המצלמה מוכיחה: כביש 1 מסכן את חיי הנהגים
התאונה הקטלנית בכביש 1 עקב פגיעה חזיתית בקורות בטון שהוצבו לצד הכביש, לא שכנעו את ראש אגף התנועה הפורש, ירון בארי. לטענתו, הסיבה לכל היא מהירות מופרזת. גורמי בטיחות, הצלה וחירום באזור, חשבו אחרת. החלטנו לבדוק
הסכנה בכביש 1. קבלו תיעוד:
כביש מספר 1, מהכבישים החשובים והעמוסים במדינה, עומד לשנות פניו בקטע העולה משער הגיא לכיוון הבירה. העבודות הנרחבות בכביש מתבצעות כבר תקופה ארוכה, אך לאחרונה הן גורמות לבלבול מסכן חיים בקרב הנהגים - כפי שאירע בסוף השבוע, בו נהרג נהג מכונית שסטתה ופגעה חזיתית בקורות בטון, יומיים לאחר שמכונית אחרת פגעה בהן באותו אופן. יצאנו לבדוק את הכביש ואת אמצעי הבטיחות, לאחר השינויים אותן דרשה המשטרה. התמונה כך מסתבר, עדיין רחוקה מלהרגיע.
"בנוגע לתאונה בכביש 1, אנחנו לא מוצאים קשר בין העבודות המתבצעות שם כרגע ובין התאונה שנגרמה ממהירות מופרזת. מדובר באחד הכבישים הטובים במדינה". הדובר, ניצב ירון בארי, ראש אגף התנועה במשטרה, במסגרת ועדת משנה לבלימת הקטל בכביש. בארי, שאולץ לאחרונה לפי דיווחים שונים לפרוש מתפקידו עקב הרעה מתמשכת בבטיחות בכבישים, התייחס בדבריו לתאונה הקטלנית בה נהרג אדם אחד ואחרים נפצעו באורח קשה, לאחר שהרכב בו נסעו באזור העבודות סטה ממסלולו, פגע בגדר בטיחות לא מתאימה לכאורה, הוטח כתוצאה מכך מעלה ופגע חזיתית בקורות בטון שהונחו כנראה שלא לפי ההנחיות.
אין עוררין על כך שהתאונה אליה התייחס ניצב בארי, אירעה כתוצאה מסטיה מהנתיב או היסח דעת, טעויות נהיגה שאחראיות לפי המשטרה לאחוז הגבוה ביותר של תאונות דרכים, בעיקר הקשות שבהן. אלא שבארי, כמעט כרגיל, בחר להאשים באופן אישי את הנהג בתאונה ובתוצאותיה הטרגיות. האם לעבודות בכביש או לאמצעי הבטיחות - וחלקי בטון - שהונחו במקום יש תרומה מכרעת לחומרת התאונה? בארי כך מסתבר שולל זאת מכל וכל.
כך נראה אחד הכבישים הטובים במדינה:
משאיות כבדות ואיטיות משתלבות ללא אזהרה
קוביות בטון עצומות בקרבת הגדר. ומה יהיה בתאונה הבאה?
אלא שגישתו זו אינה עולה בקנה אחד עם העובדות בשטח. חמור מכך, הן הפוכות לפעילות המשטרה עצמה במקום התאונה. שעות ספורות לאחר התאונה דרשה המשטרה, לפי חברת נתיבי ישראל, האחראית על העבודות, להגביה את גדר הבטיחות במקום ולפנות את קורות הבטון בהן התנגשה המכונית. בנוסף, גורם בכוחות החירום במקום מסר ל-ynet כי ניתוח ראשוני של הזירה מעלה שחומת ההפרדה הזמנית נמוכה מכדי לעצור תאונה, ואינה חזקה מספיק כדי למנוע מכלי רכב לסטות.
יש לציין כי גובה חומת ההפרדה במקום כפי שאישרה המשטרה, עומד על 60 ס"מ בלבד. לטענת מומחים, רחוק מלהשביע רצון במקרה של רכב פרטי, ובוודאי אוטובוסים ומשאיות העוברים בכביש באופן תכוף. לפי גורמים בשטח, המשטרה אכן דרשה להגביה את החומה לגובה מטר.
הגדר הנמוכה שקרסה לאחור. רק בגלל מהירות?
קורות הבטון שהמשטרה ביקשה לפנות לאחר התאונה. מי אישר?
גורם בצוות החירום במקום הודה בפני ynet כי "הכביש באזור הזה בזמן העבודות בעייתי מאוד. הסימונים משתנים ולנהגים שמגיעים במהירות בעייתי להתמצא בשינויי הנתיבים. הדבר הבעייתי ביותר הוא שגדרות הבטון המשמשות את העבודות שהונחו באופן זמני בצד הכביש אחת על השנייה (בהן התנגש הרכב) היו צמודות לכביש - זה דבר מסוכן מאוד. מבצעי עבודות התשתית צריכים להציב אותן רחוק מהכביש כדי למנוע מקרים כאלו. אם לא היו שם, הרכב היה אמנם ממשיך בנסיעה או מתנגש בעצם אחר אבל הפגיעה בטוח לא הייתה קשה כל כך".
יש לציין כי בועדה בה השתתף בארי, הודיע מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, כי הנחה לקיים ועדת מומחים לבחינת התאונה הקטלנית שאירעה בסוף השבוע בכביש 1. לדברי דואני: "בקרוב תחשפו למסקנות והמלצות לביצוע".
בהכנת הכתבה השתתף ניר בן זקן