שתף קטע נבחר
 

תיעוד: כך נבנה הלוויין עמוס 6

אם הכל היה הולך כמתוכנן, הבוקר היו אמורים אנשי חמ"ל הלוויינים בתעשייה האווירית בלוד להתחיל בקליטת אותות הלווין עמוס 6 בחלל ולצפות בפתיחת האנטנות והפאנלים הסולאריים. אבל הלוויין המתקדם התפוצץ על כן השיגור בפלורידה. מנכ"ל התעשייה האווירית: "יש אנשים שמכירים כל בורג בלוויין". צפו בסרטון המתעד את בניית הלוויין

 

כך נבנה עמוס 6    (תעשייה אווירית)

כך נבנה עמוס 6    (תעשייה אווירית)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

שנים של עבודה ירדו לטמיון בפיצוץ יומיים לפני השיגור לחלל: התעשייה האווירית פרסמה אחר-הצהריים (יום א') סרטון שבו נראה תהליך בנייתו של הלוויין "עמוס 6", שהתפוצץ יחד עם הרקטה של spaceX ביום חמישי האחרון בפלורידה. מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, התייחס אחר הצהריים לפיצוץ שהוביל לאובדן הלוויין היקר ביותר שפותח בישראל, שנחשב לאחד מלוויני התקשורת המובילים בעולם. "זה אירוע דרמטי, זה הלם לי אישית ולתעשייה האווירית", אמר וייס. "המדינה חייבת לראות בלווייני תקשורת נכס אסטרטגי".

 

ביום חמישי האחרון בשעה 16:07 (שעון ישראל) החריד פיצוץ עז את אתר השיגור בקייפ קנברל שבפלורידה. הדבר קרה במהלך ניסוי "ירי סטטי" של הרקטה של space X, שנועד לבחון את המערכות השונות לקראת השיגור שהיה אמור להתקיים בשבת. הלוויין בבעלות "חלל תקשורת" הישראלית היה אמור לשמש בין היתר את פייסבוק למיזם שאפתני שנועד לחבר מדינות רבות באפריקה לאינטרנט בהיעדר תשתית פיזית ראויה. הלוויין "עמוס 6" יוצר על-ידי התעשייה אווירית עבור חברת "חלל תקשורת", המקבלת שירותי שיגור מ-SpaceX. התעשייה האווירית ייצרה עבור "חלל תקשורת" גם את ארבעת הלוויינים הראשונים בסדרת "עמוס", ואת הלוויין "עמוס 5" - עמו אבד הקשר לפני כמה חודשים - ייצרה חברה רוסית.

 

מנכ"ל התעשייה האווירית בתדרוך עיתונאים    (צילום: מוטי קמחי)

מנכ"ל התעשייה האווירית בתדרוך עיתונאים    (צילום: מוטי קמחי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

השלבים בבניית הלוויין:

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

 

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס(צילום: מוטי קמחי)

 

אם הכול היה מתנהל כמתוכנן, הבוקר (יום א') היו אמורים אנשי חמ"ל הלוויינים בתעשייה האווירית בלוד להתחיל בקליטת אותות הלווין עמוס 6 בחלל ולצפות בפתיחת האנטנות ןהפאנלים הסולאריים של אחד הלווינים המתקדמים בעולם, אולם התפוצצות המשגר שנשא את הלוויין ביום חמישי האחרון גרמה להלם וזעזוע בתעשייה האווירית.

 

"אחרי האירוע דיברתי עם ראש הפרויקט, אנשי המנהלת, ומהנדס המערכת", שחזר המנכ"ל וייס. "אנשים שמכירים כל בורג בלוויין. אחד מהם אמר לי שהוא עם 'תעוקת לב'. היו עובדים שנמצאו במרחק לא גדול באזור השיגור והם ראו את הלויין נשרף מול העיניים, זה מצב לא סימפטי וכולנו בהלם. הסברתי לעובדים שכרגע כולנו פועלים כדי לטפל בנושא הלוויינים ברמה הלאומית וכרגע אין כוונה לפטר עובדים".

 

הפיצוץ על כן השיגור (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפיצוץ על כן השיגור(צילום: EPA)

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

 

את ההודעה את שריפת המשגר ואובדן הלוויין, קיבל וייס במהלך חופשה שבועית מרוכזת של עובדי התעשייה האווירית. "בהתחלה לא עיכלתי מה שאני שומע. זה אירוע חריג בתעשיית החלל העולמית, שפעילה כבר 60 שנה", אמר וייס והסביר כי נלחם בשנים האחרונות להשאיר את פרויקט הלוויין בישראל. "היו דיבורים למכור את הלוויין לגורם זר, אבל נלחמנו ממש להשאיר אותו בישראל ואז קרה מה שקרה. מאות אנשים, בהם מהנדסים וטכנאים, עמדו והשקיעו שעות עבודה רבות והכל ברגע אחד ירד לטימיון. אנחנו חברה איתנה ויציבה, וביטחנו מראש את הסיכונים שראינו לנכון בפוליסות מתאימות".

 

בתעשייה האווירית כבר החלו בתכנון לווין עמוס 7, אולם הפרויקט החדש הופסק וכרגע אין הזמנות ללויינים שעומדים על הפרק. וייס מתח ביקורת על התנהלות גורמי הממשלה שלדבריו לא משקיעים מספיק בפיתוח לווייני תקשורת ואמר כי חובה לראות בכך כדבר אסטרטגי. "חייבים לבנות תוכנית רחבה יותר, דבר שעד היום לא קרה", אמר מנכ"ל התעשייה האווירית. "אני מקווה שדרך האסון הזה שקרה לנו המדינה תתעורר וידלקו נורות אדומות. כל הקשר של ישראל לעולם החיצון בנוי על תקשורת לווינית וכבלים תת מימיים, כך שלווינים זה נכס אסטרטגי חשוב והיחס של המדינה אליהם הוא לא כך. המדינה משקיעה סכום זעום של 40 מיליון שקלים בשנה וזה לא מספיק".

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

 (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
(צילום: תעשייה אווירית)

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס(צילום: מוטי קמחי)

 

לגבי הסכומים והביטוח, נמסר מוקדם יותר מהתעשייה האווירית: "בעקבות פיצוץ המשגר

 מתוצרת חברת השיגור SpaceX ואובדן הלווין עמוס 6 בשל כך, נדרשת התעשייה האווירית להשיב לחברת חלל תקשורת בע"מ תקבולים שהתקבלו בגין הלווין (כ-173 מיליון דולר) וכן לשאת בהוצאות קשורות נוספות. התעשייה האווירית מחזיקה בפוליסת ביטוח המכסה את כל הסיכונים ללווין במשלוח ובאתר השיגור. להערכתה, בהתאם לתנאי הפוליסה, היא זכאית לשיפוי ביטוחי מלא והיא פועלת מול הגורמים המבטחים לקבלת השיפוי הביטוחי כאמור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תעשייה אווירית
עמוס 6 בבנייה
צילום: תעשייה אווירית
מומלצים