שתף קטע נבחר
 

הניסוי הצליח - אופנועים וקטנועים יורשו לנסוע בנת"צ

רוכבי קטנועים ואופנועים יוכלו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית מרכזיים בתל אביב, לאחר שניסוי רחב היקף שנמשך חצי שנה הוכיח: אין הפרעה לתנועה ואין הרעה בבטיחות

רוכבי אופנועים וקטנועים יוכלו לרכוב כחוק בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) בתל־אביב. זאת לאחר שניסוי רחב היקף עליו דוווח לראשונה ב-ynet, ואשר תוצאות ביניים שלו נחשפו ב"ממון", הסתיים בהצלחה. יש להזכיר כי ynet חשף כבר לפני כשש שנים את כוונת שר התחבורה, ישראל כץ, לבצע ניסוי שכזה למרות התנגדות פקידי משרדו.

 

 

הרכיבה בנת"צים אסורה. המשטרה בקושי אכפה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
הרכיבה בנת"צים אסורה. המשטרה בקושי אכפה(צילום: עידו ארז)

 

הניסוי שהסתיים כעת נמשך כחצי שנה, ואיפשר לכלי רכב דו-גלגליים לנסוע בשני נת"צים מרכזיים בתל־אביב - דרך נמיר ורחוב אבן גבירול. הוא יצא לדרך לקראת הגברת האכיפה המתוכננת נגד נסיעת רכב לא מורשה בנת"צים - באמצעות מצלמות שינפיקו דו"חות ואשר הכנסותיהם יועברו ישירות לרשויות המקומיות. יש להזכיר כי למרות החוק האוסר שימוש בנת"צ, המשטרה לא נהגה לאכוף את האיסור, ונהגים התרגלו להשתמש בנתיבים הללו תוך הפרעה בעיקר לתנועת אוטובוסים.

 

בניגוד למכוניות פרטיות, כלי דו-גלגלי לא אמור להפריע לתנועת האוטובוסים והמוניות. כדי לעודד נסיעה ברכב כזה על רקע הפקקים המתארכים בגוש דן, הוחלט לערוך ניסוי שיבחן את ההנחה הזו, ויזים טענות של גורמי תחבורה כי נסיעה לצד אוטובוס מסוכנת לדו-גלגליים.

 

צילום : ליאור פז

צילום : ליאור פז

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

על הפיילוט הופקד צוות חוקרים מהטכניון, בראשות המדען הראשי במשרד התחבורה ד"ר שי סופר, ובתיאום עם עיריית תל־אביב. החוקרים הציבו מצלמות וידיאו בנתיבים ועל-גבי דו-גלגליים ואוטובוסים, ובחנו את הצילומים.

 

הדו"ח המסכם קובע, כי "בכל מצבי התנועה שנבדקו - בקטעי רחובות, ליד צמתים וליד תחנות אוטובוס - ההסדר החדש לא שינה מהותית היווצרות קונפליקטים בין אופנועים ומשתמשי דרך אחרים, אך לא מזוהה עם הרעה בטיחותית בתנועה. לא נצפתה ירידה במצבי האינטראקציה בין אופנועים וכלי רכב אחרים, אך כל האירועים שנצפו הסתיימו ללא סיכון ממשי לתאונה".

 

הניסוי מצא כי דו-גלגליים היוו 10%-25% ממשתמשי הנת"צים, עם שיעור גבוה יותר באבן גבירול, ועלייה קלה בשימוש שלהם בנתיבים אלו. החוקרים לא זיהו קונפליקטים מסוכנים בין אופנועים וקטנועים לאוטובוסים ומוניות, גם בעת עצירת כלי הרכב בתחנות. ממצאי המצלמות, וכן נתונים שנאספו מחברת דן, העידו גם כי הפעלת ההסדר החדש לא האריכה את זמני מעבר האוטובוסים בצירי הניסוי.

 

נקבע כי "השילוב של נסיעת אופנועים בנת"צ מזוהה עם שיפור קל בתנועת האופנועים, ללא פגיעה בתנועת האוטובוסים, וללא הרעה בטיחותית לאופנועים ולמשתמשי דרך אחרים. מאפייני התנועה והתנהגויות של אופנועים בהסדר החדש היו דומים למצבם לפני כניסת ההסדר. ניתן להמשיך בהסדר החדש, ש'מסדיר' את ההתנהגויות שנצפו בפועל".

 

הממצאים יוצגו השבוע לממונה על התחבורה ומנהל הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, אשר יקבע לוח זמנים להכשרת נסיעת רכב דו-גלגלי גם בנת"צים נוספים. בתל־אביב צפוי אישור כבר בשבועות הקרובים, ואחר כך בערים אחרות. אפשרות זו תיבחן גם לגבי נת"צים בכבישים בין-עירוניים, כמו כביש החוף.

 

כשהפיילוט יצא לדרך הבטיח שר התחבורה, ישראל כץ, כי "ההחלטה לאפשר לרוכבים לנוע בנת"צים בתל-אביב נכונה בטיחותית ותחבורתית. אחרי תקופת מבחן קצרה, ואני מקווה שמוצלחת, אעגן את ההחלטה באופן קבוע בתקנות".

 

יש להזכיר כי עוד ב-2003 (הכנסת ה-16) הועלתה על-ידי חבר הכנסת איתן כבל הצעת חוק המבקשת להתיר לרוכבים להשתמש בנת"צים, ובכנסת ה-17 הועלתה שוב על-ידי גלעדן ארדן. אלא שניסיונות אלה נכשלו, בעקבות התנגדות משרדי ממשלה שונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם לאופנועים מותר - הניסוי
צילום: AFP
ישראל כץ, שר התחבורה
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים