התוכנית של גוגל נגד דאעש
יחידת בת של גוגל שעוסקת במחקרי חיפוש מתקדמים, פיתחה טכנולוגיה שיכולה להפנות כל גולש שמחפש מילים וביטויים הקשורים לתמיכה בדאעש לתוצאות ולדפים שמציגים מסרים וסרטונים נגד קיצוניות
ג'יגסו (Jigsaw), יחידת בת של גוגל שעוסקת במחקרי חיפוש מתקדמים, פיתחה טכנולוגיה שיכולה להפנות כל גולש שמחפש מילים וביטויים הקשורים לתמיכה בדאעש לתוצאות ולדפים שמציגים מסרים וסרטונים נגד קיצוניות. אך גוגל לא מתכוונת לשלב את הטכנולוגיה במנוע החיפוש שלה בעצמה, ומקווה דווקא לעורר השראה בקרב ארגונים וקבוצות הנלחמים בארגון הטרור שיישמו את השיטה הזו בעצמם.
במסגרת "ניסוי כלים", שארך כשמונה שבועות מינואר עד מרס, הקמפיין הגיע ליותר מ-320 אלף בני אדם שחיפשו מילה אחת או יותר מבין אלף הנחשבות מקושרות לדאעש - משמות של מבנים באזורים הנשלטים בידי ארגון טרור ועד סיסמאות שלו. הפיילוט, שכונה "שיטת הכוונה מחדש", הציב תוצאות חיפוש הקשורות לדאעש לצד מודעות הכוללות לינקים וסרטונים המגנים ארגוני טרור ואת פעולותיהם.
במסגרת הפרויקט לא הועלו תכנים חדשים לרשת נגד דאעש, אלא נעשה שימוש בתוכן ובסרטונים שכבר קיימים. עד כה כלל הפרויקט של ג'יגסו עשרות מודעות באנגלית ובערבית. הוא צפוי לעבור לשלב הבא, שיתמקד במאבק נגד מסרים קיצוניים בצפון אמריקה בהמשך השנה.
היוזמה של ג'יגסו מגיעה לאחר שורה של יוזמות נוספות שנועדו להתמודד ולנסות לנטרל מסרים קיצוניים ברשת. מחלקת המדינה האמריקנית קידמה סדרה של סרטוני יוטיוב נגד קיצוניות איסלאמיסטית בדצמבר 2013 שנקרא "תחשוב שוב, תפנה את הגב". בחצי השנה האחרונה השעתה טוויטר 235 אלף חשבונות שנחשדו בקידום תוכן קיצוני. בינואר האחרון הבית הלבן אף קרא לחברות כמו פייסבוק, לינקדאין, דרופבוקס, מיקרוסופט, טוויטר ויוטיוב לעשות יותר כדי להיאבק בתוכן של ארגוני טרור קיצוניים ברשתות החברתיות.