בקשה לייצוגית בסך 295 מיליון שקל נגד פלאפון
בבקשה לתביעה נטען כי החל ממאי 2015, פלאפון חייבה לקוחות אוטומטית ב-5.90 ש', על תוספת גלישה של 1 ג'יגה ועד 29.5 שקלים לתקרה של 5 ג'יגה. החיוב נעשה בימים האחרונים של החודש, כך שהלקוחות לא תמיד ניצלו את התוספת במלואה. החברה אמנם הודיעה על כך ללקוחות, אך נטען כי לא קיבלה מהם אישור
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה היום (ה') נגד חברת פלאפון בבית-המשפט המחוזי מרכז, בשם "כל מנוי של המשיבה שסיים את חבילת הגלישה שרכש, ואשר סופקה לו בתשלום חבילת גלישה נוספת, אחת או יותר, מבלי שאישר זאת מראש".
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות
בבקשה נטען כי פלאפון חייבה לקוחות באופן אוטומטי ב-5.90 שקלים על תוספת גלישה של 1 ג'יגה בתום חבילת הגלישה. התוספת הזאת יכלה להגיע עד 5 ג'יגה - כלומר תוספת תשלום של 29.5 שקל. כיום המחיר עומד על 6.85 שקלים לכל 1 ג'יגה נוסף. נטען שהדבר נעשה עם הודעה לצרכנים אך בלי אישורם בשלהי חבילת הגלישה כך שסביר להניח שהלקוחות לא ניצלו את מלוא תוספת הנפח.
בבקשה, שהגישו עורכי הדין אורי קידר, עו"ד גלינה רונקין ועו"ד דנה נחמן, ממשרד כבירי, נבו, קידר, נכתב כי פלאפון הפרה את תנאי הרישיון שלה, בכך שגבתה מלקוחות כסף ללא אישורם המפורש.
גובה התביעה, 295 מיליון שקל, חושב לפי מיליון לקוחות (הערכה של לקוחות שלכאורה חרגו מחבילת הגלישה) כפול 95 שקל - נזק ממוני וכפול 200 שקל, נזק שאינו ממוני.
לפי החוזה החברה לא רשאית להגדיל נפח אוטומטית
התובע הייצוגי, תושב גן יבנה הפך למנוי פלאפון ב-5 בדצמבר 2014. החבילה כללה תשלום של 39 שקל לחודש למשך שנה תמורת שיחות והודעות ללא הגבלה ו-3 GB גלישה.
בנספח המנוי, המפרט את עיקר פרטי התוכנית הובהר לו כי: "מעבר לנפח הגלישה הכלול בחבילה שנבחרה, תיעצר אפשרות הגלישה באמצעות הרשת הסלולארית עד לתחילת מחזור החיוב הבא".
כן הובהר במסגרת "הערות לחבילת הגלישה", כי "...כחלק מחבילת הגלישה, פלאפון תהיה רשאית (אך לא חייבת) לשלוח אל המכשיר המקושר למנוי הנ"ל ו/או להציג באמצעותו, הודעות שירותיות (ב-SMS או מדיה אחרת), בדבר אחוז ניצול נפח החבילה (בטרם סיומו ועצירת הגלישה למנוי) ו/או בדבר אפשרות נגישה לרכישה מיידית של נפח נוסף בטרם/עם עצירת הגלישה. הלקוח מודע לכך שהודעות אלו, ככול שיימסרו, מהוות חלק משירות חבילת הגלישה ובבקשתו להצטרף לשירות זה נותן את הסכמתו לקבלת הודעות אלו".
כלומר, ברור היה למבקש כי ככל שאכן ימצה את חבילת הגלישה אותה רכש במסגרת התוכנית, לא יוכל להמשיך לגלוש באמצעות הרשת הסלולארית. הוא גם הבין מכך כי החברה רשאית לשלוח לו הצעות לרכוש באופן מיידי נפח גלישה נוסף.
תשלום נוסף - באופן חד צדדי
"אולם, על אף האמור, החל מחודש אוגוסט 2015 מחויב חשבונו של המבקש באופן חד צדדי על ידי המשיבה בסך של 5.90 שקלים מידי חודש ופעם אחר פעם נכפית עליו "רכישה" של חבילת גלישה נוספת בנפח של GB1", כך לפי הבקשה לתביעה, אליה אף צירך העתק של ריכוז חיובים חודשי מהחודשים אוגוסט-דצמבר 2015.
עוד נכתב כי: "..בהתאם לתנאי הרישיון של פלאפון, נשלחות למבקש שתי הודעות שמטרתן להתריע בפניו כי הוא עומד לסיים את חבילת הגלישה שלו. ההודעה הראשונה נשלחת לאחר שהמערכת מזהה כי נוצלו 75% מתוך חבילת הגלישה והשנייה לאחר שנוצלו 95%.
"שתי ההודעות כוללות פסקה המודיעה, להבדיל ממציעה, כי בסיום הנפח הכלול בחבילת הגלישה תעודכן עבור המנוי חבילת הגלישה הנוספת בתשלום עד למכסה של 5 חבילות במחזור ורק אז (!) תיעצר הגלישה. לשון ההודעה כדלקמן:
"'לקוח פלאפון, ב-21.11.2015 בשעה 19:53 זיהתה המערכת כי מנוי הגיע למימוש של 95% מחבילת הגלישה. לידיעתך, בסיום הנפח הכלול בחבילה תעודכן עבורך תוספת נפח גלישה של GB1 בתעריף 5.9 ש"ח עד למכסה של 5 חבילות במחזור החיוב. לאחר מכן הגלישה תיעצר'.
"לאחר מיצוי חבילת הגלישה נשלחת למבקש, מידי חודש, ההודעה הבאה: 'לקוח פלאפון, המערכת זיהתה כי המנוי סיים את נפח הגלישה הכלול בחבילת הבסיס ועבר למדרגת נפח הגלישה הבאה של GB1 בתשלום נוסף של 5.9 ש"ח לאותה מדרגה'".
"החבילה נכפית על המנוי בסוף החודש"
בבקשה לתביעה נכתב כי: "כלומר, באופן חד צדדי לחלוטין מודיעה ומספקת המשיבה למבקש חבילת גלישה נוספת. בניגוד להסכמה המפורשת בין הצדדים, היא אינה מציעה לו לרכוש אותה.
"פלאפון אינה מותירה למבקש כל שיקול דעת בשאלת רכישת השירות הנוסף, שכן מבקש אינו יכול להימנע מהתשלום בעבורו או להתנגד לגביית הסכום האמור. פלאפון עושה שימוש שאינו מורשה בפרטי אמצעי התשלום שברשותה בכדי לגבות את הסכום האמור באופן אוטומטי ובלא לקבל את הסכמת המבקש.
"למען הסר ספק, יובהר, אין בהמשך השימוש בגלישה הסלולארית משום הסכמה שבהתנהגות לרכישת חבילת הגלישה הנוספת. שהרי, זכותו של המבקש לעשות שימוש ב-5% הנותרים ביתרת חבילת הגלישה עליה שילם במיטב כספו.
"יתר על כן, התנהלות זו נובעת מהסתמכותו של המבקש בצורה סבירה ומתבקשת על הוראות ההסכם בינו לבין המשיבה, לפיהן תעצור המשיבה את המשך הגלישה עם מיצוי חבילת הגלישה.
"עוד יודגש, כי חבילת הגלישה הנוספת נכפית על המבקש לרוב בימיו האחרונים (אם לא ביום האחרון ממש) של כל חודש, ימים ספורים לפני תחילתו של מחזור חיוב חדש.
"לאור האמור, המבקש אינו עושה שימוש במלוא נפח חבילת הגלישה הנוספת אולם יתרתה אינה נצברת לזכותו ואינה מועברת לחודש העוקב. ודוק: תנאי התוכנית אליה הצטרף המבקש מפורשים, עם מיצוי חבילת הגלישה שרכש המבקש מאת המשיבה היה על המשיבה לעצור את יכולתו לגלוש באמצעות גלישה סלולארית.
"לכל היותר רשאית הייתה החברה לשלוח למבקש הצעות לרכישת חבילת גלישה נוספת. הצעות אותן יוכל לבחור אם לקבל או לדחות, בהתאם לצרכיו. בוודאי שאין בהסכם ההתקשרות, וכפי שיפורט להלן אף לא בדין ו/או בתנאי הרישיון של המשיבה, כל תניה המאפשרת למשיבה לכפות על המבקש את חבילת הגלישה הנוספת שלא ביקש ואשר לא הסכים במפורש לרכוש".
נציגת שירות: החברה הודיעה על כך במרס 2015
המבקש לתבוע פנה לפלאפון ב-13 בדצמבר 2015, באמצעות מייל ודרש לדעת מתוקף איזה הסכם ו/או הסכמה גובה החברה תשלום בעבור השירות הנוסף, מדוע לא עוצרת החברה את המשך הגלישה עם מיצוי החבילה כמוסכם בין הצדדים וכן מדוע מתאפסת חבילת הגלישה הנוספת הנרכשת בימים האחרונים מידי חודש.
עוד באותו היום יצרה נציגת החברה קשר טלפוני עם המבקש בכדי לברר את תלונתו.
הנציגה אמרה לו כי בחודש מרס 2015 נשלחה הודעה למנויים המיידעת על כוונת החברה להעמיד לרשות המנויים נפח גלישה נוסף בתשלום נוסף: "לקוח יקר, ברצוננו להביא לידיעתך כי בכדי לשפר את חוויית הגלישה במכשירך, פלאפון מאפשרת לך להמשיך לגלוש גם לאחר סיום חבילת הגלישה במסלול בו הנך מנוי. שינוי זה יחול החל מה-01.05, כאשר בסיום חבילת הגלישה הכלולה במסלול, תעודכן עבורך אוטומטית תוספת נפח גלישה של GB1 בתעריף של 5.9 שקלים (כולל מע"מ). אם תנצל גם אותה במלואה לפני תום מחזור החיוב, תעודכן עבורך חבילת גלישה נוספת בנפח של GB1 וכך עד למכסה של 5 חבילות נוספות במחזור החיוב, כלומר עד לשימוש מקסימלי של GB5 נוספים מעבר לנפח חבילת הגלישה שבמסלולך וחיוב מירבי נוסף של 29.5 שקל, במחזור חיוב. לאחר מכן גלישתך תיעצר".
אך לפי התובע, "אין בהודעה חד צדדית בכדי לעלות כדי הסכמת המנוי לקבלת השירות ולעול התשלום בעבורו". הוא דרש כי החברה תפסיק לגבות ממנו על הגדלת גלישה ושתשיב לו את הסכומים שגבתה לכאורה ללא אישור, אך נענה כי המערכת מחיבת את הלקוחות באופן אוטומטי ולא ניתן להחריגו.
"הגדילה נציגת המשיבה לעשות והציעה למבקש לחדול משימוש בחבילת הגלישה לאחר קבלת ההודעה השנייה על מיצוי של 95% ממנה. הצעה שנדחתה על ידו מכל וכל מן הטעמים שפורטו לעיל" נכתב.
מפלאפון נמסר בתגובה: הבקשה טרם התקבלה בחברה. לכשתתקבל, החברה תגיב בהתאם בבית המשפט.