משרד התקשורת ממליץ על חבילת טלוויזיה מינימלית
לאחר שרעיון החבילה הצרה כשל עקב חוסר עניין בערוצים שנכללו, ועדת פילבר בראשות מנכ"ל משרד התקשורת, מנסה דרך חדשה להוריד מחירים: חבילת ליבה שתכלול את ערוצי החובה + ערוץ ילדים וערוץ ספורט. רק שכרגע ההמלצות לא מחייבות אותן במחיר נמוך לצרכן. עוד המלצה: ספקים יחויבו למכור תוכן לכל מתחרה שירצה בכך וניתן יהיה לרכוש ערוצים בודדים
שוב ניסיון להוריד מחירים בשוק הטלוויזיה: ועדת פילבר להסדרת הרגולציה על שוק השידורים, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, פרסמה שימוע לקראת יישום ההמלצות בנושאי חוברת מכירת תכנים ודמי מעבר לערוץ, וביטול חבילת הבסיס והפיכתה ל"חבילת ליבה", שתכלול מלבד ערוצי החובה גם את ערוץ הספורט וערוץ הילדים. הכוונה של משרד התקשורת היא להוריד את הערוצים ה"מיותרים" שנצפים על ידי מעטים במטרה להפחית את המחיר.
כמו כן המליצה הוועדה שחבילת הליבה תכלול גישה להפקות מקור דרך מערך הצפייה לפי דרישה ("VOD") של הספקים המהותיים, שירות שינתן באופן שווה לכל מנויי חבילת הליבה.
המשרד חייב בעבר את HOT ו-yes למכור חבילה צרה של ערוצים בכ-120 שקל לחודש. המהלך לא צלח. yes קראה לחבילה חבילת יסוד ו-HOT קראה לה: חבילת "קומפקט". במקביל הן מוכרות מאז ומתמיד חבילת בסיס שעולה לפי משרד התקשורת כ-220 שקל לחודש, כלומר בלי תוספות של חבילות ערוצים שמייקרות את החבילה. בכל הפורמטים האלה - יש ערוצי ילדים וספורט.
כעת משרד התקשורת רוצה שהחבילה החדשה, שתיקרא כאמור חבילת הליבה, תכלול רק ערוצי חובה (ככל הנראה מדובר בערוצי עידן פלוס) וערוצי ילדים וספורט. הכוונה היא להוזיל את החבילה. משרד התקשורת טרם קבע לחבילה מחיר וייתכן שהוא ייקבע על ידי הוועדה או יישאר לשיקול דעת החברות. נציין כי החברות היו יכולות להוזיל את החבילות אך לא עשו זאת כיוון שפעולה זו לא השתלמה להן עד כה.
במקביל, מאז החלת החובה לשווק חבילה צרה, קמו לחברות אלו מתחרות - בין היתר סלקום, שמוכרת חבילת ערוצים (רובם מז'אנר ה-VOD) ב-99 שקל לחודש, ואתר נטפליקס שנותן שירות בפחות מחצי מחיר, אבל עם פחות תכנים מאלה שמציעות המתחרות.
לטענת הוועדה, ספקי תוכן יוכלו להוסיף לחבילה ערוצים בתשלום עבור כל ערוץ פרטני: החבילה החדשה תהווה "בסיס לערוצים עצמאיים, שאינם בבעלות ספקי הטלוויזיה הרב ערוצית, להציע תוכן נוסף באופן ישיר למנוי, על בסיס דמי מעבר ערוץ. למעשה, בעלי ערוצים עצמאיים יוכלו לשווק חבילות תוכן עשירות באופן שאינו תלוי בספקי הטלוויזיה הרב ערוצית, בכך שישלימו את חבילת הליבה עם הערוצים אותם הם מעוניינים לשווק באופן ישיר.
"מהלך זה יחזק את כוחם של הערוצים העצמאיים אל מול ספקי הטלוויזיה הרב ערוצית, וכן ייווצר לחץ תחרותי עליהם להציע למנוייהם חבילות ערוצים נוספות המותאמות להעדפותיהם במחירים נמוכים יותר" כך נטען.
החלת חובת מכירת תכנים
בוועדה מבקשים גם "לעודד תחרות בשוק השידורים ע"י כניסת ספקי תוכן חדשים". הכוונה היא לחייב חברות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, שהן גם יצרניות תוכן למכור תכנים גם למתחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית. אחת ממסקנות הוועדה היתה כי "ישנם תכני שידור מסויימים, כגון תכני ספורט, המהווים חסם מעבר משמעותי עבור צרכנים בבואם לבחור ספק שידורים רב-ערוציים, ובהיעדרם אין לספק חדש יכולת ממשית לחדור לשוק", כך נמסר.
"בדיונים ובשימועים התגבשה הדעה שתכנים אלה יכולים להוות חסם המונע את השתכללות השוק ופיתוחו ולכן, על מנת לחזק רובד זה בתעשייה ולאפשר לספקים אלה למכור תכנים גם לשחקנים חדשים, יש לנקוט בשורה של צעדים ושינויים רגולטורים, כאשר המרכזי שבהם הוא החלת חובת מכירת תכנים (דמי מעבר ערוץ). מהלך זה צפוי לאפשר לספקים החדשים לבסס נתח שוק ובכך לעודד תחרות צרכנית בענף זה".
הוועדה לאסדרת הרגלוציה על שוק השידורים סיימה ב-26 ביוני את עבודתה, כך מוסרים במשרד התקשורת. בדו"ח שגיבשה נכללות מספר המלצות. השר הממונה, צחי הנגבי, קבע כי ההמלצות הסופיות של הצוות יוגשו עד לתאריך 1 בפברואר 2017.