חוגים לילדים - המינון הנכון
להחליט מראש על תקציב, לחשוב מהם תחומי העניין, לבדוק למה הילד יכול להתחייב ולוודא שזה לא יותר מדי בשבילו. בחירת חוגים - שלב אחר שלב
למה בעצם שולחים את הילדים לחוגים? כדי לפתח מיומנויות שונות וכדי להוציא אותם מהבית ולפגוש ילדים בני גילם עם תחומי עניין משותפים. מאחר וכך, חשוב לזכור שני דברים שיעזרו לכם בבחירת החוגים ובהתנהלות איתם במהלך השנה: החוגים הם זכות ולא חובה. כלומר, אין להכריח ילד ללכת לחוג. בנוסף, החוגים הם בשבילם ועבורם - כלומר הם לא אמורים להגשים את חלומות הילדות של ההורים אלא את אלו שלהם עצמם. מה שמתאים ונכון להם. כן אפשר ללמד אותם לא להחליט מראש, אלא לבחון את ההיצע ולקבל החלטה מושכלת. ועם המחשבות האלו בואו ניגש לבחור חוגים.
תקציב
לכל משפחה תקציב שונה (בהתאם למצב הסוציו-אקונומי, מספר הילדים, סדרי עדיפות וכד') והוא ישפיע על בחירת החוגים. חוגי הילדים נעים בין עשרות שקלים למאות שקלים בחודש. מומלץ להחליט מראש על תקציב חודשי ריאלי עבור משפחתכם ורק אז לגשת לבחירת החוגים.
שיחה מקדימה
שבו עם כל ילד לשיחה כדי לשמוע ממנו אילו כישורים היה רוצה לפתח וללמוד. מעניין לדעת מהי נטיית הלב הטבעית שלו. שתפו אותו בתקציב החוגים והכינו אותו מראש לכך שאולי לא ניתן יהיה ללכת לכל החוגים שהיה רוצה. דברו איתו על סדרי עדיפות - איזה חוג היה רוצה מקום ראשון/שני ולמה. הסבירו לו שחוגים הם זכות, אך מהרגע שבוחר בחוג ונרשם אליו יש לו מחוייבות לחוג וזה דורש התמדה והגעה רציפה, גם כשאולי פחות יתאים לו, כמו למשל בחורף כשקר או כשחבר יזמין אותו. ויש גם לימודים. עזרו לו לתכנן מערכת שבועית כך שיהיה בה זמן לחוגים, זמן להכנת שיעורים וגם זמן חופשי לעצמו ולמפגשי חברים.
כמות החוגים לילד
לא אחת שואלים אותי מהי כמות החוגים המומלצת לילדים. ובכן, אם נניח לרגע את המשתנה הכלכלי בצד, התשובה עדיין משתנה מילד לילד, בהתאם ליכולתו, לרצונו ולצרכיו. בכל מקרה מומלץ לאזן בין זמן חוגים לזמן הכנת שיעורים, זמן חופשי וזמן לחברים. במידה ובוחרים יותר מחוג אחד מומלץ לגוון מבין התחומים הבאים:
• כושר גופני - ממגוון חוגי הספורט ואמנויות הלחימה למיניהם
• פיתוח קוגניטיבי - פיתוח החשיבה ממגוון חוגי הלמידה ומשחקי החשיבה
• רגשי-חווייתי המפתח את הדמיון - ממגוון חוגי היצירה וההרפתקה
בחירת החוגים
בחנו יחד את מגוון החוגים, בשילוב המערכת השבועית של הילד ובמסגרת תקציב החוגים. לפעמים כדאי יהיה להשקיע בחוג מקצועי ולעתים חוג במתנ"ס מקומי ייתן מענה מספק לצורך של הילד. גם את זה כדאי לבחון ולקחת בחשבון. כשהילד הוא חלק מהתהליך והבחירה של החוגים יש סיכוי גבוה שילך לחוג ברצון ויתמיד בו לאורך זמן. עם זאת את ההתחייבות מומלץ לעשות רק לאחר שיחווה שיעור נסיון ראשון. כלומר לאחר שהילד התנסה בחוג והכיר את המדריך ומרגיש שהחוג אכן תואם את ציפיותיו.
עוד בערוץ הורים:
- המזגן עובד? משפטי המחץ באסיפת הורים
קצת על תחומי החוגים השונים:
פיתוח הקיים - לכל ילד יש כישורים שונים, יכולת מיוחדת ומשהו שהוא אוהב לעשות. מהי נטיית הלב הטבעית של ילדיכם? האם הוא יצירתי? ספורטיבי? סקרן? אוהב להופיע? להרכיב ולבנות? חוג יכול להיות דרך נפלאה ומהנה לפתח את היכולות שלו, למשל חוג יצירה, כדורגל, מדע, דרמה, לגו וכד' בהתאמה. במילים אחרות להפוך מקצוען בתחום בו הוא טוב ממילא.
התנסויות חדשות בתחום מוכר - חוגים הנותנים מענה לנטייה הטבעית של הילד אך בהתנסות שונה וחדשה. למשל טניס, כדור-עף או התעמלות מכשירים לחובבי הספורט ופיסול בעיסת נייר, תכשיטנות, או קומיקס לחובבי היצירה.
התנסויות חדשות בתחומים חדשים - חוגים הנותנים לילד הזדמנות להתנסות בדבר החורג מהנטיה הטבעית שלו ומאפשרים לו להתנסות בתחום חדש ושונה. עברו על רשימת החוגים, מה עוד מסקרן אותו ללמוד ולגלות? זה הזמן לנסות. עם זאת, מאחר וזו התנסות חדשה, קחו בחשבון שיתכן והילד יתחבר ויתכן שלא. זכרו שהחוג זו זכות. זכותו. לפחות ינסה. גם במקרה זה שיעור הנסיון הוא דרך יעילה לבחון התאמה לחוג החדש.
חוג כמענה רגשי - חוג בהחלט יכול לתת גם מענה לצורך רגשי. למשל אומנויות לחימה לשליטה בכעסים ופיתוח משמעת עצמית, רכיבה להקשבה, כבוד הדדי והעצמה וחוגים שונים של יצירה ואמנות, המאפשרים לילד כלים לביטוי רגשי, שאינו מילולי.
חוג כמענה חברתי - חוגים קבוצתיים תורמים לילדים בפיתוח של כישורים כמו עבודת צוות, קבלת השונה, כבוד הדדי ועוד. דוגמה מצוינת לכך הן תנועות הנוער למיניהן. גם חוגים שאינם קבוצתיים בהכרח, אך הילדים נרשמים אליהם עם מספר חברים, הופכים במהירות לכלי חברתי מאחר ובאופן טבעי נוצרת מתוכם קבוצה מגובשת עם שפה וחוויות משותפות.
חוגים לימודיים - מהווים הזדמנות להעשרה ולמידה חווייתית, כגון לימודי שפות דרך שירה ומשחק, שעשועי חשבון, כישורי למידה, חוגי מצוינות ועוד.
חוגים טיפוליים - במידת הצורך ניתן למצוא גם חוג טיפולי שיחזק את הילד בתחום פיזי או רגשי על ידי גורם מקצועי, כמו למשל קבוצות שונות להקניית מיומנויות חברתיות, פסיכודרמה, ריפוי בעיסוק, רכיבה טיפולית ועוד.
מדריכי החוג - בכל חוג יש חשיבות רבה למדריך, להכשרתו ולחיבור בינו לבין הילד. מה שטוב לאחד לא בהכרח יתאים לאחר ולכן אין תחליף לבדיקה מקדימה, בירור קל וכמובן נסיון אישי מתוך חוויית הילד בשיעור הראשון (ברוב המקרים שיעור נסיון ללא עלות).
פרישה מחוג
נכון שחוג הוא זכות אך מהרגע שחוג נבחר והילד נרשם הוא מחוייב לו ועליו להתמיד בהגעה. אם מסיבה כלשהי הוא מחליט לפרוש דברו איתו בנסיון להבין מה הסיבה העומדת מאחורי רצון זה. ברוב המקרים מומלץ לעודד את הילד לתקשר את רצונו לפרוש עם המדריך. יש לכך כמה סיבות:
1. לקיחת אחריות - הוא התחייב לדבר ואם חל שינוי חשוב שיקח על כך אחריות ויעדכן את המדריך. החוג שלו = אחריות שלו. אתם יכולים לעמוד לצידו אם צריך, אך לא לעשות זאת במקומו.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
2. לבטא צורך/קושי - ייתכן שהילד רוצה לפרוש כי קשה לו או כי נפגע מהמדריך או מאחד מילדי הקבוצה, או כי הוא משועמם. תהה הסיבה אשר תהיה, אם ידע להביע אותה יוכל לתת הזדמנות לשינוי שייטיב עמו כך שלא יצטרך לפרוש ויהיה זה בזכותו. בזכות העובדה שתקשר את הקושי וזה דובר ונפתר. הרגשה טובה ולמידה חשובה.
3. פרידה - אם למרות השיחה הילד שלם עם החלטתו לפרוש, חשוב להפרד מהמדריך ומהילדים בחוג ולאפשר גם להם להפרד ממנו. בכל זאת נפגשו בקביעות לאורך זמן מסויים וגם אם יפגשו שוב בחוג אחר או בבי"ס זה יהיה שונה.
לסיכום, חוגים הם בגדר רשות ובחירה, מקור להתפתחות אישית, צורך חברתי והנאה. אם בוחנים את מגוון החוגים מתוך נטיית ליבו וצרכיו של הילד, הבחירה בחוג המתאים עבורו נעשית קלה יותר. קחו בחשבון את התקציב המשפחתי ואת לוח הזמנים, בררו על התכנים ולא פחות חשוב בדקו מי המדריך, שכן יש לו השפעה מירבית על מהלך החוג, הרמה המקצועית שלו והאווירה בו.
בקשו לקבל החלטה לאחר שיעור נסיון והבהירו לילד את המחוייבות והחשיבות שבהתמדה. במידה ובכל זאת מחליט לפרוש מהחוג, עודדו אותו לקחת אחריות על החלטתו ולתקשר זאת עם המדריך.
הכותבת היא פסיכותרפיסטית
לילדים ונוער ומטפלת משפחתית מוסמכת, מטפלת פרטנית
ומנחת קבוצות לכישורים חברתיים