חילופי האשמות בעקבות הקריסה: "הוא טרקטוריסט, זו לא אחריותו"
פואד א-סייד, אחיו של נהג הטרקטור שעבד על גג החניון, דורש: "צריך לחקור מה היה שם, זה יכול היה להיגמר אחרת אם החניון היה פתוח"
"עבד הוא לא מנהל, הוא טרקטוריסט, עושה מה שאומרים לו. זו אחריות של המנהלים, לא שלו".
א-סייד בן ה-20 שוחרר אתמול מבית החולים, לאחר שנפצע באירוע שבו נהרגו שלושה בני אדם ונעדרים שלושה נוספים.
לדבריו, הוא אינו זוכר את רגע הקריסה. "התעוררתי בקבינה של הטרקטור וראיתי חובשים של מגן דוד אדום. הם שאלו אותי אם אני בסדר, אבל שום דבר לא היה בסדר. הייתי המום. כאב לי כל הגוף וחשבתי שאני בתוך חלום", שחזר.
על פי א-סייד, בחודש האחרון הוא פיזר אדמה מסוג חמרה על גג החניון. "כל יום היו מגיעות משהו כמו עשר משאיות פול טריילר מלאות אדמה ושופכות בצד", הוא מספר. "כל משאית כזו זה 45 טון חומר. טרקטור אחד היה מסדר את האדמה בערימה גבוהה ואני הייתי בא ולוקח עם הכף ומפזר איפה שאמרו לי. היה גם מכבש שהיה עושה הידוק של האדמה, שבזמן שהוא עבד היה עושה רעידות בבניין".
לדבריו, הוא לא חש כל סכנה לשלמות המבנה בעת העבודות. "אם זה היה מסוכן לא הייתי עובד שם, אף אחד לא אמר שזה מסוכן", הוא אומר. "אני עשיתי מה שאמר לי מנהל עבודה, אני לא מהנדס. זה כבד מאוד, המון טונות. לפני שמונה חודשים עבדתי למטה, בקומה התחתונה של החניון, בחפירות. אז הייתה בעיה של כניסת מים מהירקון והביאו משאבות מים ששאבו את המים שנכנסו. אני חשבתי שטיפלו בזה אנשים שמבינים".
על הרגעים שלפני הנפילה סיפר: "בערך באחת עשרה וחצי עצרתי את הטרקטור באתר ורציתי לרדת ממנו כדי ללכת לאכול.
פתאום הרגשתי רעידה חזקה ובום, הכול נפל ואני בתוך הטרקטור. לא זוכר מה היה אחר כך, כמה זמן הייתי למטה, רק שבאו ממגן דוד והוציאו אותי. עוד כואב לי, אבל אינשאללה יהיה בסדר".
את ההודעה על פציעתו של עבד קיבלה משפחתו מחובשי מד"א. "התקשרתי אליו שניות אחרי שזה קרה ואמרו לי שהוא פצוע", סיפר האח פואד. "מה שקרה זה אחריות של המנהלים ולא של העובדים. זה לא קשור לטרקטור. אח שלי לא בונה את הבניין אלא עובד טרקטור, שעושה מה שמנהל העבודה אומר לו. הוא בסך הכול עובד שם חודש וחצי".
לדברי האח, "המשטרה צריכה לחקור את כל מי שהיה שם. צריך לברר איפה הייתה הטעות. אולי בברזל, בבטון, אולי הייתה רשלנות בעבודה. אף אחד לא יודע עדיין. זה יכול היה להיגמר אחרת אם החניון היה פתוח והיו בו 100 מכוניות או 100 אנשים".
במשטרה בוחנים אפשרות שתוכניות בנייה פגומות מבחינה הנדסית או ביצוע רשלני של התוכניות הן אלה שהביאו לקריסה של המבנה ולאסון. חקירה ראשונית העלתה עד כה כי כשל הנדסי הוא שגרם לכך שהמבנה לא עמד בעומסים, עד שלבסוף קרס לאחר עליית כלי רכב כבד למפלס העליון שלשום . כך גם טוענים במשרד העבודה - האמון על הפיקוח במתחמי הבנייה. במשרד הסבירו כי הכשל לא טמון בפיקוח אלא בתכנון המבנה.
לפי גורמים בתחום הבניין, בחקירה מסוג זה תיבדק כל שרשרת בעלי התפקידים הקשורים לפרויקט בחברת דניה סיבוס, מבצעת הבנייה: מהנדסים, אדריכלים ומנהלי עבודה. על פי אותם גורמים, ככל הנראה תיבדק גם מעורבותם של גורמי הרגולציה בוועדות התכנון ובעיריית תל אביב.