תוכנית: שדה תעופה במקום הכי נמוך בעולם
ל-ynet נודע כי המועצה האזורית תמר בים המלח מקדמת תוכנית להקמת שדה תעופה אזורי עבור טיסות בינ"ל בשטח מנחת מצדה, בהיקף של כ-100 מיליון שקל. במשרד התחבורה רואים בחיוב את הפרויקט ומומחי תעופה מבהירים: "השילוב בין המדבר למיקום מתחת לפני הים טוב למטוסים"
לא רק בתמנע: בשנה הבאה צפוי להיפתח שדה התעופה הבינלאומי "רמון" בתמנע שעתיד להחליף את שדה התעופה באילת. אולם ל-ynet נודע כי במועצה האזורית תמר שבים המלח שוקדים בימים אלה על קידום תוכנית להקמת שדה תעופה נוסף - במקום שבו נמצא מנחת בר יהודה, הידוע גם בשמו מנחת מצדה.
כותרות נוספות בערוץ הנדל"ן של ynet:
לראשונה: מכרז בשיטת מחיר למשתכן בת"א
המשקיעים נוטשים את נתניה: "זו מגמה"
קריית אונו: מעונות סטודנטים במרכז העיר
על פי תוכנית המתאר הארצית לפריסת שדות תעופה (תמ"א 15), שדה התעופה יכול לשמש כנמל אזורי ולשרת טיסות שכר ליעדים בינלאומיים. עד היום נעשה בו שימוש מצומצם בלבד, אולם במועצה האזורית שבדרום הארץ מקווים כי עד סוף שנת 2018 יוכלו להתקיים במקום נחיתות של מטוסים קטנים - ובשלב הבא נחיתות של מטוסים גדולים ופתיחת שדה תעופה בינלאומי.
העלות הראשונית של הפרויקט נאמדת בכ-15 מיליון שקל, ובשלב המאוחר יותר (בשנת 2020, על פי הערכות גורמי המקצוע המלווים את הפרויקט) יושקעו עוד כ-80 מיליון שקל נוספים. היקף ההשקעה המשוער הוא כ-100 מיליון שקל בסך הכל. במשרד התחבורה מציינים כי רשות התעופה האזרחית רואה בחיוב את פיתוחו של המנחת, וביקשה מהמועצה לקדם תוכנית סטטוטורית שתאפשר את מימוש הפוטנציאל בעתיד.
בשטח יש כבר תוכנית מפורטת של הגבלות בנייה ובטיחות טיסה, אולם טיסות בינלאומיות מחייבות הארכת רצועת המסלול הקיימת ושיפור התנאים התעופתיים והקרקעיים במקום. בינתיים החלו המתכננים בעבודה על התוכנית, ובמקביל מנסה המועצה למצוא שותפים לקידומה.
המנחת המאושר בתוכנית המתאר כולל מסלול אספלט באורך 1,200 מטרים וברוחב 30 מטרים. לצד המתחם הקימה לאחרונה החברה הכלכלית ים המלח מבנה משרדים ותפעול בשטח בנוי של 130 מ"ר, הכולל חדרי הדרכה ומרכז שירותים. במועצה מציינים כי מבנה זה יהווה תשתית ראשונית לטרמינל נוסעים עתידי, המתוכנן לקום במקום עם הפיכתו של המנחת לשדה תעופה.
עוד מציינים במועצה כי הפיכת המנחת לשדה תעופה תלוי בנכונות הרשויות, בדגש על משרד התחבורה, לממש את הייעוד בהתאם לתמ"א. כרגע, כאמור, במשרד התחבורה רואים בחיוב את הפרויקט.
"שדה תעופה מתחת לפני הים עושה טוב למטוסים"
"מי שמפעיל את השערים הבינלאומיים זו רשות שדות התעופה, אבל מה שמיוחד בפרויקט הזה הוא הניסיון להשתמש במודל אחר. יש כבר מודלים יותר מתקדמים של הפעלה פרטית של שדות תעופה בעולם", מסביר מתן אוריין, יועץ תעופתי. "אנחנו מדינה עם מרחב אווירי מאוד מורכב. יש צרכנים צבאיים ואזרחיים שעובדים בצורה אינטנסיבית. המנחת נמצא בתשתית האימונים של חיל האוויר, מעליו נתיב שמחבר את אילת לנתב"ג וצמוד לגבול - זו סביבה מורכבת ולא חסרים אתגרים תעופתיים", הוא אומר.
לדבריו, "במדדים תכנוניים, אף אחד לא חשב לבנות שדה תעופה מתחת לפני הים. העובדה שהוא ממוקם מתחת לפני הים עושה טוב למטוסים. המטוסים אוהבים אוויר דחוס שמאפשר עילוי, וככל שאתה עולה - יש פחות דחיסות. זו תהיה תשתית די מיוחדת. זה לא שלא בונים שדות תעופה במקומות מדבריים, אבל יש כאן קומבינציה מיוחדת עם הירידה מתחת לפני הים".
משרד האדריכלים רון פליישר הופקד על תכנון המתחם. "זה אחד הדברים המורכבים לתכנן", אומר האדריכל פליישר, "וכמובן ששדה התעופה הזה לא יהיה נמל בן גוריון. אם אנחנו רוצים שהמקום ימשוך אליו אנשים, אנחנו צריכים לשמור על הנוף הבראשיתי, וצריך כמה שפחות לפגוע בסביבה". בשלב זה הוא מציין מדובר בתכנון בשלב ראשוני.
"האזור מושך אליו כשני מיליון מבקרים בשנה", מוסיף ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף. לדבריו, "המטרה היא להביא למצב שבו הטיסות למתחם וממנו יתנו מענה תחבורתי למבקרים, ואף יגדילו את תכיפות הביקורים, הן של תיירות פנים והן חוץ".
רוני אזולאי, מנכ"ל החברה הכלכלית חבל ים המלח, מציין כי "מיקום המנחת מהווה עורק נשימה עיקרי בין תל-אביב במערב המדינה לים המלח במזרחה. כך יוכל להוות נקודת מוצא פוטנציאלית משמעותית לטיסות תיירות, טיסות לכל המשפחה, טיסות נוף, פעילות אקסטרים ועוד".
וכך זה נראה בשדה התעופה בתמנע - מוזמנים לצפות בסרטון: