שתף קטע נבחר
 

רעננה-רחובות מתחת לאדמה - תכנית המטרו יוצאת לדרך

אם הכל יתנהל כמתוכנן, בסביבות שנת 2026 יחלו עבודות להקמת מערך מטרו חדש שינוע מצפון רעננה לדרום רחובות. הערכת תקציב ראשונית: כ-140 מיליארד שקלים

קו מטרו לאורך עשרות קילומטרים מתחת לאדמה בין רעננה לרחובות דרך תל אביב, יוקם תוך 10 שנים. חברת נת"ע האחראית על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, מפרסמת היום (ב') מכרז הפונה לחברות בינלאומיות גדולות, לתכנון שלושה קווי מטרו הצפויים לחולל באזור גוש דן מהפכה תחבורתית בעלת משמעות לא פחותה מזו של הרכבת הקלה. לדברי החברה, הרכבות שינועו מתחת לפני הקרקע, צפויות להתווסף ולהתחבר פיזית לשלושת קווי הרכבת הקלה המבוצעים ומתוכננים כיום - הקו האדום, הירוק והסגול.

 

למפה בגדול: לחצו כאן  

 

בלעדי: תוכנית האוצר לביטול הרכבת הקלה

 

לפי מקורות שונים, פרסום המכרז היום סותם את הגולל על תכנית האוצר לביטול פרויקט הרכבת הקלה, אשר נחשף ב-ynet לפני כשנה. לפי מסמכים שהגיעו לידי ynet, אגף התקציבים באוצר קבע כי פרויקט הרכבת הקלה לא יעמוד בביקוש תוך מספר שנים מתחילת הפעילות, ולכן יש לבטלו ולתכנן מחדש פרויקט רכבת תחתית מלא, ללא הקווים העיליים המתוכננים - אדום, ירוק וסגול. פורום שהוקם עם בכירים באוצר, משרד התחבורה ומשרד הפנים, עסק בחלופות שונות וקבע אז כי הטובה ביותר תהיה רכבת תחתית מלאה (תכנית M5).

 

"הרעיון ההזוי של פקידי האוצר דאז, לבטל את הקווים שהחלה בנייתם ולהפוך על פיו את כל הפרויקט, נעלם ברגע זה. למעשה, התכנית המקורית שכללה שילוב של רכבות עיליות ותחתיות, היא-היא שמתקבלת כעת על-ידי האוצר והתחבורה כטובה ביותר. לאורך כל הדרך טענו המומחים שזו הדרך הנכונה".

 

תכנית האוצר לפני שנה - לא יצאה לפועל ()
תכנית האוצר לפני שנה - לא יצאה לפועל

 

בנת"ע אומרים כי "קווי המטרו נועדו להרחיב את רשת הסעת ההמונים של דן לפרברים המרוחקים יותר - כפר סבא ורעננה בצפון, ראש העין במזרח ועד רחובות בדרום, ולקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בתל אביב". צירי התנועה המתוכננים של שלושת הקווים, כך החברה, נותנים מענה לצרכים עתידיים.

 

הקווים הצפויים:

  • מצפון (כפר סבא ורעננה) לדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) דרך תל אביב.
  • מזרח (דרום פתח תקווה, רמת גן) למערב - תל אביב.
  • קו חצי-טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת ויאפשר מעבר ביניהם.

 

סמנכ"ל תכנון בנת"ע, ניר קוגל, אמר ל-ynet כי "מדובר בפיתוח (רשת תחבורה ציבורית) לדורו קדימה. היום מסתכלים רחוק יותר מבעבר ומעזים יותר. אף אחד לא העז לחשוב על מטרו לפני 15 שנים, בגלל המשמעות הכלכלית של העניין. היום זה שונה. יש לנו את תמיכת כל הגופים הרלוונטיים, משרד האוצר, התחבורה, כל מי שצריך. לדעתי זו התכנית האולטימטיבית".

 

יש לך יכולת לאמוד את העלויות הכרוכות בפרויקט עצום כזה, ומהיכן יגיע המימון?

 

"אלה הערכות מאד ראשוניות וכלליות, אבל מדובר בעלות של 130-140 מיליארד שקלים, בהתאם לכמות התחנות כמובן, אורך הקווים ומשנים אחרים. המימון יגיע, להערכתי, מתקציב המדינה, וחלקו ממקורות חיצוניים".

 

מה לוח הזמנים המשוער לקראת תחילת עבודות?

 

"כרגע אנחנו יוצאים למכרז. תכנון ראשוני ובחינת ישימות יימשכו כשנתיים, אחר כך יארכו כשנתיים-שלוש לתכניות הסטטוטוריות, ואז צפוי תכנון לקראת ביצוע שיארך עוד כשנתיים. יהיו גם תהליכים מקדמיים לקראת תחילת עבודות של שנה, וכך יוצא שבערך בעוד 10 שנים אם להיות ריאלי, ניתן יהיה להתחיל בעבודות. יש גם תרחיש אופטימי, לפיו פרק הזמן הזה יקוצר בשנתיים-שלוש. יש גם פסימי, אבל שם השמיים הם הגבול".

 

מי לדעתך יהיה הגורם המתאים להקים פרויקט כזה?

 

"לדעתי נכון יהיה לשלב כאן גורמים ישראלים המכירים את המורכבות המקומית, יחד עם גורמי חוץ המתמחים בפרויקטים מסוג זה. ולגבי הניהול - נכון יהיה להמשיך עם הצוות הקיים בנת"ע".

 

תן הערכת סיכויים להתכנות הפרויקט.

 

"יהיו התנגדויות, אין ספק. תמיד יש כאלה. אבל אני מקווה ומאמין שהן לא יעצרו את הפרויקט הזה. באטמוספירה של היום, אחוז הסיכוי להקמה, גבוהים למדי. צריך לזכור כי כל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות מאד מעוניינים בכך"

 

לדברי ישראל כ"ץ, שר התחבורה והמודיעין: "התנופה נמשכת. בניית הקו האדום של הרכבת הקלה בעיצומה. בהתאם להנחייתי, הקוים הירוק והסגול יגיעו לאישור שרי הממשלה עד לסוף שנה זו ובמקביל, נחל בפריסת רשת חדשה של נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית במטרופולין של תל אביב. המטרה ברורה - בעוד פחות מעשר שנים, מערכת התחבורה הציבורית בגוש דן תשנה לחלוטין את פניה ותהפוך לרשת מודרנית של רכבות תחתיות, קלות ואוטובוסים רבי-קיבולת, הנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים