מובילאיי נגד טסלה, סיבוב 4
יו"ר מובילאיי, אמנון שעשוע, עונה בחריפות ליזם והממציא אלון מאסק, שהאשים בעקיפין את חברת הטכנולוגיה הישראלית בתאונה קטלנית. לדבריו, טסלה אינה מציעה מערכת בטיחות ראויה ולכן נותקו הקשרים בין השתיים
"ניתוק הקשרים עם חברת טסלה נגרם כתוצאה מהחלטתה לצייד את מכוניותיה במערכת נהיגה אוטונומית לא בטוחה מספיק", כך אמר אמנון שעשוע, מייסד ובעלי חברת הטכנולוגיה מובילאיי, יצרנית מערכות הבטיחות הישראלית, בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס. "אוטו-פיילוט (מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, ה.פ) אינה מתוכננת לכסות את כל המצבים המסוכנים שעלולים להביא לתאונה באופן יעיל. לא משנה איך בוחנים אותה, אוטו-פיילוט היא מערכת סיוע לנהג, ולא מיועדת לנהיגה ללא-נהג", הוסיף.
התייחסות יוצאת דופן זו של שעשוע ביחס ליצרנית הרכב עמה שיתף פעולה עד לפני מספר שבועות, נתפסת בתעשייה כתשובה ישירה לטענותיה של טסלה השבוע, לפיהן שיפור מערכת הנהיגה האוטונומית אוטו-פיילוט, יאפשר למכוניות אותן היא מייצרת להיות בטוחות יותר, תוך הסתמכות פחותה על המצלמה אותה פיתחה מובילאיי.
השיפור עליו הכריז בתחילת השבוע אלון מאסק, בעלי טסלה, הוא לתוכנה בלבד, ללא החלפת כל רכיב, ואמור לשפר את הטווח ויכולת ניטור ואיסוף המידע על-ידי רדאר שפותח על-ידי טסלה עצמה. לטענת האמריקאים, ניתן כיום להשתמש ברדאר כחיישן מידע מרכזי, ללא צורך במצלמה שתאשר זיהוי תמונה ויזואלי.
בנוסף, אוטו-פיילוט מסוגלת כעת לזהות מכשולים שנמצאים לפני הרכב, ותזהיר או תסטה עוד לפני שהמכונית שנוסעת לפנים מזהה אותם. בהתאם, מעתה יוכו מכוניות טסלה לבצע בלימת חירום ללא קשר לעצם המזוהה, בעיקר אם הוא "גדול ומתכתי". מאסק הבהיר כי "זה יכול להיות משאית שחוצה את הכביש, תמרור או אפילו עב"ם שינחת על כביש מהיר בראות אפסית". בכך המתייחס לתאונה הקשה בה נהרג בעל מכונית טסלה S בזמן שזו נסעה במצב אוטונומי, לאחר שהמערכת לא זיהתה משאית חוצה כנראה עקב תנאי תאורה בעייתיים.
התייחסות זו של טסלה לסיבות שגרמו לתאונה הקטלנית, אשר עוררה רעש תקשורתי רב, התקבלה בהנהלת מובילאיי בזעם, שכן היא נתפסה כמאשימה את החברה הישראלית באחריות לתאונה, דווקא בבוקר הכרזת שיתוף הפעולה המקיף בין החברה הישראלית, ב.מ.וו ואינטל. "התאונה והדברים שטסלה אמרו בעקבותיה, יצרו דם רע", אמר גורם המקורב לנושא. במובילאיי זעמו והחליטו כי מערכת היחסים עם טסלה תסתיים, אך הגדירו זאת כ"שיתוף הפעולה העתידי עם טסלה לא יורחב מעבר למערכת EyeQ3 הנוכחית".
יש לציין כי לאחר התאונה שחררה מובילאיי הודעה לתקשורת ובה נאמר כי לא היה לה קשר לאירוע: "(מערכת) בלימת חירום אוטומטית (AEB) המותקנת בטסלה, נועדה להתמודד עם מצבי התנגשות חזית-אחור בלבד, והיא אינה מתוכננת להגיב במקרה בו רכב מגיע מהצד בצומת, כפי שקרה במקרה המדובר. החל משנת 2018 תכלול הטכנולוגיה של מובילאיי גם בלימה במקרה של רכב החוצה את נתיב הנסיעה תוך פנייה ימינה או שמאלה", לשון ההודעה.
ברויטרס אומרים כי החלפת האשמות בין יצרנית רכב לספקית רכיבים בדומה לזו המתנהלת בין טסלה למובילאיי, אינה מקובלת בעולם הרכב.
לפי מידע שהתפרסם ביממה האחרונה, יתכן כי התאונה הקטלנית הראשונה במכונית טסלה שננהגה באופן עצמאי, לא אירעה בארה"ב בחודש מאי האחרון כפי שהוערך עד עתה, אלא בחודש ינור השנה בסין. נהג מכונית טסלה נהרג לאחר שהתנגש בעוצמה ברכב לניקוי כבישים, שנע באיטיות בנתיב השמאלי של כביש מהיר. בעבר כבר תועד נהג טסלה באירוע דומה, שהסתיים בשפשוף קל בלבד.