תאונות זהות באותו מקום תוך יומיים: מעקה נמוך וסימון לקוי בכביש 1
במחלף חמד שבו אירעה אחר הצהריים התאונה הקטלנית, התרחשה לפני יומיים תאונה דומה. גורמי חירום ונהגים שנוסעים בקטע הכביש טוענים שהעבודות במקום והסימונים הזמניים מסכנים חיי אדם: "זה פשוט חוסר אחריות, מעקה אלומיניום היה יכול למנוע את התאונה"
הכתובת הייתה על הכביש. פחות מ-48 שעות לפני התאונה הקטלנית היום (שבת) במחלף חמד בכביש 1, שבה נהרג צעיר ונפצעו שניים נוספים, התרחשה תאונה דומה באותו מקום בדיוק ובנסיבות זהות: רכב שטח שבו נסעו תושבי הצפון סטה מהכביש, חלף מעל חומת ההפרדה והתהפך סמוך לבטונדות שהוצבו בצד הכביש. תאונה זאת הסתיימה בפציעות קלות עד בינוניות.
על רקע זה, גורמי חירום שהוזעקו לזירת התאונה הקשה היום טענו שאופי ביצוע עבודות התשתית במקום הפכו את קטע הכביש למסכן חיים. נהגים שנוסעים בכביש באופן קבוע מוסיפים ששינויים תכופים בכביש ללא סימונים ראויים, כמו גם גדרות בטיחות נמוכות ועצמים מסוכנים המונחים בשוליים (למשל הבטונדות), עלולים לגרום לתאונות או להחריף את תוצאותיהן.
קטע הכביש המדובר הינו זמני, והוא נסלל במסגרת הקמת מחלף חדש. הוא כולל סימונים זמניים וכמה סיבובים חדים בכביש מהיר. "לשים גדרות בטיחות כאלו בקטע כביש כל כך מסוכן, לא לשנות את מהירות הנסיעה המותרת ולא לדאוג למערכת סימונים ראויה כפי שנעשים במקומות אחרים שבהם מתבצעות עבודות - זו פשוט חוסר אחריות", אומר אחד מגורמי החירום שהוזעקו לתאונה.
התאונה ביום חמישי:
התאונה היום:
התאונה התרחשה מעט לפני 14:00 בצהריים, כשמכונית פרטית מסוג פורד פוקוס, שנסעה לכיוון ירושלים, סטתה מהמסלול ימינה והתנגשה בגדר הבטון הזמנית שהוקמה במטרה לתחום את קטע הכביש. אולם הגדר לא מנעה את המשך הנסיעה: היא רק הוזזה מעט, וכלי הרכב המשיך, התנגש בעוצמה בגדרות בטון שהוצבו זו על זו בצד הכביש במסגרת העבודות ו"טיפס" עליהן. בתאונה נפגעו שלושה צעירים: אחד נהרג ושניים נפצעו - קשה ובינוני.
כרגע לא ברור מה גרם למכונית הפורד פוקוס לסטות ימינה ולהתנגש בגדר ההפרדה. הסיבה יכולה להיות הסחת דעת רגעית של הנהג, סטייה מתוכננת עקב עצם על הכביש, תקלה טכנית ברכב או אפילו ניסיון התחמקות מתאונה אפשרית. מה שברור הוא שגדר בטיחות זמנית מימין אמורה הייתה למנוע ממנו לסטות אל מעבר לאספלט.
אלא שהתיעוד מלמד כי היא כשלה בכך. לא רק זאת: הגדר האמורה לספוג את המכה מבלי לזוז, גלשה כנראה לאחור באלכסון ויצרה מעין "רמפה" שהזניקה את המכונית המשפחתית לאוויר.
"הכביש באזור הזה בזמן העבודות בעייתי מאוד. הסימונים משתנים ולנהגים שמגיעים במהירות בעייתי להתמצא בשינויי הנתיבים", אמר גורם באחד מצוותי החירום. "הדבר הבעייתי ביותר הוא שגדרות הבטון המשמשות את העבודות הונחו באופן זמני בצד הכביש אחת על השנייה והן היו צמודות לכביש. זה דבר מסוכן מאוד. מבצעי עבודות התשתית צריכים להציב אותן רחוק מהכביש כדי למנוע מקרים כגון אלו. אם הן לא היו שם הרכב היה אמנם ממשיך בנסיעה או מתנגש בעצם אחר, אבל הפגיעה בטוח לא הייתה כל כך קשה".
גורם אחר בכוחות החירום מסר שמניתוח ראשוני של הזירה עלה כי חומת ההפרדה הזמנית בכביש נמוכה מכדי לעצור תאונה כזאת, ולא נבנתה חזקה דיה כדי למנוע מכלי רכב לסטות. יש לציין כי בשל העובדה שמדובר במתווה כביש זמני, לא הוקמה עדיין גדר קבועה, ולדברי הגורם: "מעקה הפרדה סטנדרטי מאלומיניום חזק המוצב ברוב המוחלט של הכבישים המהירים היה יכול למנוע בסיכוי גבוה תאונה מסוג זה".
הקטל בכבישים נמשך גם הערב: צוות מד"א קבע את מותו של גבר בן 25 שנסע במכונית שהתהפכה ליד אתר הפסולת דודאים בדרום. שני פצועים קל פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. פראמדיק מד"א אנדריי וסקו שהגיע למקום סיפר כי "סמוך לכביש הראשי חברנו עם רכב פרטי שהוביל אותנו לדרך צדדית, כשהגענו ראינו את הרכב הפוך ומעוך. הפצוע שכב מחוץ לרכב כשהוא מחוסר הכרה עם פציעת ראש קשה מאוד. ניסינו להעניק לו טיפול רפואי אבל הפציעה שלו הייתה קשה מאוד ותוך זמן קצר מאוד נאלצנו לקבוע את מותו במקום. שני פצועים נוספים מהתאונה טופלו בשטח על-ידי צוותים נוספים של מד"א ופונו במצב קל לבית החולים".
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי 263 בני אדם נהרגו השנה בכבישים לעומת 258 בתקופה המקבילה אשתקד.