שתף קטע נבחר
 

הפתרון המתבקש: הסכמים עם הילדים

נמאס לכם שהילד לא מסדר את החדר, לא מוריד מהשולחן ו"שוכח" לסדר את התיק? הגיע הזמן לשבת איתו לשיחה ולהכין יחד הסכם. כך תעשו זאת, שלב אחר שלב

כמה פעמים סיכמתם עם הילדים שלאחר שיסיימו לאכול יכינו שיעורי בית או לאחר שתסתיים תוכנית הטלויזיה ילכו להתקלח? אתם מוצאים את עצמכם מבקשים כל דבר שוב ושוב, מרימים את הקול, צועקים ובסוף מתחיל משא ומתן מתיש ביותר שמסתיים בריב עם הילד ואווירה לא נעימה בבית. הסכם יכול לסייע פעמים רבות במקרים אלה.

 

למה הסכם?

הסכם הוא תהליך בו הילד וההורה שותפים ופעילים, ובמסגרתו ניתן להגיע להחלטה משותפת שתהיה מקובלת על שני הצדדים. באמצעות ההסכם ההורה יכול להציב גבול שחשוב לו ובשיחה משותפת עם הילד ניתן להניע שיתוף פעולה מלא. הילד מרגיש שמכבדים את דעותיו ורצונותיו, לוקח אחריות על מעשיו וכך שני הצדדים מרוצים.

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

הסכם הוא כלי נהדר להשגת שיתוף פעולה, אך חשוב לוודא לפני עריכת ההסכם עם הילד האם הדרישה שלנו היא עקרונית וחשובה לנו. במידה והתשובה היא חיובית, יש לבחון האם הציפייה שלנו מתאימה ליכולת שלו והאם הילד מסוגל לבצע את הפעולה באופן עצמאי. חשוב שהוא יצליח וירגיש בעל ערך, ולכן אין לתסכל אותו בדרישה שאינו יכול לבצע.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הסכם כתוב יכול להתאים לילדים מכתה א', אך ניתן גם בגן חובה לערוך הסכמים עם ילדים, כאשר ההסכם מלווה באיורים מתאימים המדגימים את הפעולות. חשוב מאוד להדגיש כי הגיל הוא פחות רלוונטי, אלא בשלותו של הילד היא שתקבע האם ניתן לערוך איתו הסכם. הוא צריך להיות מסוגל לקחת אחריות על התנהגותו ולשם כך יש לתרגל כבר בגיל צעיר ולהעביר לו מסר שלהתנהגות שלו יש תוצאה. למשל במידה ולא יסדר את הצעצועים לא יוכל להמשיך ולשחק בהם. כאשר הילד יודע מה תהיה התוצאה יש לו אפשרות לבחור את ההתנהגות. חזקו אותו במידה וההתנהגות נאותה והגיבו בהתאם במידה ולא. כך הוא יבין שהבחירה בהתנהגות היא שלו.

 

אז איך מתחילים?

 

נהלו שיחה

שבו עם הילד לשיחה משותפת ובה תביעו את הרצון שלכם לערוך איתו הסכם. חשוב שתתארו מה קורה כיום וכמה לא נעים לכם שאתם נאלצים לבקש מספר פעמים, שאתם כועסים וגם הילדים מרגישים שאולי לא מתחשבים בהם. לתזמון השיחה יש חשיבות רבה. אם תערכו את השיחה בסמיכות לאירוע בו כעסתם על הילד שאינו משתף פעולה יתכן ולא תצליחו להגיע להסכמה משותפת מכיוון ששני הצדדים יהיו כעוסים.

 

חשוב שהשיחה תערך בזמן רגוע וכך הילד יהיה פנוי להקשבה. הסכם יכול להכתב על כל נושא שיש עליו מחלוקת וכך שני הצדדים יכולים להגיע להבנה משותפת. אני למשל ערכתי הסכם עם בנותיי לגבי השימוש בנייד. בהסכם היה כתוב כללי גלישה בטוחה ושימוש ברשתות חברתיות. בנוסף, סיכמנו שאנחנו רשאים לקרוא הודעות או לעקוב אחר נתוני הגלישה, מתוך רצון להגן עליהן מסכנות הרשת ולא מתוך חטטנות. היה חשוב לנו לסכם זאת כדי להעביר מסר שאנחנו סומכים עליהן, ולכן הן יכולות לגלוש בחופשיות מתוך ידיעה מה מותר ואסור, אך מכיוון שהן עדיין צעירות חשוב שאנחנו נעקוב מדי פעם.

 

עוד בערוץ הורים:

- לסבתא יש חיים והם טובים

- רגע האמת: כשהילד נשכב על הרצפה וצורח

- מה עושים עם כאבי צירים? העצות של המיילדות

 

תוכן ההסכם

העלו בפני הילד את הציפייה שלכם שהוא יבצע את הדרישה המסוימת, למשל לסדר את החדר בסוף כל יום, להכין שעורי בית ולארגן מערכת. הסבירו לילד מדוע חשוב לכם שזה יתבצע. הקשיבו לילד ואפשרו לו לחשוב מה יסייע לו לבצע, מתי נוח לו לבצע וקבעו יחד תוצאה ברורה כמו מה יקרה אם לא יבצע. אם הגדרתם זמנים לביצוע כבדו את החלטת הילד ואל תאיצו בו ללא הפסקה למלא את הדרישה. הביעו אמון בו, במסוגלות שלו ובאחריות שלו.

לאחר שסיכמתם את כל הפרטים רצוי לכתוב אותם ולחתום יחד כאקט סמלי בלבד כמובן.

 

דוגמה אישית

הסכמים מחייבים את שני הצדדים וחשוב שהילד יראה שגם ההורה מחויב. חשוב שנראה לו שאנחנו מקיימים הבטחות ולכן כאשר אנחנו מבטיחים לקחת אותם למקום שרצו לבקר בו או לקנות להם מתנה שהבטחנו חשוב שנעמוד במילה שלנו. כדי שהילד ישים לב שזה חלק מקיום הבטחה חשוב שנאמר זאת, הזכירו להם שהבטחתם ואתם מקיימים וכך תיווצר מערכת הדדית של אמון.

 

הסכמים חייבים לכבד

כדי שההסכם לא ישאר כתוב רק על הנייר ובפועל תחזרו למערכת התגובות האוטומטית הקודמת כדאי לקבוע לאחר כשבוע שיחה נוספת בה תבחנו האם הילד הצליח לעמוד בהסכם. במידה וכן חזקו אותו והראו לו כמה הוא אחראי ואתם גאים בו ובמידה ולא הצליח, כדאי לחשוב יחד מדוע לא הצליח וכיצד ניתן לסייע לו להצליח בשבוע הקרוב.

 

דיון שכזה נותן לגיטימציה לקושי ומעודד מערכת של הקשבה ופתרון בעיות. הילד מרגיש שיש לו הורים שמקשיבים לו ולצרכים שלו ובעיקר מבינים את הקושי שלו.

 

בינינו, בסופו של דבר פחות חשוב האם הילד הכין שעורים במולדת, חשוב יותר שהוא ילמד מהתהליך וידע שיש ערכים ועקרונות שחשוב לעמוד עליהם ולפעול על פיהם. בנוסף, הילד יבין כי בבסיס התהליך – ההורים שם בשבילו , מעודדים להצלחה ותומכים ברגעי קושי.

 

הכותבת היא מנתחת התנהגות ומדריכת הורים

 

איך מלמדים את הילד לחלוק? צפו בראיון עם תמר כהן לביא: 

 

צלמים: אבי חי יוגב אטיאס

צלמים: אבי חי יוגב אטיאס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

 

 

 






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הסכמים מחייבים את שני הצדדים וחשוב שהילד יראה שגם ההורה מחוייב
צילום: shutterstock
מומלצים