כביש חדש, שני מסלולים בלי הפרדה ותאונה ראשונה קשה מאוד
הלילה נרשמה התאונה הקטלנית הראשונה בכביש 772 שהיה אמור לשמש בעיקר משאיות שמגיעות למפעלים במפרץ חיפה. בפועל, נהגים רבים נוסעים בכביש שבו מסלול אחד לכל כיוון, ללא הפרדה. בתאונה נהרג בן 61 מדליית אל כרמל, אישה בת 72, גבר בן 81 מקריית מוצקין וכן אזרחית הודו
כביש חדש יחסית, עם נתיב אחד לכל כיוון, ובלי גדר הפרדה בין הנתיבים שיכולה למנוע תאונות. ארבעה בני אדם נהרגו בתאונה חזיתית שאירעה אמש (שבת) בכביש 772 בין קריית אתא ליישוב רכסים. אחד ההרוגים הוא יוסף אל ערידי (61) מדליית אל כרמל. בנוסף נהרגו בני הזוג משה (81) ורבקה (72) כהן מקריית מוצקין. ההרוגה הרביעית היא אזרחית הודו. משרד החוץ הודיע לקונסול ההודי בישראל על מותה של העובדת. הקונסול מסר כי כעת מחפשים את משפחתה, על מנת למסור להם את ההודעה. צעיר שהיה ברכב שלישי, שניסה להתחמק מהתאונה, נפצע קל.
הכביש שמוביל מאזור התעשיה של קריית אתא - המפעלים הפטרוכימיים, מפעלי דשנים וחלק מבתי הזיקוק - אל כביש 70, היה אמור לשמש ככביש שירות עורפי שמאפשר למשאיות להגיע למפעלים בלי להיכנס לקריית אתא ולמרכז הקריות. אבל בינתיים, נהגים רבים משתמשים בכביש לקיצור דרך בין קריית אתא לכיוון צומת יגור ומשם למרכז הארץ. נפח התנועה גדול מאוד בכביש החדש יחסית שבנייתו נמשכה הרבה שנים.
הכביש שסלילתו נמשכה כמה שנים והושלמה רק לפני כמה חודשים על-ידי חברת "יפה נוף" המקומית לא נמסר עדיין לרשות נתיבי ישראל שעדיין לא מטפלת בכביש הזה. בכביש שני נתיבים בלבד, אחד לכל כיוון, וביניהם אין גדר הפרדה. זו התאונה הקטלנית הראשונה בכביש שאמור להחליף את דרך ההסתדרות (כביש עכו-חיפה) לטובת מעבר משאיות אל אזורי התעשייה ומהם.
המשטרה חושדת שאחת הנהגות שהיו מעורבות בתאונה עברה לנתיב הנגדי וכתוצאה מכך אירעה התאונה הקטלנית. מדובר בכביש צר יחסית, עם נתיב אחד לכל כיוון ובין הנתיבים אין גדר הפרדה.
מיד לאחר התאונה נמסר כי ארבעה פצועים, בהם אחד אנוש שהיה לכוד בתוך רכב ועוד שלושה במצב קשה, קיבלו טיפול על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א כרמל ומתנדבי איחוד ולאחר מכן פונו לבית החולים. כשעה לאחר התאונה נמסר על מותם של שניים מהפצועים, גבר ואישה, ובהמשך הלילה נפטרו מפצעיהם גבר ואישה נוספים.
מחברת "יפה נוף", שסללה את כביש 772, נמסר כי "התכנון הסטטוטורי לקח בחשבון אפשרות עתידית לכביש דו-נתיבי דו-מסלולי עם מפרדה באמצע. נפחי התנועה העכשוויים מצדיקים נתיב אחד לכל כיוון. עם התפתחות האזור וגידול בנפחי התנועה בעתיד תתבצע הרחבת הכביש. לפי הנחיות התכנון, לא מבוצעת מפרדה בכביש חד-נתיבי דו-כיווני".
מאות ליוו למנוחות: "זה הגורל"
בכפר הדרוזי דליית אל כרמל ליוו מאות מנחמים את יוסף אל-ערידי בן 61 שנהרג בתאונה. רפיק אל-ערידי, אחיו של יוסף, זמר מוכר בקרב העדה הדרוזית, סיפר כי אחיו היה אדם אהוב. "היה לו לב טוב. כל מה שביקשו ממנו הוא נתן ועזר. למשפחה ולכל אחד. הוא גידל משפחה טובה, היה נאמן. זה קשה. אתמול בערב אמרו לנו שנפגע, שהוא במיון ברמב"ם. נסעתי לשם עם אשתי. הגענו והוא כבר היה בטיפול נמרץ. אחרי איזה זמן יצא הרופא ואמר שהוא נפטר. זה הגורל שלו".
בני המשפחה והחברים סיפרו על אדם צנוע ואהוב, חרוץ מאוד, שדאג לפרנסת משפחתו. "בארבע בבוקר כבר היה יוצא להביא פרנסה. אדם חרוץ ואהוב", סיפר אחד החברים. "הייתה לו נשמה טובה".
ח"כ אכרם חסון (כולנו) סיפר כי אל-ערידי היה חבר, קרוב משפחה ועזר לו בדרכו הפוליטית. "המוצא של המשפחה שלו בלבנון. יש לו קרבה משפחתית למי שהיה שם שר התקשורת אבל הוא עצמו ממשפחה ענייה ועשה הכול בעשר אצבעות. עבד קשה מאוד בחברת גז כדי לגדל משפחה לתפארת - ארבעה בנים ובת. הוא אדם טוב ונאמן, זה כואב מאוד, הוא ייחסר מאוד, אבל אצלנו אומרים שזה הגורל".
בתו של יוסף קיבלה את הבשורה המרה כשהייתה בחו"ל. החברים סיפרו כי עקב חג הקורבן שיתחיל מחג, נמצאים רבים מבני העדה בחופשות. "אם לא היה עכשיו חג היו פה אלפים, לא היה מקום להיכנס. כי כולם הכירו ואהבו אותו", אמרו חברים. "גם ככה יש פה הרבה אנשים שבאו לחלוק לו כבוד". בשעות הצהריים, לאחר טקס דתי שערכו השייחים בבית העם, הובא אל-ערידי למנוחות.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר כי "מדובר בתאונה מיותרת שאפשר היה למנוע. הכי קל תמיד להאשים את הנהג אבל אם הייתה בכביש גדר הפרדה, גם אם הנהג טעה, הגדר הייתה מצילה את חייו ואת החיים של האנשים ברכב שנסע בנתיב הנגדי. לא ברור מדוע לא מתקינים מעקה הפרדה בכביש חדש שהושקעו בו מיליוני שקלים. מדוע לא לוקחים את הבטיחות כפרמטר ראשון כאשר מתכננים כביש? תאונות דרכים הן לא גורל אלא מחדל".
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) פנה הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש לקדם בדחיפות את הקמת הצוות לטיפול מיוחד בקטל בכבישים. לדברי ח"כ כבל, "בהמשך לדו"ח המסכם של ועדת הכלכלה בנושא בלימת הקטל בדרכים, אשר נשלח אליך ולנוכח מצב הבטיחות בדרכים בישראל, קיוויתי כי תיקח את הנושא הזה על כתפיך ותוביל את המשימה הלאומית הזו, אך אתה העדפת להרחיק את הנושא ממך ולהכריז על הקמת ועדת מנכ"לים מיוחדת לטיפול בקטל בדרכים".
כבל הוסיף כי "לצערי, למרות המשבר העמוק טרם הוקם הצוות, טרם נקבע הרכבו, טרם נקבעו משימותיו וטרם נקבע מי יעמוד בראשו. מתי אדוני ראש הממשלה יהיה הרגע שתבין ותפנים שמדובר במלחמה שבה נהרגים אזרחים מטובי בניה ובנותיה של הארץ הזו? האם אינך מבין באמת שכל יום שחולף ללא מתן פתרונות וללא התערבותך רק מגדיל את מעגל ההרג והשכול?".
מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר כי בעקבות התאונות בסוף השבוע, מניין ההרוגים מתחילת השנה עומד על 255 בני אדם. מניין ההרוגים באותה תקופה אשתקד (2015) היה 253 בני אדם. בשבוע החולף נהרגו 10 בני אדם בשבע תאונות דרכים. בחודש ספטמבר עד כה נהרגו 12 בני אדם. חודש ספטמבר אשתקד הסתיים עם 23 הרוגים.