מותג טונה חדש: "רוצים להיות מספר 2 אחרי סטארקיסט"
חברת זקארי החלה למכור מותג טונה בשם פסיפיקו, שמיוצר בתאילנד ויופץ בארץ על ידי אסם. "אין מספר 2 חזק ואיכותי אחרי טונה סטארקיסט. הורדת המכסים לא הכניסה שחקנים חדשים למדף". אין בשורת מחיר, אבל המוצר לא יקר: 7-5 שקלים ליחידה ו-20-19 שקל לרביעייה, אם כי המשקל נמוך: 140 גרם. ואיך הטעם?
האם מותג טונה חדש ישבור את ההגמוניה של סטארקיסט ופוסידון-ויליגר על המדפים? חברת זקארי החלה לייבא לארץ מותג טונה שהיא מייצרת עם שותף עסקי בתאילנד - פסיפיקו (PACIFICO) שמו. חברת ההפצה של המותג היא אסם, שמשמשת כפלטפורמת הפצה בלבד ואינה שותפה במותג ובייצור.
חברת זקארי עצמה משמשת בעיקר כחברת הפצה. היא מפיצה בצפון הארץ את מוצרי טמפו וסוגת בין היתר והיא בעלת רשת חנויות האלכוהול הרמיטז'.
המכס בוטל אבל לא נכנסו שחקנים חדשים
"אנחנו נמצאים כבר שנה וחצי בתאילנד כדי לעבוד על המוצר. השקענו כמה מיליוני שקלים בפיתוח ונשקיע עוד כמה מיליונים בפרסום", אמר ל-ynet סמנכ"ל השיווק והמכירות של זקארי שי אביטוב.
"שוק שימורי הטונה נפתח לתחרות בשלוש השנים האחרונות בשל הפחתת המכס. התהליך היה בשלוש פעימות. המטרה הייתה להכניס שחקנים חדשים לתחום ולגרום להורדה של המחירים, אבל זה לא קרה. לא נכנסו מתחרים חדשים.
"התוצאה הייתה שבשלוש השנים האחרונות השוק גדל כמותית, הוא בשיעורי צמיחה של 11% כמותי, (כלומר הישראלים קונים יותר טונה, אך זה לא בהכרח בשל הורדת מחירים או המכס, אלא בעיקר בשל ערכים תזונתיים כמו אחוז חלבון גבוה, שצרכנים מחפשים יותר ויותר - מ.ק), אך ירד ב-4% כספי (כלומר הכסף שהחברות והרשתות מגלגלות מטונה ירד - מ.ק)".
"נגיע ל-15% מהשוק"
אביטוב מסמן מטרה: "אנחנו רוצים להיות מספר 2 בשוק ולהגיע לנתח שוק של 15%. שוק הטונה בישראל נאמד בכ-515 מיליון שקל בשנה, וזה רק ברשתות.
"המותג סטארקיסט שמפיצה חברת דיפלומט, שולט ב-46% מהשוק. פוסידון מחזיק ב-11% מהשוק וויליגר ב-8% (שני המותגים האחרונים הם בבעלות נטו שמשווקת גם מותגים נוספים קטנים יותר כמו יונה - מ.ק). פילטונה חולשת על 8% מהשוק, שופרסל - 6% (לשופרסל מותג פרטי וכן שני מותגים שהיא מייבאת שלא תחת המותג שלה - מ.ק) וילי פוד מחזיקה ב-6% מהשוק והשאר - 15% מותגים נוספים".
לא יקר יחסית למתחרים, אבל גם לא בשורת מחיר
המחיר: 7-5 שקלים לקופסא בודדת ו-20-19 שקל למארז נחשב נמוך אבל לא שובר שוק. גודל האריזה קטן: 140 גרם למוצר לא מסונן (98 גרם אחרי סינון) לעומת 160 גרם של סטארקיסט. יימכרו גם אריזות שלישיית 90 גרם.
"אנחנו מעדיפים להיות שחקן איכות מאשר שחקן מחיר", הסביר אביטוב ל-ynet.
הישראלים ממשיכים לקנות את סטארקיסט היקר כי הם מעריכים איכות
לטענתו, יש ספקים שמשווקים מוצרים דמויי טונה במחיר נמוך כמו "טונה קטנה", או מוצר טונה שאחוז הפירורים בו גבוה מה שמוריד את איכות המוצר.
"עובדה שהישראלים ממשיכים לקנות סטארקיסט למרות שמחירו גבוה", אמר. "הצרכן הישראלי שמבין בטונה מזהה איכות. ניסו לעבוד על הצרכן עם מוצרים נחותים וזה נכשל. טונה אפשר לקנות במחיר לטון של 600 גולר ובמחיר לטון של 1,800 דולר. תלוי בחומר הגלם. בחרנו לא לנסות להיכנס לשוק דרך המחירים ולהוריד באיכות המוצר. אנחנו משלמים מחיר גבוה מאוד לטון כי אנחנו רוצים שהצרכן יעריך את הטעם".
עוד הוא טוען שאת הדגים שלהם לא מקפיאים ומפשירים פעמיים. "הטונה בדרך כלל מוקפאת אחרי הדיג, נשלחת למפעל בחו"ל קפואה ומופשרת שם למטרות ניקוי ובישול. לפני המשלוח לארץ היא מוקפאת שוב ומופשרת שוב במפעל בארץ. אצלנו הטונה מוקפאת ונשלחת ישר לארץ.
"בנוסף אנחנו מקפידים על 70% נתחים לפחות. אין אצלנו טונה מלאה בפירורים. יש לנו שותף עסקי שיושב בתאילנד מה שלא קיים באף חברה ישראלית וכך אנחנו שומרים על איכות המוצר שתהיה אחידה.הטעם אחיד ואיכות הנתחים גבוהה".
למה אתם לא נמצאים בשופרסל ורמי לוי?
"אחרי שאסם יסיימו את הפריסה בשוק נהיה ביינות ביתן, מגה, חצי חינם ובשוק המוסדי - ברשת מלונות פתאל. בשופרסל אנחנו לא נמצאים משום שיש להם מחויבות למותג הפרטי שלהם. עם רמי לוי (שגם לו יש מותג פרטי משלו - מ.ק) אנחנו עדיין במו"מ".
איך הטעם?
טעמנו את המוצר החדש. הטועמים הם חובבי טונה מושבעים. מצרכן ששומר על דיאטת חלבונים אחרי אימוני כושר ועד למגדלת חתולים שטעמה את כל סוגי הטונה. פתחנו 6 קופסאות.
בכל קופסא שפתחנו יש נתחים גדולים של טונה ואין כמעט פירורים. גם במוצר בשמן וגם במוצר במים. כל הכבוד.
למרות הסקפטיות, הופתענו לגלות שמדובר במוצר טעים ונראה שהוא אכן איכותי, לפי המראה, הטעם והמרקם. הנתחים נימוחים ולא מתפוררים. המוצר במים נימוח גם הוא ולא יבשושי ומלוח מדי.
במוצר בשמן יש 24.1 גרם חלבון ו-10 גרם שומן ל-100 גרם ו-335 מ"ג נתרן. במוצר במים: 22.7 גרם חלבון ו-1.3 גרם שומן ל-100 גרם ו-380 מ"ג נתרן.