"אני לא מאשים קבלן שרוצה לחסוך"
כך אמר יו"ר לשכת השמאים בפורום בכירי הנדל"ן של דן אנד ברדסטריט, ביחס לאסון החניון. היזם יגאל דמרי: "מי שיכשיל את האיכות זו המדינה עם מחיר למשתכן". האדריכל משה צור: "במקרים רבים, במכרזים של גופים ציבוריים, ממשלתיים ועירוניים נותנים ציון קטן לאיכות וציון גדול למחיר"
שלושה ימים לאחר אסון קריסת החניון ברמת החייל, בו נהרגו שלושה בני אדם ושלושה עדיין נעדרים, החלו בכירי הנדל"ן לנסות להשיב על השאלה - כיצד מחדל כזה יכול להתרחש. המנהלים הבכירים של חברות הנדל"ן המרכזיות בישראל התאספו היום (ד') בפורום בכירי הנדל"ן השנתי של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט בגבעתיים, ומתחו ביקורת חריפה על הממשלה ועל גורמי הפיקוח.
קריסת החניון - כתבות אחרונות בערוץ הנדל"ן :
כשר אבל מסריח: "אין הסדרה למנהלי בנייה"
הקריסה: "אנשים כשלו, הכל למען אלוהי הכסף"
אפריקה נכסים: לא ייגרם לנו נזק מהותי
"האווירה היא של העדפה של מחיר על איכות וביצוע", אמר האדריכל משה צור. "במקרים רבים במכרזים של גופים ציבוריים ממשלתיים ועירוניים נותנים ציון קטן לאיכות וציון גדול למחיר. ברוב המכרזים המחיר הנמוך מכריע ותכנון פחות טוב מתבצע, כאשר התכנון היותר טוב מוחמץ. אנחנו חיים בסביבה של פרויקטים שנבנים פחות טוב. דניה סיבוס חברה מצוינת באיכות, אני מדבר באופן כללי".
צור המחיש את הדוגמה להעדפת המחיר על האיכות באמצעות מכרז קריית המשטרה בבית שמש: "ההצעה שלנו קיבלה את הציון הכי גבוה והקבוצה שזכתה קיבלה את הציון הכי נמוך. בסוף נבנה פרויקט גדול מאוד שהתכנון שלו הכי פחות איכותי מאלה שהגישו".
המנכ"ל והבעלים של חברת י.ח דמרי, יגאל דמרי, אמר: "החברה המבצעת (דניה סיבוס, ה"צ) טובה מאוד ועובדת על פי תקנים ובצורה יעילה. להערכתי לא היה כשל ביצועי. מקרה כזה לא קורה כל הזמן, גם לי קרסה יציקה לפני 10 שנים, זה קורה, משתדלים לעשות את הדברים הכי טוב. אני לא חושב שהבעיה היא של איכות. מי שהולך להכשיל את האיכות זו מדינת ישראל עם מחיר למשתכן. מי ששומע מהצד חושב שאין פיקוח אבל זה לא נכון".
"למדינה יש מספיק תקציבים לדאוג ל-1,000 מפקחים במקום 17"
דמרי המשיך: "חברת ביצוע דואגת לפיקוח בעצמה. בכל אתר יש פיקוח ובדיקות מעבר לפיקוח של משרד העבודה. הפיקוח לא בא לוודא על איכות העבודה אלא על בטיחות. מחובתו של כל קבלן או יזם לדאוג לפיקוח על הבטיחות. אנשים ימותו, זה ענף מסוכן, צריך להשתדל ועושים הכל כדי למנוע אסונות ולמנוע תאונות, אבל תאונות יהיו. צריך לדעת לעשות הכל כדי לצמצם אותן. למדינה יש מספיק תקציבים לדאוג ל-1,000 מפקחים במקום 17 מפקחים".
"הרגולציה נזילה בעניין הפיקוח וכשיש קבלן רציני שרוצה למכור הוא מקפיד יותר, אבל אפשר להקפיד פחות וראינו כבר מקרים כאלה", אמר יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס. "בסופו של דבר המדינה אשמה. כשאני שומע על יזם שמעדיף לחסוך אני לא מאשים אותו. מצד אחד טוענים נגדו שקבלנים עושקים אבל מצד שני הוא רואה שתשומות הבנייה עולות כל הזמן, הוא מרגיש את החסכים האדירים בכוח אדם.
"יש פה מעגל קסמים שתוצאותיו עלו בחיי אדם. באופן כללי הענף מתנהל טוב והיזמים והקבלנים יכולים ללכת עם הראש מורם, הבנייה טובה. היא פחות טובה מלפני 10 שנים אבל במכלול הנסיבות האצבע המאשימה היא לא נגד המבצע אלא נגד הממשלה שלא דואגת לפתור את הבעיות היסוד בענף".
עו"ד צבי שוב התייחס אף הוא לאסון ואמר: "כשחברות מתחרות בנתח רווחים נמוך עלול להיווצר מצב כזה שבו ייעשה משהו שלא צריך. לגבי רישוי ופיקוח - במקום שבו החקיקה משתנה כל הזמן אין ודאות. עד שהמערכת מכירה את תקנות רישוי הבנייה החדשות למשל שאושרו בימים האלה לוקח זמן. כשמהערכת לא למדה את התקנות החדשות עלול להיווצר בלאגן. צריך לעשות שינויים לא בזמן שמייצרים הרבה דירות".
צפו ברגע הקריסה של החניון: