שתף קטע נבחר

 

בג"ץ בצו ביניים: נתניהו לא יכול לאסור עבודות בשבת

בג"ץ הוציא צו ביניים בעתירה שהגישה ח"כ גלאון, וקבע כי הוראת נתניהו שלא לעבוד בשבת אינה תקפה. מוקדם יותר טענה גם המדינה בפני בג"ץ כי רק שר העבודה יכול להפסיק עבודות בשבת, ולא ראש הממשלה. נתניהו: "מכבד את הפסיקה"

העבודות הופסקו לפני כניסת השבת (צילום: רכבת ישראל) (צילום: רכבת ישראל)
העבודות הופסקו לפני כניסת השבת(צילום: רכבת ישראל)

בג"ץ הוציא היום (ג') צו ביניים, בתגובה לעתירתה של יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון, המורה לרכבת ישראל "שלא להידרש לכל הוראה בנוגע לעבודות התשתית והתחזוקה של הרכבת אשר ניתנו לה על ידי ראש הממשלה וזאת עד להכרעה סופית בעתירה". בכך קובע בג"ץ כי נתניהו לא יכול לאסור על עבודות בשבת.

 

"למען הסדר", כתבו שופטי העליון, "ניתן בזאת צו ביניים המתלה את הוראת המשיב מס' 1 (ראש הממשלה - ת"י) למשיבה מס' 4 (רכבת ישראל- ת"י) מיום 2 בספטמבר ככל שהוראה זו עודנה בתוקף".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב במהלך מסיבת עיתונאים בהולנד לפסיקה: "אני מכבד את ההחלטות של בג"ץ. אני חושב שהן מבהירות את סדר הדברים. השר האחראי הוא שר העבודה והוא יקבל לפי החוק את ההחלטות, מהן העבודות הנחוצות ואלה יתבצעו, אם צריך, גם בשבת". נתניהו הבהיר: "העבודות שאינן נחוצות יבוצעו בימי חול. זה סדר תקין ואני חושב שהדבר הזה נכון ושם קץ לפרשה הזו. כל אזרחי ישראל חילונים וחרדים כאחד צריכים להתנהל לפי הפסיקה הזו וההחלטה הזו".

 

מוקדם יותר היום התברר כי הכאוס התחבורתי שהחל במוצאי שבת ונמשך עד ליום ראשון בערב, בשל הפסקת העבודות על הרכבת בסוף השבוע, היה לשווא וללא הצדקה חוקית. מתשובת המדינה לעתירה שהגישה זהבה גלאון, התברר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שהורה להפסיק את העבודות רגע לפני כניסת השבת לא ביטל את הצווים, שמאשרים עבודה בשבת, וגם לא יכול היה לבטלם לפי החוק. לפיכך, ניתן היה להמשיך לעבוד בשבת.

 

בתשובתה, המדינה טוענת כי לרכבת ניתן היתר מיוחד להעסיק עובדים ביום המנוחה ואילו ההיתר הזה לא בוטל ועל כן הוא עדיין בתוקף. כמו כן, טוענת המדינה, רק שר העבודה יכול לבטל את ההיתר. על כן, כך נטען בתשובה לבג"ץ, הרכבת יכולה לעשות בהיתר שימוש ואם תהיה כוונה לבטל את ההיתר זה יבוצע בהתאם לחוק.

 

"ההיתר לא בוטל והוא בתוקף", נכתב בתשובת המדינה לבג"ץ, "ומשכך רשאית רכבת ישראל לעשות בו שימוש כל עוד לא בוטל". המדינה הוסיפה וציינה כי "נבחנת הסוגיה מושא ענייננו במבט צופה פני עתיד על ידי הגורמים הרלוונטיים". המדינה מסרה עוד כי צפויה להתקיים ישיבת עבודה בין גורמים במשרדי הממשלה ובין גורמים מרכבת ישראל.

 

עומס ותורים בתחנה המרכזית חוף הכרמל, מוצ"ש    (צילום: עידו ארז בראל אפרים)

עומס ותורים בתחנה המרכזית חוף הכרמל, מוצ"ש    (צילום: עידו ארז בראל אפרים)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

עוד טענה המדינה כי מדובר בעתירה תיאורטית ועל כן יש לדחות אותה על הסף. "עניינה של העתירה בביצוע עבודות בסוף השבוע שחלף זה מכבר", נטען בתגובת המדינה, "כל הסעדים המבוקשים בגדרה של העתירה אינם אקטואליים ולפיכך הם תיאורטיים לחלוטין".

 

ח"כ זהבה גלאון, שהגישה את העתירה, מסרה בתגובה לצו הביניים של בג"ץ כי "מדובר בניצחון אדיר. בג"ץ לא קיבל את הטענה עזת המצח של הפרקליטות שמדובר ב'נושא תיאורטי', והוא מבקש לזמן דיון בהרכב בהקדם, כדי לקבל הסברים לגבי התנהגותו הבלתי חוקית בעליל של ראש הממשלה".

 

עוד קודם לכן, לאחר שהמדינה הגישה את תגובתה לעתירה, אמרה גלאון: "זו עזות מצח שהפרקליטות מנסה להסתתר מאחורי תשובות פרוצדורליות קלושות, כאילו שהעניין הפך לתיאורטי. שתיקת הפרקליטות בשאלה המרכזית אם לראש הממשלה הייתה סמכות להורות על ביטול העבודות, כמוה כהסכמה עם עמדתי, שראש הממשלה פעל בצורה שערורייתית וללא סמכות. לכל אורך התגובה של הפרקליטות לא נמצאה ולו מילה אחת שתצדיק את פעולתו של נתניהו. אלמלא העתירה, הציבור בישראל יכול היה לחשוב שראש הממשלה כאדם יחיד יכול להורות לכל גוף במדינה להפסיק לבצע פעולות שחיוניות עבור הציבור".

עומסים ביום ראשון בבוקר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עומסים ביום ראשון בבוקר(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

ברכבת אישרו: לפני שנה נתניהו אישר לנו לעבוד בשבת 

אתמול הגישה רכבת ישראל את תגובתה לעתירה לבג"ץ, וטענה כי היא קיבלה את כל ההיתרים לביצוע העבודות. במקביל זימן אליו שר העבודה והרווחה חיים כץ, ששב היום (ב') מחוץ לארץ, גורמים מקצועיים ומשפטיים לדיון בנושא משבר העבודות ברכבת, והחליט כי עד להודעה חדשה לא יינתנו היתרים חודשיים ושנתיים לביצוע העבודות, והנושא ייבחן לגופו בכל שבוע.

 

"במהלך השבוע שקדם לסוף השבוע האמור", נכתב בתגובת הרכבת, "נעשו פניות לרכבת ישראל על ידי ראש הסגל במשרד ראש הממשלה וכן התקיימו פגישות בהשתתפות מנכ"ל רכבת ישראל, שבמסגרתן הובהר כי יש לעבודות היתרי העסקה חיוניים לביצוע בסוף השבוע וכי בכוונת רכבת ישראל לבצען כמתוכנן. דא עקא, ביום שישי האחרון, לאחר שצוותי הרכבת החלו לפעול לביצוען של העבודות החיוניות ובסמוך לכניסת השבת, נמסרה למנכ"ל הרכבת הודעה טלפונית ולפיה הגורמים המוסמכים השעו את תוקפם של היתרי ההעסקה למשך 72 שעות ועל כן, על רכבת ישראל להפסיק באופן מיידי את ביצוע העבודות החיוניות".

 

בתגובה נאמר כי "לאור הודעה זו, נאלץ מנכ"ל הרכבת לתת הוראה להפסקת העבודות החיוניות באופן מיידי, תוך שנגרמו, אגב כך, לרכבת ישראל נזקים כבדים, שלא ניתן בעת הזו לאומדם במלואם".

 

ברכבת טענו כי ההודעה על השעיית תוקף היתרי העבודה נמסרה סמוך לכניסת השבת וזה מה שהוביל לכך שברכבת לא יכלו להרכיב בחזרה חלקי מסילה שפורקו. "כאמור, לעמדתה של רכבת ישראל, העבודות נשוא היתרי ההעסקה הן חיוניות ואישורן מהווה איזון ראוי ושמירה על הסטטוס קוו שהיה נהוג מקדמת דנא", נכתב. "בנסיבות אלה, פעלה רכבת ישראל כדין בעת ביצוע העבודות".

 

בתגובתה מציינת הרכבת כי כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", בשנה שעברה הגישה רכבת ישראל עתירה לבג"ץ נגד המִנהלת ושר הכלכלה, שהיה אז ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוגע לשינויים שביקש להנהיג שר הכלכלה שקדם לו, אריה דרעי, בסטטוס קוו - שלפיו ניתנו לרכבת היתרים לעבודה בימי המנוחה השבועית.

 

השינוי כלל החלטה לבטל את ההיתר המיוחד שניתן לרכבת לעבוד בשבת. המדינה, כך מזכירה הרכבת, מסרה את תגובתה לעתירה ואמרה כי "מנכ"ל משרד הכלכלה הודיע, בהנחיית ממלא מקום שר הכלכלה, לגורמים הרלוונטיים במשרדו לחזור ולפעול בהתאם לנהוג עד כה, בכל הנוגע למתן היתרים לעבודה במנוחה השבועית".


פורסם לראשונה 06/09/2016 13:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רכבת ישראל
עבודות הרכבת הופסקו דקות לפני כניסת השבת
צילום: רכבת ישראל
מומלצים