צפו: ספייס אינביידרס מתעורר לחיים
על מסילת אלומיניום, עם תותח לייזר ענק ורחפנים מוארים - המשחק הנוסטלגי "ספייס אינביידרס" הופך למציאות, במטרה אחת: לקדם חינוך טכנולוגי ולעורר השראה
בעברית הוא נקרא "פולשים מהחלל", ואיכשהו, למרות ותק של כמעט ארבעה עשורים - משחק הארקייד הפופולרי שהפך לתופעה תרבותית, מצליח להמשיך ולהישאר רלוונטי. הגרפיקה המיושנת של האינביידרס מצליחה לעורר נוסטלגיה גם במי שנולדו באיחור משמעותי, וכבר הפכה לאייקון גיק שיק בפני עצמה. אז מה הפלא שיש מי שחולמים להפוך את ספייס אינביידרס למציאות?
באירוע GeekCon שנערך לאחרונה, הפנטזיה הנוסטלגית הזו התממשה כשצוות של מייקרים הציג את ה-SpacedOut, גרסת ה-Real Life של הפולשים מהחלל. "בכל שנה אנחנו נפגשים לאירוע האקתון של שלושה ימים שנקרא GeekCon, וזו השנה ה-12 שהוא נערך", מספר אבי אוסטפלד, יזם מתחום ההיי-טק ומייקר בעצמו. "את האירוע הזה עושה קבוצה של אנשים מדיסציפלינות שונות, גם מעולם ההיי-טק והסטארטאפים, גם אנשים טכניים, אבל גם אמנים ויוצרים. הפרויקט הזה של הספייס אינביידרס הוא כנראה הגדול ביותר שיצרנו אי פעם".
"להשתחרר ממחשבות על תועלת ועל רווח, ופשוט ליצור"
הרעיון מאחורי GeekCon, וגם מאחורי העבודה על גרסת המציאות של הפולשים מהחלל, הוא כזה שאנשים מתקשים להתחבר אליו במציאות החברתית-כלכלית של היום: לבנות דברים שאף אחד לא צריך. "אלה פרויקטים מעניינים, מרתקים, מסובכים מבחינה טכנית, מגניבים מאד - אבל אנחנו מקפידים על כך שהם יישארו חסרי שימוש בעולם האמיתי, ואנשים לא תמיד מבינים את זה", אומר אוסטפלד. "הרעיון הוא לשחרר את עצמך ממחשבות על תועלת, שוק או מחיר, ופשוט ליצור משהו שלא יוצא ממנו כלום - פרט להשראה".
אז איך מיירטים פולשי חלל בעולם האמיתי? בונים עגלה רובוטית עם כסא שרץ על פני מסילת אלומיניום, מרכיבים גם תותח לייזר גדול, מטיסים רחפנים שעליהם מותקנות נורות לד וחיישני אור שמזהים את הפגיעות של הלייזר וכמובן יוצרים מערכת מכשור מרכזית גדולה, שאחראית על הטסת הרחפנים ועל זיהוי הפגיעות.
כך נראה תהליך העבודה:
אוסטפלד מספר כי העבודה על יצירת המשחק הייתה מורכבת מאד, ארכה חודשים ודרשה הרבה מאד משאבים. "הכל נעשה בהתנדבות, מדובר על 13 אנשי צוות שעבדו על זה בחודשים האחרונים, יחד עם חבר'ה צעירים של קבוצת הרובוטיקה בתיכון ביהוד וכובן בתמיכה של שתי חברות - גוגל שסיפקה לנו את הרחפנים, וחברת טרלידור שבאמת עזרו לנו מכל הלב ובנו לנו מאלומיניום את המסלול ואת תותח הלייזר. אני מעריך שאם לוקחים בחשבון את ההשקעה של כל הגורמים מדובר בכמה מאות אלפי שקלים לפחות".
ואחרי שנגמר האירוע, מה עושים? מפרקים והולכים הביתה?
"באופן עקרוני כן, האירוע של GeekCon הוא חד-פעמי, יכול להיות שבמקרה הזה נביא את המשחק לעוד כמה אירועים דומים כי כבר קיבלנו פניות, אבל הרעיון הוא לעשות בשביל לעשות, ולא בשביל לייצר רווחים".
יוצרי המשחק: קבוצת ForReal, אבי אוסטפלד, VHhive, סטודיו TinMan, אדם בר-ניב, אלעד סגל, רותם שטל, רן נחמני, אורי הרדוף, יפתח בר, קבוצת הרובוטיקה של יהוד, והספונסרים - גוגל ישראל וחברת טרלידור.