דיסקין על השותפות עם פולקסווגן: "ישנה תנועה של תאגידי ענק לכיוון ישראל"
ראש השב"כ לשעבר, יחד עם שני שותפים ופולקסווגן העולמית, מקימים חברת אבטחת סייבר שתתמקד בפיתוח תוכנה לדור הבא של המכוניות מקושרות האינטרנט והמובייל. דיסקין: "יש ברשותנו היכולת והידע שיאפשרו התמודדות הולמת עם האתגרים שיתרחבו בעידן הרכבים האוטונומיים"
ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, מקים בימים אלה חברת סייבר ביחד עם ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן. דיסקין ביחד עם שני שותפיו, גם הם בכירים לשעבר בשב"כ, ופולקסווגן יתמקדו בפיתוח מערכות תוכנה וחומרה לדור הבא של מכוניות מקושרות אינטרנט ומובייל ומכוניות ללא נהג.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
דיסקין ושותפיו, ראש אגף הטכנולוגיה בשב"כ לשעבר צפריר כץ וראש אגף מחשוב ומידע בשב"כ לשעבר ד"ר תמיר בכור, עוסקים ב-5 השנים האחרונות בייעוץ טכנולוגי בתחום אבטחת הסייבר לתאגידים בינלאומיים. אלה חתמו עם פולקסווגן להקמת חברה משותפת שתעסוק בפיתוח מוצרים ופתרונות בתחום אבטחת הסייבר בתחום הרכב.
שמה של החברה החדשה CyMotive Technologies, והיא תנוהל על ידי שלושת השותפים הישראלים. דיסקין יכהן כיו"ר החברה, כץ כמנכ"ל וד"ר בכור יוביל את האסטרטגיה והפיתוח העסקי הגלובלי. שלושתם יחזיקו ב-60% מהחברה, ואילו פולקסווגן ב-40% הנותרים, ובכך יישמר צביונה הישראלי של החברה.
החברה החדשה תעסוק, כאמור, בפיתוח פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לאבטחת מערכות תוכנה וחומרה עבור הדור הבא של מכוניות מקשורות לאינטרנט (connected cars) ולשירותי מובייל, ולתחום הרכבים האוטונומיים ללא נהג - תחום שמתפתח במהירות בתעשיית הרכב העולמית. סייבר סקיוריטי משמעותו אבטחת סייבר וידע. החברה תפתח מוצרים שיעזרו לפולקסווגן להגן על הרכבים העתידיים שלה ולהפוך אותם לבטוחים יותר.
עובדי החברה הם מומחי סייבר סקיוריטי ואנשי פיתוח ישראלים שנחשבים למובילים בתחומם. משרדי החברה החדשה ממוקמים בהרצליה ובהמשך ייפתחו משרדים גם בוולפסבורג, גרמניה. כיום מועסקים 20 מהנדסים ומומחי סייבר סקיוריטי, אבל לאחרונה החל הליך גיוס נוסף של עשרות מהנדסים נוספים.
מהו סייבר סקיוריטי בתחום הרכב?
בעוד שבעבר המכוניות היו מורכבות ממנוע, גלגלים ורדיו, המגמה היום היא להפוך את המכוניות למקושרות לאינטרנט ולמובייל. בחלק גדול מהמכוניות ניתן כבר היום לסנכרן עם הרכב מערכות שונות דרך הבלוטות'. בנוסף, קיימים שירותי אינטרנט שמוטמעים לתוך הרכבים המתקדמים, למשל Google Maps.
העולם הולך לקראת הרחבת השירותים האינטרנטיים שייכנסו לרכב, כך שכל רכב יהיה חשוף ומקושר לאינטרנט. חוויית הנהיגה תתעצם ותאפשר קבלת שירותים נוספים לנהיגה, כמו ניווט ובידור. אולם כך תעלה משמעותית גם החשיפה לתקיפות הרכב דרך האינטרנט והמובייל. אפשר יהיה לתקוף את הרכב אפילו דרך השלט הרחוק שנועד לפתיחתו ונעילתו.
במקביל, עולם הרכב צועד גם לקראת הרכבים האוטונומיים ללא נהג. המשמעות היא שהרכבים יתקשרו עם האינטרנט ועם מרכזי שליטה ופיקוד ועם רכבים אחרים על הכביש, ולעבד את הנתונים של כל אלה. החדשות הרעות, שזוהי הזדמנות פז לתקיפת סייבר של הרכבים, ולכן מצריכים פיתוח טכנולוגי של פתרונות שיאתרו וימנעו תקיפה מרחוק.
מגוון איומי סייבר שהולכים וגוברים משמעותית
הרקע לבחירתה של פולקסווגן דווקא בשלושת הישראלים לשותפות בחברה החדשה מגיע מפעילותם של השלושה במתן ייעוץ לפולקסווגן החל משנת 2012. לפי הערכות, פולקסווגן צפויה להזרים לחברה בשנים הקרובות עשרות מיליוני אירו לפיתוח פרויקטים רלוונטיים.
המכוניות המקושרות לאינטרנט תאפשרנה להשתמש במגוון יכולות טכנולוגיות חדשניות במכוניות המודרניות. חיבור הרכבים לרשת האינטרנט והמובייל מאפשר הזדמנויות רבות, אך עם זאת קיים מגוון רחב של איומי סייבר שהולכים וגוברים משמעותית. ברכבים שמקושרים לרשת יש מספר רב של ממשקים שחשופים להתקפות סייבר זדוניות, והחברה מתעתדת לספק פתרונות לבעיות אלה.
בשיחה עם ynet התייחס דיסקין למשמעות שיש לשותפות לגבי תעשיית הסייבר הישראלית, ואמר כי "אפשר לראות את תנועת חברות ותאגידי ענק בינלאומיים לכיוון מדינת ישראל. ברור היום בעולם שיש פה ידע רב והרבה מאוד מומחים וכישרונות בתחום הסייבר בכלל והסייבר סקיוריטי בפרט. הרבה מהם הם יוצאי יחידות העילית של מערכת הביטחון וקהילת המודיעין הישראליות.
"השילוב של אנשים וידע, יחד עם יצירתיות ויוזמה ישראלית, מעוררים עניין רב בעולם, וזה פוגש צורך גדול שהולך ומתפתח בעולם בתחום הסייבר סקיוריטי - הכל נעשה מקושר לאינטרנט ולמובייל. אנחנו נמצאים בעידן המכונית המקושרת ובקרוב בעידן המכונית האוטונומית. אנחנו במהפכה התעשייתית הרביעית של האינטרנט, בה כמעט כל רכיב יהיה מקושר בסופו של דבר לאינטרנט. זה יוצר המון הזדמנויות, אבל גם לא מעט איומים שמצריכים הגנה".
דיסקין מוסיף ומציין כי "שיתוף הפעולה החדש עם פולקסווגן מבוסס על גישה אסטרטגית חדשנית ומשולבת לאבטחת סייבר. אנו ערים לאתגרים הטכנולוגיים המשמעותיים שתעשיית הרכב עומדת ותעמוד בפניהם בשנים הקרובות. אנחנו משוכנעים שיש ברשותנו הידע, היכולת וגם פתרונות איכותיים שיאפשרו התמודדות הולמת עם אתגרים אלה, שילכו ויתרחבו בעידן הרכבים האוטונומיים".
ראש פיתוח מערכות חשמל ואלקטרוניקה ומבכירי חטיבת המחקר והפיתוח בפולקסווגן, ד"ר וולקמר טנברגר, אמר: "האינטגרציה בין הרכבים לרשת האינטרנט הולכת וגדלה במשך השנים. כדי לתת מענה ללקוחותינו אנו נדרשים לפתח פתרונות לאתגרים העומדים בפנינו בעשור הקרוב, ולהעמיק ולפתח את הידע שלנו בתחום הסייבר והאבטחה".