שתף קטע נבחר

הלפרין בעד אובר X: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו תחרות חופשית"

הממונה על ההגבלים העסקיים פנתה למשרד התחבורה בקריאה להקים צוות ממשלתי לקידום הכנסת תחבורה שיתופית שתאפשר לכל בעל רכב להסיע אנשים בתשלום ותביא, לדבריה, ל"רווחה גדולה למשק"

משרדי הממשלה לא רוצים את אובר, הממונה על ההגבלים דווקא כן. הממונה על הגבלים עסקיים, מיכל הלפרין, פנתה למשרד התחבורה בקריאה להקים צוות ממשלתי לקידום הכנסת תחבורה שיתופית לישראל, בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר.

 

תחבורה שיתופית כמו שמכירים אותה מהעולם מאפשרת בין השאר לכל בעל רכב להסיע אנשים בתשלום, מציאות שעוד לא קיימת בישראל. רק לאחרונה אושר בחוק ההסדרים נוסח מרוכך שקובע שאפשר לנהל תחבורה שיתופית, אולם היא תתבצע רק על ידי מי שיש לו רישיון רשמי לאחזקת מונית.

 

לטענת הלפרין, הרשות ביצעה בדיקה של הרגולציה הקיימת אשר מונעת כניסת שירותי מוניות מתקדמים ומבוססי טכנולוגיה, לרבות כאלו שמקשרים בין נוסעים לבין נהגים פרטיים המבקשים להציע את שירותיהם. לדבריה כניסת אמצעי תחבורה נוספים מגדילה את אפשרויות הבחירה הניצבות בפני הצרכן, ותאפשר פיתוח חלופה זמינה ונוחה של תחבורה ציבורית. הרגולציה הנוכחית מונעת אפשרות לשירותים נוחים, זמינים וזולים יותר מהמוניות המסורתיות.

 

"אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, והטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה", כותבת הלפרין, ורומזת לכך שלחץ של בעלי מוניות מנע התקדמות של התחום.

 

אפליקציית אובר להזמנת מוניות בדלהי, הודו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אפליקציית אובר להזמנת מוניות בדלהי, הודו(צילום: AFP)

 

הוזלה של עד 70% מהמחיר

הלפרין כותבת למשרד התחבורה שנתונים שאספה מסיעות של שירותי אובר X (שם כל בעל רכב הוא נהג פוטנציאלי) מעידים על אפשרות להוזיל את המחירים בעד 70%. "התוצאה המעשית של הרגולציה הקיימת היא הגבלת השירותים שיכולים להיות תחליף קרוב לנסיעה בכלי רכב פרטיים. השימוש בכלי רכב פרטיים משפיע על העומס בכבישים, בעיות חנייה בערים וזיהום האוויר. מתן אפשרות לכניסתם של שירותי מוניות מתקדמים יאפשר לאנשים לנטוש את השימוש ברכב פרטי ויאפשר חלופה זמינה ונוחה של תחבורה ציבורית", היא אומרת, ומחדדת שהפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים כיום מגוון רחב של אפשרויות לשירותי מוניות מתקדמים "ומביאים תחרות מבורכת לשוק זה. המצב הרצוי הוא שהצרכן יוכל לעשות שימוש בטלפון הנייד שברשותו כדי להשיג אמצעי תחבורה זמין, וכדי להשוות בקלות בין מחירי אמצעי התחבורה השונים".

 

עוד טוענים שצי הרכב בישראל הכפיל עצמו פי 45 מאז קום המדינה, כאשר במקביל, "הרשות לא מצאה כל הצדקה כלכלית לכך שאגרת רישיון מונית תעמוד על סכום של כ- 240 אלף שקל. תשלום זה מונע כניסה של נהגי מוניות חדשים".

 

משמעות הדבר היא כי רשות ההגבלים הדגישה את המסקנות בנושא. "יש להסיר את החסמים העומדים בפני הטמעת אמצעי תחבורה שיתופית ובאותה העת להפחית במידה ניכרת גם את נטל הרגולציה הקיים על המוניות המסורתיות עד למינימום ההכרחי".

 

טרם נמסרה תגובת משרד התחבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים
מומלצים