס הצפוי. "בימי ראשון כל אמצעי התחבורה הציבורית ממילא מתוחים עד הקצה", אמר גורם תחבורתי בשיחה עם ynet. "אין סיכוי שנצליח לגייס מספיק אוטובוסים כדי להחליף את הרכבות המושבתות, וממילא הכבישים אז פקוקים, ולכן נוסעים מעדיפים את הרכבת. יהיו כאלה שיישארו לצערנו בתחנות, וגם אלה שיצליחו לעלות לאוטובוסים שנשיג יאחרו למחוז חפצם".
הפסקת תנועת הרכבות בקו חיפה-תל אביב אמנם צפויה להשפיע על פעילות הרכבת בכל הארץ, אך למעט בקו החוף הקווים והתחנות יופעלו כרגיל. היום, לקראת תחילת העבודות על התקנת המסילות מצפון לתל אביב, יערכו בהנהלת הרכבת הערכת מצב לגבי הפעילות מחר בערב ובראשון, ועדכונים יימסרו בהמשך לציבור. כמו כן תיערך הערכת מצב בנוגע לפגיעה אפשרית גם בשאר חלקי הארץ.
"אמרנו למשרד רה"מ שצריך התרעה - ולא קיבלנו"
יום ראשון בבוקר מסתמן כמשבר התחבורה האמיתי בפרשה. קו חיפה-תל אביב הוא אחד משני הקווים העמוסים ביותר של הרכבת, ואחראי לכ-20% ממספר הנוסעים שלה. בימי ראשון הוא משרת יותר מ-50 אלף איש, בהם חיילים שחוזרים לבסיסיהם מחופשת השבת, סטודנטים שנוסעים ללימודים ורבים שמשתמשים ברכבת כדי להגיע לעבודה. יש לזכור כי השבתת הרכבת תמנע גם מתושבים באזור חדרה, ונתניה להגיע למרכז ברכבת, לא רק מתושבי מפרץ חיפה.
"הבהרנו מראש לראש הסגל במשרד ראש הממשלה, יואב הורביץ', כי מרגע שמתחיל פירוק המסילה, יעברו 28 שעות לפני ששוב תיסע עליה רכבת", הסביר הגורם התחבורתי. "העברנו לו גם את לוח הזמנים לתחילת העבודות, ועד מתי אפשר להורות לנו לא לבצע אותן לפני שתיגרם הפרעה בלתי הפיכה תנועה. למרות זאת, ההוראה להפסיק את העבודות הגיעה רק חמש דקות לפני כניסת השבת".
היעדרן של הרכבות יחמיר את העומס המורגש גם כך בכל מוצאי שבת בקווי האוטובוס הבין-עירוניים. תנועת האוטובוסים במוצאי שבת מתחילה מוקדם יותר מתנועת הרכבות, שלא יפעלו כאמור - החל מ-20:00 בערב לעומת הרכבות הראשונות שלרוב מתחילות ב-22:00 בערב. מכיוון שאין פעילות רכבות כלל בשבת, תחילת תנועת הרכבות במוצאי שבת תידחה באופן משמעותי, שכן כיום נדרש קטר לעשות פתיחת ציר לפני שרכבת נוסעים פועלת.
טלי מחיפה, אמו של קצין צה"ל המשרת בעיר הבה"דים בדרום, סיפרה כי בנה אמור לנסוע הערב ברכבת מחיפה לבאר שבע ומשם לבסיסו, וכינתה את ההחלטה להשבית את הקו "החלטה אומללה": "השבתת קו החוף במוצאי שבת פוגעת באופן קשה וישיר באזרחים, ובאופן מיוחד בחיילים".
היא הוסיפה: "גם ככה כל יום ראשון בבוקר יש עומס בלתי נתפס. החיילים נדחקים ועומדים במעברים, כמו במדינות עולם שלישי. הדוחק הזה מגיע לעתים למצב של סכנת חיים. כל זה כשאלפי חיילים חוזרים גם במוצאי שבת. ומה יקרה עכשיו? אני לא רוצה לדמיין מה יקרה כשהחיילים שחוזרים במוצאי שבת, יגיעו לתחנות הרכבת ביום ראשון".
יחימוביץ': אזרחי ישראל פיונים במשחק הציני של נתניהו
עמית, תושב מרכז הארץ שנמצא בשלבי הכשרה ליחידה מיוחדת בבסיס באזור חיפה, אמר בשיחה עם ynet: "אני גר במרכז ונוסע ברכבת הזו בכל פעם שאני חוזר לבסיס מחופשה
מקוצרת בבית. אני עדיין לא יודע איך אני חוזר לבסיס, אבל נראה לי שניאלץ לבקש טובה מהורים שיקפיצו אותנו. פעם נסעתי באוטובוס אבל זה לוקח יותר מדי זמן כי צריך להחליף שלושה אוטובוסים".
הוא הוסיף: "מאז ההודעה אני והחברים מנסים למצוא בוואטסאפ של הפלגה פתרונות, כמו הורה שייקח כמה שגרים באותו אזור או לאסוף לוחמים אחרים על הדרך. כרגע זה נראה סיוט. המפקדים אמרו לנו שצריך להגיע במוצאי שבת ואין מה לעשות".
פרשת עבודות הרכבת גורמת גם למשבר חריף בין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ. בהודעה רשמית של לשכת נתניהו הוא האשים את השר כץ כי הוא "מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה". מלשכת ראש ממשלה נמסר כי "התקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה" וכי "ראש הממשלה נדהם לגלות כי השר כץ הורה לבצע את העבודות דווקא בשבת". עוד נכתב בהודעה: "ראש הממשלה קיבל החלטה זו לאחר שהתקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה על נחיצות העבודות בשבת, סתירות שיצרו משבר אמון חריף עם השר כץ".
ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני תקפה בצהריים את נתניהו באירוע "שבתרבות" ברמת גן: "משבר השבת הומצא במוחו של נתניהו ולובה על ידו במזיד כדי להסלים את המשבר הפוליטי הפנימי מול השר כץ", אמרה. "הטרגדיה היא שאזרחי ישראל הם פיונים במשחק פוליטי ציני, שהוא חלק משיכרון הכוח שנתניהו לוקה בו בשבועות האחרונים".
ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד התבטא באירוע "שבתרבות" בבבאר שבע נגד המפלגות החרדיות, אבל תקף גם את האופוזיציה: "חיה ותן לחיות הוא מושג זר למפלגות החרדיות, שדורשות שוב ושוב את זכות הווטו -
ואנו אומרים 'אמן'. יחד עם זאת מי שלא נכנס לממשלת אחדות שלא יבכה על הווטו של החרדים בנושאי דת ומדינה - הוא האשם. הדרך היחידה לבטל את הווטו הזה היא בנטרול יכולתם להוות לשון מאזניים קואליציוני. הדבר הזה פועל נגד ההסכמות הרחבות שיש בציבור הישראלי בנוגע לשורה של נושאים בתחום דת ומדינה".