שתף קטע נבחר

על רקע פיצוץ "עמוס 6": קרב יוקרה וריגול תעשייתי

חברת SpaceX של אלון מאסק ממשיכה לחקור מה גרם להתפוצצות רקטת השיגור שנשאה את הלוויין הישראלי לפני חודש. ב"וושינגטון פוסט" מפרסמים פרטים חדשים על היריבות בין החברה של מאסק למתחרה העיקרית שלו על חוזים המוערכים במאות מיליוני דולרים ורומזים לתקרית חבלה מכוונת

 

חודש בדיוק חלף מאז שתעשיית החלל הישראלית ספגה מכה קשה עם הפיצוץ של לוויין התקשורת "עמוס 6" באתר קייפ קנברל בפלורידה. הלוויין נישא על רקטת "פלקון 9" של חברת SpaceX של אלון מאסק, שממשיכה גם בימים אלה את חקירתה סביב נסיבות הפיצוץ.

 

מאסק פנה לציבור לקבל כל פיסת מידע או תיעוד כדי לנסות ולהגיע לחקר האמת. לפני שלושה שבועות הוא חשף כי אחד מכיווני החקירה מתעמק ב"פיצוץ חרישי" שנשמע בשניות האחרונות שקדמו לפיצוץ הטיל. עם זאת, עדיין לא הושגה אף ראייה שתתמוך בתיאוריה הזאת ומאסק ציין כי כל הכיוונים נחקרים כולל זה של חבלה מכוונת.

 

ברקע הדברים, עיתון ה"וושינגטון פוסט" פרסם אמש (ו') פרטים חדשים על היריבות בין החברה של מאסק ל-"United Launch Alliance", תאגיד משותף לחברת "לוקהיד מרטין" וחברת התעופה "בואינג".

רגע ההתלקחות (צילום: EPA) (צילום: EPA)
רגע ההתלקחות(צילום: EPA)

הפיצוץ (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפיצוץ(צילום: EPA)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
עד שנת 2014 הוגדרה החברה מונופול, אך אז תבעה SpaceX את חיל האוויר האמריקני בדרישה לאפשר לה להתחרות בחברה הבלעדית תמורת החוזים שמוערכים במאות מיליוני דולרים. מאסק ניצח וקיבל את מבוקשו, אך בתאגיד הכול יכול נרשמה טלטלה עם פיטורי היו"ר. ב"וושינגטון פוסט" טוענים כי שבועיים לאחר אירוע הפיצוץ של "עמוס 6" הגיע עובד של SpaceX למשרדי התאגיד בקייפ קנברל וביקש גישה לגג של אחד הבניינים.

 

גורמים המעורים בתעשיית החלל סיפרו לעיתון האמריקני כי אחד הכיוונים בחברה של מאסק הוא שחבלה מכוונת גרמה לפיצוץ הלוויין הישראלי. "גילינו דברים חשודים", סיפרו הגורמים לעיתון. "ל-SpaceX יש תמונות מתוך וידאו שבו נראה צל כלשהו ואז נקודה לבנה על הגג של בניין השייך לתאגיד החברות של 'לוקהיד מרטין' ו'בואינג'".

 

הגורמים ציינו כי נציג החברה של מאסק הסביר לאנשי התאגיד כי הוא בודק את כל האפשרויות. הם הוסיפו כי יש זווית ראייה ישירה מגג הבניין למתחם השיגור. נציג התאגיד דחה על הסף את טענות נציגו של מאסק וזימן בבהילות את חוקרי חיל האוויר האמריקני, שמסייעים ל-SpaceX בחקירה, והם בחנו את הנושא ולא מצאו דבר. התקרית הזו לא דווחה ונחשפת כעת ב"וושינגטון פוסט".

עדיין חוקר. אלון מאסק ()
עדיין חוקר. אלון מאסק
 

השבוע בכנס במכסיקו אמר מאסק כי בירור הנסיבות של פיצוץ רקטת השיגור נמצא בראש סדר העדיפויות של החברה, אך עדיין לא ברור מה באמת קרה שם.

 

הלוויין "עמוס 6" נחשב למתקדם ביותר שבנתה התעשייה האווירית אי פעם. הוא שקל 5.2 טונות, והיה מיועד להחליף את הלוויין "עמוס 2" ולהתייצב בקו אורך ארבע מעלות מערב. בכך הוא היה אמור לכסות ולתת שירותי תקשורת במזרח התיכון בכל יבשת אירופה ובאפריקה.

 

הייחודיות שלו באה לידי ביטוי בכך שהוא בעל 45 "משיבים", דבר המכפיל כמעט פי שניים את שטח הכיסוי שלו לעומת "עמוס 2". חוזה ההתקשרות בין התעשייה האווירית לחברת חלל תקשורת נחתם ב-2012, כך שמשך יצירתו ארכה ארבע שנים, שכוללים בתוכן תכנון ובנייה. על הלוויין עבדו בתעשייה האווירית עשרות מהנדסים במקביל במחלוקות השונות, שכוללות תכנון, מחשוב, תקשורת, חשמל, שידור, קליטה, מיקום ועוד. הלוויין היה אמור לשמש בין היתר את פייסבוק למיזם שאפתני שנועד לחבר מדינות רבות באפריקה לאינטרנט בהיעדר תשתית פיזית ראויה.

 

ראש סוכנות החלל הישראלית, יצחק בן ישראל, הגדיר את האירוע כ"סכנה לתעשיית לווייני התקשורת". בן ישראל ציין כי ייקח בין שנתיים וחצי לשלוש כדי לבנות חלופה, ועד אז פרויקטים עלולים להיתקע. "הבעיה היא הרבה יותר גדולה מכסף כי יש ביטוח. יש לנו לווייני תקשורת בחלל וכל פעם שאחד מהם עומד לגמור את חייו אנחנו משגרים אחד שיתפוס את מקומו. עכשיו, עם הפיצוץ הזה, נצטרך לדחות את זה בשנתיים וחצי שלוש עד שנוכל לבנות לוויין אחר. זו סכנה לתעשיית לוויני התקשורת בכלל", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים