"תחת לחץ": מותחן שטוחן מים
באמצעים דלים מנסים מפיקי "תחת לחץ" לעשות מה שבעלי תקציבי ענק נכשלו בו: ליצור סביבה ימית משכנעת, המאיימת על בני האנוש המנסים לשרוד בה. חורים בתסריט גורמים למותחן הבריטי לנזול מכל הכיוונים
לא מעט סרטי מתח ואימה מתבססים על סיטואציה קלסטרופובית שבה מיטלטלים הגיבורים בין חיים ומוות. בין אם זה אדם הכלוא בתוך תא מטען, תא טלפון או מרתף עינויים, או חבורה הלכודה בכרכרה דוהרת, ספינת הצלה, טנק, או מערה שורצת מפלצות. האפשרויות רבות מספור, ויכולות, במיטבן, לייצר מועקה מקסימלית בתקציב מינימלי. אך ישנם גם מקרים בהם תחושת הלחץ אינה נובעת מהצלחתו של הסרט אלא מכישלונו. לצפות בסרט לא מוצלח המעלה ועוסק בתחושות אלו הרי שזו חוויה קשה שבעתיים מסתם סרט רע.
"תחת לחץ" ("Pressure") שייך לקבוצה השנייה. חלפו 15 חודשים מאז עלה המותחן הבריטי דל התקציב על המסכים בארצות הברית, ורק כעת נזכרו המפיצים להביא את הסרט המיותר לישראל. העלילה פשוטה להפליא: ארבעה רתכים יורדים בפעמון צלילה לעומק של למעלה מ-200 מטר מתחת לפני הים, בכדי לתקן צינור שנמצא על קרקעית האוקיאנוס ההודי. בהתחלה נדמה כי פעולת התיקון מסתיימת בהצלחה, אולם סערה המתחוללת מעל פני המים לוכדת את ארבעת האנשים במצב נואש וכמעט חסר תקווה.
ביקורות נוספות בערוץ הקולנוע :
עם כמות אוויר שהולכת ופוחתת במהירות, וכמעט ללא אפשרות לתקשורת עם העולם החיצון, אפשרויות הפעולה של הדמויות מוגבלות באופן קיצוני. לחץ במובן של הסיטואציה הפסיכולוגית בה נתונות הדמויות שצריכות להכריע בין דרכי התנהגות בטווח שבין יאוש, אגרסיביות והקרבה. לחץ גם במובן של מקור האיום המרכזי על הגוף האנושי בסביבה עוינת זו.
אם נשווה את "תחת לחץ" ל"כוח משיכה" - עוד סיפור הישרדות בתנאים בלתי אפשריים - יהיה ברור כמה מעלותיו של האחרון עומדות של מול חולשותיו של הראשון. קודם כל מהבחינה הוויזואלית והחושנית - ביכולת לתת תחושה מלהיבה ומאיימת של הסביבה העוינת בחלל, מול הסתמיות של האפלה הגדולה במצולות.
התקציב הנמוך של הסרט בעוכריו. סרטים המתרחשים מעל ומתחת למים - מ"מלתעות" דרך "עולם המים" (קווין קוסטנר) וכלה ב"מצולות" (ג'יימס קמרון) - ידועים בסיפורי האימה של מאחורי הקלעים על תקציבים שיצאו משליטה. האפשרות האחרת היא ליצור את הסרט באולפן, בתקציב נמוך וברמת אמינות תואמת - כפי שנעשה במקרה זה.
בעיות נוספות קיימות בתסריט. רבים מהסרטים הקלאוסטרופוביים משתמשים בסיפור רקע של הדמות כדי ליצור הבלחות, מערכת שלה פלשבקים ו/או דימויי מחשבה. תפקידם שלו אלו כפול: לספק שחרור זמני מהמועקה שיש לקהל הלכוד גם הוא בחלל מצומצם, ולהניע תהליך שבאמצעותו הדמויות יכולות לחשוב על מצבן וניתן להעניק משמעות לבחירות אותן הן מבצעות. כך למשל היה תהליך ההתמודדות של גיבורת "כוח משיכה" קשור מבחינה סמלית ופסיכולוגית לאובדן אישי, וכך גם היה ב"127 שעות" כשהמטייל הלכוד תחת סלע העביר במחשבותיו את מערכות היחסים בחייו.
"תחת לחץ" משתמש בארבע דמויות מרכזיות, כל אחת מהן נושאת מטען אישי שאמור להדהד בניסיונן לשרוד. הסרט נפתח בקולו של אנג'ל (דני יוסטון) כשעל רקע צילומי האוקיאנוס מהגג על הנסיבות המובילות אנשים אל הים. הוא מסיים באומרו "הם אבודים ולא רוצים להימצא". היומרה להציג אמת עמוקה על הדמויות וגורלן, היא צ'ק שהסרט לא ממש מצליח לפרוע.
אנג'ל הוא הוותיק בחבורה ויש לו אירוע טראומטי בעברו שישפיע על דרכי הפעולה שלו ברגעי המשבר. מיטשל (מתיו גוד) הוא הבכיר בצוות, אבל הוא גם אכול רגשות אשם על כך שעבודתו מרחיקה אותו מאשתו ושני ילדיו, ובמצוקתו כי רבה פנה לאמונה באל. הרסט (אלן מקאנה - אחד משני התסריטאים של הסרט) ותיק במקצוע אך מכיוון שהפך לאלכוהוליסט הוא מהווה סכנה לשאר חברי הצוות. אחרון חביב הוא ג'ונס הצעיר (ג'ו קול), שזו תהיה הצלילה הראשונה שלו למעמקים. לא מזיק, כמובן, שתהיה לג'ו ארוסה צעירה המחכה בבית וחלומות משותפים שאותם הם חולקים על החיים שנכונו להם.
התסריט אינו מצליח לפתח נקודות מוצא אלו. גם אם במהלך הסרט יש גילוי כזה או אחר בנוגע לפרטים בסיפור הרקע של כל דמות הן נותרות מוגבלות. בנוסף, הסיטואציה האינטימית מחייבת כתיבה מדויקת ולא רק דיבור של הדמויות על עברן. רגעים של הכרעות הרות גורל אינם מטופלים היטב מבחינה תסריטאית ולא משוחקים היטב. הצופים מוצאים עצמם בסיטואציית כליאה עם סרט בינוני ומטה - חוויה מאוד לא מומלצת.
"תחת לחץ" (בריטניה) - במאי: רון סקלפלו. שחקנים ראשיים: דני יוסטון, מת'יו גוד, אלן מקאנה וג'ו קול. אורך הסרט: 91 דקות.