שתף קטע נבחר
 
צילום: מוטי קמחי, דוברות המשטרה

דניה סיבוס: תאונות עבודה וחקירות באזהרה

זרוע הביצוע של אפריקה ישראל השקעות בבעלות לב לבייב, שבונה את החניון התת-קרקעי בשכונת רמת החייל בתל-אביב אשר קרס, אחראית על מאות פרויקטים בתחום הבנייה, התשתיות, סלילת כבישים ומסילות ברזל. אולם בחלק מהם נמצאו ליקויי בטיחות ובשנה האחרונה נחקרו בכיריה תחת אזהרה. החברה: "שומרים על החוק ופועלים לפי רגולציה מחמירה"

האסון באתר הבנייה ברמת החייל העלה שוב על הפרק את סוגיית תאונות העבודה שפוקדת את ענף הבניין, וככל שחולף הזמן כך יתברר גודל המחדל. על עבודות הביצוע של הפרויקט, שאמור לכלול חניון תת-קרקעי עם ארבעה מפלסים ו-540 מקומות חניה בפינת הרחובות הברזל והנחושת במתחם התעסוקה שבצפון-מזרח תל-אביב, אמונה חברת דניה סיבוס, זרוע הביצוע של אפריקה ישראל השקעות שבשליטת איש העסקים לב לבייב.

 

קריסת החניון: "צלצול השכמה לענף הבנייה"

4 קומות ו-540 חניות - הפרויקט שקרס בת"א

 

החברה, המשמשת חברה-בת ציבורית של אפריקה ישראל השקעות, נסחרת מאז שנת 2000 בבורסה לניירות ערך בתל-אביב ועוסקת בתחומי הבנייה והתשתיות. היא נחשבת לאחת משלוש חברות הביצוע הגדולות בישראל ומתמחה בבנייה למגורים, בנייה ציבורית, משרדים, מסחר ותעשייה ובפרויקטי תשתית הכוללים סלילת כבישים, מסילות ברזל, הקמת גשרים, כריית מנהרות ופיתוח תשתיות נלוות. עם הפרויקטים שביצעה ומבצעת ניתן למנות את הרכבת הקלה בתל-אביב, כ-60 גשרים בשטח של כ-75 אלף מ"ר בכביש חוצה ישראל (6), כביש 431, הרחבת שני מסלולי נסיעה בכביש 40 ופרויקטים רבים אחרים.

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

התאונה באתר הבנייה ברמת החייל אינה הראשונה בסדרת ליקויי הבטיחות שספגה החברה. מבדיקת ynet עולה כי על פי הדו"ח הרבעוני של תאונות עבודה קטלניות לחודשים ינואר-מרס 2016, שערך מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה, מפקחי המינהל הפסיקו עבודה בפרויקט קניון ראשונים של חברת דניה סיבוס בראשון לציון ב-25 בפברואר השנה בגין הפרות צווי בטיחות שהוצאו על ידי מפקח עבודה על אי ביצוע דרישות החוק. בעלי תפקידים בכירים בחברה ובאתר זומנו לחקירה באזהרה.

 

באותו החודש נחקר מנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, ברשות ההגבלים העסקיים במסגרת חשדות לביצוע עבירות שוחד ותיאום מכרזים במועצה האזורית שהם על ידי גבי מגנזי, בעל השליטה בחברת אברות הבורסאית. על פי החשד, דניה סיבוס הייתה מעורבת בתיאום המכרזים. על פי דיווח שאפריקה השקעות, החברה-האם של דניה סיבוס, הוציאה לבורסה, "מתנהלת חקירה של רשות ההגבלים ביחס לחברת-הבת דניה סיבוס, שבמסגרתה נאספו ממשרדיה מסמכים וכן נחקרו כמה מנהלים ועובדים (שאינם נושאי משרה בחברה)". עם זאת, כאמור, הנחקר הבכיר בדניה סיבוס הוא גינזבורג המנכ"ל.

 

על פי פרסומים נוספים, אירעו תאונות עבודה נוספות באתר הבנייה בראשון לציון וכן באתרי בנייה נוספים ברחובות ובאור עקיבא במהלך שנת 2016. כך, מדו"ח של משרד הכלכלה עולה כי מנופאי שדרש לתקן ליקויים פוטר, שלוש תאונות עבודה אירעו באתר הבנייה בראשון לציון, כשבאחת מהן נפל עובד בן 17 שלבש רתמת בטיחות בניגוד לתקנות, וכם נמצאו ליקויי בנייה באתר הבנייה פארק עוגן ברחובות. עוד עולה מהדו"ח כי אירעה תאונה בנמל התעופה החדש באילת (תמנע), שבה נפל עובד מגובה של שבעה מטרים מגג מבנה.

 

ביוני 2015 התנפץ מעקה זכוכית בדירה בקומה ה-14 בפרויקט One & Only ברחוב יפתח בפתח תקווה, שנבנה על ידי חברת גינדי החזקות באמצעות דניה סיבוס. בשיחה עם ynet סיפר אז הדייר כי חצי שנה לפני כן אירע מקרה דומה בבניין, אז הגיעה החברה היזמית (גינדי החזקות) ובדקה את הזכוכיות בכל קומה ואישרה אותן. מהחברות נמסר אז בתגובה כי "פרויקט One & Only הושלם בהצלחה לפני כשנתיים. למרות זאת, גינדי החזקות בודקת באופן מקצועי ומעמיק את נסיבות האירוע בשיתוף עם הקבלן המבצע דניה סיבוס ותפעל בהתאם לממצאים שיתגלו. יודגש כי גינדי החזקות ודניה סיבוס הינן חברות שומרות חוק, הפועלות בכפוף לרגולציה המחמירה והקפדנית בענייני תכנון ובנייה, בכלל, ובענייני בטיחות, בפרט".

 

על פי כלכליסט, באוגוסט 2014 מנוף קרס בפרויקט בניית הגשרים במוצא ועובד נפצע קל. בעקבות כך הופסקו העבודות בפרויקט שבדרך לירושלים. דניה סיבוס זכתה במכרז החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) להקמת זוג הגשרים החדשים מעל סיבוב מוצא בכביש 1 (ת"א-ירושלים) בסוף 2012 ובעלות של כ-170 מיליון שקל. זמן הביצוע הוערך אז בכ-30 חודשים. העבודות במקום כוללות הקמת שני גשרים מעל עמק מוצא באורך של כ-800 מטר. בחברה ציינו אז כי לא מדובר בפגיעה בגשר או בעמודים שלו.

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

דניה סיבוס: "פועלים לפי רגולציה קפדנית ומחמירה"

הנתונים בתחום הפיקוח על אתרי בנייה ותאונות עבודה מצביעים על מחדל מתמשך. על פי נתוני ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, 20 עובדים נהרגו בתאונות עבודה בענף הבנייה מתחילת השנה, מלבד ההרוגים בקריסת המבנה היום. בשנת 2015 נהרגו כ-35 פועלים מתאונות כאלו. על פי נתוני משרד הכלכלה, 31 עובדים בממוצע נהרגים מדי שנה בתאונות עבודה בענף הבנייה - אלו מהווים חצי מכל נפגעי תאונות העבודה. בכל אחת מחמש השנים האחרונות נפגעו יותר מ-6,000 פועלי בניין בתאונות עבודה. הנזק העקיף והישיר למשק על פי הערכות הביטוח הלאומי עומד על כ-15 מיליארד שקלים בשנה.

 

למרות הנתונים הקשים האלו, בישראל פועלים 17 מפקחים בלבד מטעם מנהל הבטיחות, שעבר מאחריות משרד הכלכלה לאחריות משרד העבודה והרווחה בחודש שעבר. עובדים אלו מפקחים על כ-13 אלף אתרי בנייה הקיימים בישראל. לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כ-52% מהאתרים כלל לא נבדקו על ידי הפקחים.

 

נזכיר כי רק לפני חודש וחצי אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), לפיה אתר בנייה שהתרחשה בו תאונה שגבתה חיי אדם או גרמה לפציעה קשה, ייסגר למשך יומיים.

 

על פי ההצעה, מפקח עבודה יהיה רשאי לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי, בכפוף לשימוע. המפקח יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות, ואם המחזיק במקום העבודה לא יתקן אותם, דינו שנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים. בכל מקרה, העובדים ימשיכו לקבל שכר גם עבור הימים בהם האתר היה סגור.

 

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בחודש מאי בשנה שעברה בנושא בטיחות ענף הבנייה בישראל, קבע כי ממשלת ישראל רחוקה מליישם את ההמלצות לטיפול בכשלים החמורים שנמצאו בבטיחות מבנים, תכנונם ובנייתם. זאת כ-11 שנים לאחר פרסום דו"ח ועדת זילר, שהוקמה בעקבות אסון ורסאי, במהלכו נהרגו 23 בני אדם לאחר קריסת רחבת הריקודים באולם השמחות בירושלים.

 

מדוברות חברת דניה סיבוס נמסר בעקבות האירוע כי "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון הברזל קרס חלק מהמבנה. החברה כואבת את כאבם של נפגעי האירוע ומשפחותיהם ומשתתפת בצערם. בשעה קשה זו אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה ונעשה את כל שנדרש על מנת לסייע לגופי החקירה בעבודתם".

 

עוד נמסר כי "החברה שומרת חוק, המחויבת והפועלת בהתאם לרגולציה המחמירה והקפדנית בנושאי בטיחות. שמירה על חיי אדם ובטיחות העובדים באתרי החברה ובסביבתם הנם נר לרגליה וזו מקפידה בעניינים אלה הקפדה יתרה. בשעה קשה זו, אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה ונעשה את כל שנדרש על מנת לסייע לגופי החקירה בעבודתם".


פורסם לראשונה 06/09/2016 00:08

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
כוחות חילוץ והצלה בחניון שקרס
צילום: EPA
מומלצים