"חצי מהישראלים רוצים לגור ליד העבודה"
סקר שנערך על רקע העבודות הצפויות ברכבת ישראל, ועוסק בהרגלי הדיור של הישראלים, מראה כי כ-49% מהם יבחרו דירה ליד מקום העבודה. מעל 60% יוסיפו 1,000 שקל ויותר לשכירות החודשית כדי לא לבזבז זמן בפקקים
בתחילת השבוע הבא צפויה רכבת ישראל להשבית תחנות בתל-אביב לצורך עבודות על פסי הרכבת. העבודות בשבוע שעבר, שהיו אמורות להיערך בשבת ונדחו ליום ראשון, נמשכו יום אחד בלבד אך חשפו קטסטרופה תחבורתית. על רקע פרטים אלה, סקר חדש שהגיע ל-ynet מגלה כי מחצית מהישראלים מעדיפים לגור ליד מקום העבודה - יותר מאשר בקרבת מערכת חינוך איכותית, מקומות בילוי או שירותים קהילתיים - כדי לא לבזבז זמן בפקקים.
"מחירי הדירות צפויים לעלות בעשור הקרוב"
מאי בשוק הנדל"ן: נמשכים הביקושים לדירות
הסקר נערך על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עבור משרד המטבחון פרסום, בקרב 500 נשאלים בני 18 ומעלה, המהווים לפי המודל של גיאוקרטוגרפיה מדגם מייצג של האוכלוסייה ביישובים היהודיים במדינת ישראל (גולשי אינטרנט). הוא בוצע במהלך השבוע הראשון של חודש ספטמבר. על פי הממצאים, למעלה מ-60% מהנשאלים היו מוכנים לשלם סכום של 1,000 שקלים ויותר תוספת לשכר הדירה כדי לגור ליד מקום עבודתם.
כ-51% מהנשאלים דירגו קרבה להורים ולמשפחה בתור המדד החשוב ביותר בעת מעבר דירה, כ-49% ציינו את הקרבה למקום העבודה. השיקול להתגורר בקרבת מערכת חינוך ברמה גבוהה הגיע שלישי עם 44% מהנשאלים, ואחריו קרבה לשירותים קהילתיים (24%), קרבה לתחבורה ציבורית (16%), קרבה לחברים (11%) וקרבה למתחמי בילוי (6%).
באשר לתוספת לשכר הדירה, כ-43% מהנשאלים היו מוכנים להוסיף 1,000 שקלים לשכר הדירה כדי לגור קרוב למקום העבודה, כ-12% מהנשאלים היו מוכנים לשלם עד 2,000 שקלים תוספת ו-6% מעל 2,000 שקלים בחודש, שהם למעלה מ-24 אלף שקלים בשנה.
באשר לרכישת דירה, כשליש מהנשאלים (כ-29%) ציינו כי הם מוכנים להוסיף עד 100 אלף שקלים כדי להתגורר קרוב למקום העבודה; כ-17% מוכנים להוסיף עד 200 אלף שקלים לדירה; וכ-6% ציינו כי הם מוכנים לשלם מעל 300 אלף שקל למחיר הדירה.
חיה נחום, בעלת המטבחון פרסום, מסבירה את הממצאים. "אמנם מחצית מהציבור הישראלי מדרג את הקרבה למקום העבודה כגורם המשפיע ביותר על השיקול בבחירת מקום מגורים; אבל מצד שני רוב הציבור מוכן להוסיף רק עד 1,000 שקלים לשכר הדירה החודשי ועד 100 אלף שקלים ברכישת דירה הקרובה למקום העבודה", היא אומרת.
לדבריה, "המציאות היא אחרת, מאחר שהפערים - הן בשכר הדירה והן במחירי הדירות בין מרכז הארץ לפריפריה - גבוהים בהרבה ממה שהציבור מוכן לשלם. הפער בין דירת ארבעה חדרים בחיפה לדירת ארבעה חדרים בתל-אביב, על פי נתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, עומד על למעלה מ-1.5 מיליון שקל".
נחום מדגישה כי "למרות שבישראל מתבצעות עבודות לשדרוג הכבישים הראשיים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית והרחבת פסי הרכבת, אני לא צופה שבעשור הקרוב המצב ישתנה, משום שעד שיסיימו עבודות אלה יעברו כמה שנים טובות. אם בשנים הקרובות לא נראה הלימה בין קצב גידול האוכלוסייה בפריפריה לבין קצב פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית לכיוון מרכז הארץ, אנו עשויים להתרגל לדפוסי עבודה שונים - ובכלל זה חברות שהעובדים שלהן יעבדו יותר זמן ממקום מגוריהם כדי לחסוך זמן יקר".