מוני מושונוב: "פוחד להיות על במה לבד"
הוא אמנם שחקן ותיק ומנוסה, אבל מוני מושונוב העדיף תמיד לחלוק את הבמה. גם עכשיו הוא נהנה לעשות זאת עם בני המשפחה. בראיון לקראת התפקיד בסדרה "עקרון ההחלפה", הוא מדבר על החששות ועל הפרנסה שמטרידה גם בגיל 65
עוד לפני מופע היחיד שלו, מושונוב קטף תפקיד נוסף בטלוויזיה - בסדרה "עיקרון ההחלפה" שתעלה מחר (ה') ב-HOT 3 (ומשודרת גם ב-HOT VOD) לצדם של ליאור אשכנזי, ליאת הרלב, מוריס כהן ואחרים.
הסדרה, שכתב נח סולמן ומביים עודד דוידוף, עוקבת אחרי בחור בשם אטלס (אשכנזי), הומלס שחוזר בניגוד לרצונו לחייו כחוקר זיהוי פלילי. מושונוב משחק בה את תפקיד ראש הסנגוריה הציבורית: "איש מהדור הישן שהולך בקווים ישרים, שחקר האמת חשוב לו ולא רק המניפולציה שניתנת לפרשנות", להגדרתו. "באתי מתוך רצון גדול מאוד לעבוד עם דוידוף, ולחדש ימיי עם ליאור אשכנזי שאיתו לא שיחקתי מאז 'חתונה מאוחרת'".
התעמקת בעולם המשפט למען התפקיד?
"לא ממש, אבל כאזרח שרוצה להיות מעורב במה שקורה פה - אני קורא הרבה. יש ניווט כללי של אינטרסים שמשיקים אחד לשני, ובחיי החברה העכשוויים שלנו זה מאוד בולט, והאמת היא חמקמקה ונעלמת. צדק לא נעשה אם אתה לא דורש אותו, והיום התקשורת שופטת אנשים כך או אחרת, והפוליטיקה מנווטת, עד שהיא נכנסת להכרעות בתי המשפט. תראה איך פוליטיקאים חרצו גורלות ודינים של אנשים שתאמו לאינטרסים שלהם, לדוגמה המשפט המפורסם של אלאור עזריה".
מה אתה חושב על הסיפור הזה?
״אני לא רוצה להיכנס לעניין הזה. אני כן חושב שאנחנו נדרשים למעורבות בחיי החברה שלנו. כשאני אומר 'אנחנו' אני לא מתכוון רק לאלה שעומדים בפרונט, אלא לכל אחד מאיתנו, יש אנשים שחושבים שזה ייעשה מעצמו. אנחנו חייבים להיות חלק ממה שקורה כאן, ולכל אחד מאיתנו יש דעה, אבל מצד שני אנחנו גם רוצים לחיות את חיינו בנחת ובכיף, וזה קשה".
ראית מה קרה לאמנים שדיברו כמו עודד קוטלר וענת וקסמן.
"אני מעריך אותם. אם אתה רוצה לדבר ושקולך יישמע, אז אתה צריך לדייק בדבריך ולדעת שאנחנו משחקים במשחק מסוכן עם אנשים מסוכנים. זה כמו בית משפט, לפעמים לא שומעים מה שהאנשים אומרים אלא מחפשים להתקיף את האיש שאומר, ואז מהאיש שאומר נדרשת אחריות בניסוח דבריו. אנחנו אותו עם בסך הכול".
קשה שלא לשאול את מושונוב בן ה-65, שנחשב אחד השחקנים העסוקים מבני דורו, על הקושי של השחקנים המבוגרים יותר למצוא עבודה, דוגמת שולה חן. "זה יכול להיות מאוד עצוב להתבגר במקצוע הזה, וזה בכלל עצוב להתבגר אם אתה לא מוצא עניין בחייך. עצוב להיות זקן בארץ שלנו, מי שלא דאג לעצמו המדינה לא תדאג לו. ופה נשאלת השאלה ממתי אתה מתחיל לדאוג לעצמך, כי בסך הכל שחקנים ואמנים הם אנשים שהולכים אחרי האמנות שלהם ולאו דווקא אחרי העניין הכלכלי. רוב בני האדם שאני מכיר כן חושבים על עצמם כיחידה כלכלית. במקרה של אמנים זה עצוב, כי שחקן יכול לקחת תפקיד ולו רק בגלל אופיו של התפקיד והעניין שהוא מוצא בו, ולא בגלל הכסף.
"אנחנו במשפחה עובדים במקצועות מאתגרים, ולא הכל דבש. אתה רוצה לבנות לעצמך תדמית של מצליחן, אבל בחיים יש הפתעות, ואתה מוצא את עצמך לפעמים במצבים לא קלים, של דאגה כזאת או אחרת. העניין הכלכלי הוא לא דבר שנפתר, אתה עובד מפרויקט לפרויקט. גם בגיל 65 אני מוטרד לגבי הפרנסה שלי. מספיקים שלושה או ארבעה חודשים שאתה לא נמצא בפרויקט - ואתה בבעיה. אני אמנם עסוק ויוזם כל הזמן, אבל אני לא יכול לדעת מה יילד יום. אני גם לא בן אדם כל כך מאורגן בנושאים הכלכליים, אבל השיחוק הגדול שלי זה שאני עדיין עושה מה שאני רוצה לעשות ואני עדיין עובד במה שאני רוצה לעבוד".
דיברת על יוזמה, ובשנה האחרונה דובר לא פעם על איחוד של "זהו זה", איפה זה עומד?
״איחוד של 'זהו זה' תמיד יהיה על הפרק. תמיד יש גישושים, אני חושב שזה יקרה אבל אני לא יודע מתי, זה ברמת שיחות ומפגשים בינינו לבין עצמנו ושיחות עם הסוכנים. עקרונית כולם רוצים, להגיד לך איך זה יחזור ובאיזו מתכונת? אני לא יודע עדיין".
הוא ומשפחתו עובדים אמנם במקצועות "מאתגרים" כפי שהגדיר, אבל בזכותם הם גם זוכים לשתף פעולה. בנו, מיכאל מושונוב, צפוי להשתתף בהפקה ההוליוודית "מריה מגדלנה", ומושונוב מספר שנאלץ לוותר על תפקיד לצדו - בגלל תפקיד אחר לצד אשתו סנדרה בהצגה "החדר האחורי". "זו שמחה גדולה", הוא אומר על הליהוק של בנו, "הוא משחק עם חואקין פיניקס, ששיחקתי איתו, וגם אני הייתי אמור לשחק בסרט, אבל אחת הבעיות היא שכשאתה מתחייב לתיאטרון אתה לא יכול לפרוש באמצע שהצגה רצה. לא יכולתי לוותר על זה שאני עומד לשחק לצד אשתי".